کد خبر 1429656
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
.

یک دیپلمات ارشد آمریکایی امروز سه‌شنبه گفت واشنگتن از منطقه غرب آسیا خارج نمی‌شود.

به گزارش مشرق، یک دیپلمات ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه گفت واشنگتن از خاورمیانه (منطقه غرب آسیا) خارج نمی‌شود، زیرا انجام این کار باعث ایجاد یک خلأ خواهد شد که پکن، مسکو یا تهران از آنها استفاده خواهند کرد.

جن گاویتو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور عراق، ایران و دیپلماسی عمومی گفت: «ما از خاورمیانه عقب‌نشینی نمی‌کنیم. این کار خلایی به جا خواهد گذاشت که روسیه، چین یا ایران از آن استفاده خواهد کرد. منافع آمریکا با موفقیت‌های خاورمیانه در هم‌تنیده است.»

این مقام آمریکایی که در نشستی در شورای آتلانتیک حضور داشت گفت واشنگتن درک می‌کند که ایران، «شریکی بسیار مهم» برای بغداد است. وی در ادامه گفت: «اما آنها باید در هر دو جهت مثبت باشند. تهدیدهای دائمی و حملات از سوی گروه‌های شبه‌نظامی هم‌پیمان با ایران، حاکمیت مستقل ایران را تضعیف کرده و اعتماد عمومی به دولت را از بین می‌برند.»

دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

این اقدام آمریکا واکنش‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی به همراه داشت. «اَگنِس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان سال گذشته جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را غیرقانونی خوانده بود.

کالامارد در گزارشی ضمن رد کردن ادعاهای مقامات آمریکایی درباره دلیل ترور سردار سلیمانی، نوشت واشنگتن نتوانسته مدارک کافی برای توجیه دلیل انجام این حمله ارائه کند.

در عراق، پارلمان این کشور دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام تروریستی آمریکا طرحی را به تصویب رساند که خواستار اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور بود.

گاویتو در بخش دیگری از سخنانش، از نیروهای حشدالشعبی به عنوان «شبه‌نظامیان حامی ایران» یاد کرده و در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شده که این نیروها را نمی‌توان بخشی از دستگاه امنیتی رسمی عراق حساب کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    همچین از خاورمیانه بندازیمت بیرون که وقتی اسم خاورمیانه بیاد تن تروریستت بلرزه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس