کد خبر 1428958
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
مهدیان

خط قرمز ما در مواجهه با پلتفرم ها باید مارپیچ سکوت ساختاری باشد.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

در خبرها آمده بود تعدادی از دستگیرشده های اغتشاش اخیر گفته اند که تحت تاثیر فضای مجازی دست به آشوب زدند. برخی سلبریتی ها نیز با همین روایت اظهار پشیمانی کردند.

ولی تنها همین ها گرفتار آشوب ذهنی شدند؟ اینطور نیست.

همه آنها که از مرز نقد وضع موجود به آتش نفرت وخشم کشیده شدند آشوب زده‌اند.

همه آنها که از مرز اعتراض به اغتشاش رسیدند نیز گرفتار همین آشوب اند.

همه آنها که این اغتشاش را انقلاب دانستند و فروپاشی را باور کردند نیز از آشوب شناختی صدمه دیدند.  و اما ماجرا خاتمه یافت؟ خیر. این داستان ادامه دارد. این آشوب ذهنی را کسانی شکل دادند که با بی محلی به نقش پلتفرم ها در جنگ شناختی، دشمن را بر ذهن و قلب مخاطب ایرانی مسلط کردند و حالا...این خلسه رسانه ای ادامه دارد... اگر تدبیر نکنیم.  پلتفرم صرفا یک رسانه نیست؛ صرفا ابزار سرگرمی نیست؛ صرفا محل تعامل مخاطبان نیز نیست. پلتفرم یک جامعه شبکه ای است. یک شبکه حقیقی و انسانی که شناخت می سازد. قدرت ساخت امر ذهنی دارد و نگرش و گرایش و باور ایجاد می‌کند و اراده و رفتار می سازد.  پلتفرم عبور از فضای مجازی به یک زندگی واقعی است.

و اما خط قرمز پلتفرم ها کجاست؟ کجا باید نگران شویم؟  

خط قرمز پلتفرم ترویج اباحه گری نیست، بی قانونی نیست، توسعه اقتصاد زیرزمینی نیست، ابزار پولشویی نیست، ترویج آشوب نیست، حتی حضور رسانه‌های دشمن نیست. این همه حتما هست اما فقط این نیست. خط قرمز اصلی جایی است که مارپیچ سکوت ساختاری می سازد.

یعنی چی؟‌هرپلتفرمی که اجازه تقابل با روایت دشمن ندهد، مسخ کننده است و با روایت‌های یک سویه خلسه رسانه‌ای می سازد. یک دنیای خیالی که همه را وهم زده می‌کند.  

خط قرمز ما در مواجهه با پلتفرم ها باید مارپیچ سکوت ساختاری باشد. مارپیچ سکوت ساختاری یعنی الگوریتم های فنی و قرارنامه های حقوقی نوشته و نانوشته که اجازه فعالیت را از جبهه ای رسانه‌ای حق می گیرد. مثل سانسور سردار تا فیلتر سپاه و حزب‌الله تا پاد روایت های مقابل روایت دشمن... تا نمایش واقعیت.

جبهه مردمی ورسانه ای حق با همه قوت و ضعفش قدرت تقابل دارد. قدرت پنجه‌انداختن در جنگ روایت های اهریمنی دارد. پلتفرمی که اجازه این رویارویی را ندهد زمین جنگ نیست و بلکه جبهه دشمن است.

مارپیچ سکوت ساختاری از طریق قدرت شبکه پلتفرم ها، خلق روایت می کند، روایت های موهوم و خیالی که می تواند هر فردی با هر اعتقادی را تخت بند روایت دشمن کند.

عمق ماجرا روشن نیست؟

این انقلاب هیچ نیست؛ جز ذهن و قلب این مردم. ریشه این انقلاب آفاقی در انقلاب انفسی مردم است. ذهن و قلب این مردم است که ۴ دهه با مقاومت از خاک صیانت کرد و دین را به پا داشت. ان‌شاءالله روشن است درباره چه چیز حرف می‌زنیم.

 همین؛ تدبیر کنیم.

و صدالبته تدبیر تنها حذف نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    6 3
    جمله طلایی این تحلیل " هرپلتفرمی که اجازه تقابل با روایت دشمن ندهد، مسخ کننده است و با روایت‌های یک سویه خلسه رسانه‌ای می سازد. یک دنیای خیالی که همه را وهم زده می‌کند." واقعا ایسنتاگرام تریبون یک طرفه به نفع دشمن هست که نظرات مخالف جریان اصلی و صهیونیستی رو به شکلی سازمان یافته و مهندسی شده حذف یا خفه میکند
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      3 5
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • ناشناس IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 1
      توبه میکنم
    • علي مشهدي IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      2 1
      احسنت بر آقاي مهديان ... بايد قبول كنيم كه تعداد زيادي از جوانان و نوجوانان امروز جامعه ديني و انقلابي ايران عزيز مان ، مسحور و مغلوب اين دجال آخرالزمان شده اند .... پس بايد تدبيري درست و دقيق و ظريف نمود تا از اين سرگشتگي و حيرت و جهالت در بيايند و بيش از اين آسيب هاي روحي و جسمي نخورند.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 8
    اینکه ما مرکز گفت و گو و تجارت و تبلیغ و فعالیت هامون رو یک اپیلیکیشن آمریکایی تعریف کنیم عین این میمونه که دربی رو در کالیفرنیا برگزار کنیم...
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 4
    وقتی با فیلتر شکن وارد میشوند تلاش بی نتیجه میشود البته من موافق بستن اینستاگرام هستند ولی اگر اکثریت جامعه هدف با فیلتر شکن وارد شوند این سکوت بیشتر هم میشود چون همان تعداد ارزشی هم دیگر در آن حضور ندارند تازه الان موضوع ماهواره ایلان ماسک هم هست که چین را هم نگران کرده پس ما علاوه بر کار فرهنگی اول باید راهی برای مسدویت فیلترشکن ها با بازدهی ۹۹ درصد پیدا کنیم در ضمن از همین الان فکر و ذهن خود در گیر مخدوش کردن تکنولوژی ماهواره ایلان ماسک کنیم اگر چه سخت است ولی باید به نخبگان it بها دهیم شاید بتوانند راهی برای مسدود سازی آن پیدا کنند همزمان جریمه نصب و ورود این دستگاه را همین حالا ۵ میلیارد تومان کنند تا مثل ماهواره زیاد نشود که نتوان کاری کرد
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      1 1
      میشه پلتفرم ها رو از طرق پهنای باند و کاهش سرور محدود کرد. فیلترینگ ناقص از عدم فیلتر بدتره.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      1 1
      میشه پلتفرم ها رو از طرق پهنای باند و کاهش سرور محدود کرد. فیلترینگ ناقص از عدم فیلتر بدتره. فکر میکنم دولت فعلا به خاطر کسب و کارها کمی داره محتاط عمل میکنه و کامل نمیبنده.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      4 5
      با توجه به نیاز به انتن ها و تجهیزات نسبتا گرونی که داره فعلا این تهدید بالفعلی نیست ولی یک تهدید بالقوه حساب میشه. تا اون زمان ما فرصت داریم تا به فضای مجازی سرو سامون بدیم و هم از نظر تکنولوژی مقابله خودمون رو ارتقا بدیم. ما میتونیم با کشور های هم پیمان مثل چین و رویه که نگرانی مشترکی دارند اینترنت ماهواره ای خودمون رو راه اندازی کنیم
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      2 4
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 3
    الان اینستاگرام پر از ترول شده که اکثریت نیستن مثلا 500 هزار تا یه ملیون نفرن ولی فعال هستن و توسط برخی سلبریتی ها و ربات ها و خود اینستاگرام ساپورت میشن.اینقدر جو سنگین شده که حتی دیگه آنلاین شاپ ها هم دیگه نمیتونن کار کنن. میگن اگر کار کنید و تحصن مجازی!! رو بشکنید صفحه تون رو ریپورت میکنیم! هرکسی کوچکترین مخالفتی با این جو بکنه به دیکتاتوری ترین شکل باهاش برخورد میشه. دیگه اینستا به درد ایران نمیخوره خود کسب و کارهای فعال در اینستاگرام هم اینو فهمیدن.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    4 3
    آقای مهدیان تدبیر اتفاقا حذفه. ما در تقابل با آمریکا برای پیشرفت چاره ای به غیر از اجرای مدل چینی و روسی نداریم.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    7 6
    سرندیپیتی زیاد به مخت فشار نیار
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    4 4
    خود شکن آیینه شکستن خطاست.
  • کارشناس IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    3 7
    اخرش سرت رو به خاطر هیچ به باد میدی
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    3 4
    مماشات با اغتشاشگران را متوقف کنید. خسته شدیم
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 0
      دیگه زیاد نیستن واقعیتش فقط تجمعات محدود در برخی شهرها میکنن برای زنده نگه داشتن جو و روایت مجازی
  • FR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    بله کاملا روشن است که برخی خواص در داخل کشور خط دهنده واقعی اغتشاش ها بوده و هستند همانها که برجام و تلگرام و اینستاگرام را وسیله تحمیق لمپن ها قرار داده و ذهن ها را مشوب کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس