بحران باکو-ایروان و تنها راه عبور از آن/ خط قرمز ایران در جغرافیای قفقاز چیست؟

تنش‌های پایان‌ناپذیر در منطقه قره‌باغ از یک‌سو و دخالت‌های فرامنطقه‌ای از سوی دیگر سبب پیچیدگی روزافزون معادلات این جغرافیا شده است و ایران با دو استراتژی در مواجهه با این بحران، نقش‌آفرینی می‌کند.

به گزارش مشرق، درگیری در مرزهای همسایگان شمالی ایران، با توجه به حساسیت منطقه و آتش‌بیاران فرامنطقه‌ای آن اهمیت مضاعف می‌یابد و جمهوری اسلامی ایران با دو استراتژی در مواجهه با این بحران، نقش‌آفرینی می‌کند.

در قفقاز جنوبی چه خبر است؟

پاییز سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ شمسی)، دور جدید مناقشه‌ای قدیمی میان دو جمهوری تازه استقلال یافته از شوروی سابق؛ جمهوری آذربایجان و ارمنستان، در حالی آغاز شد که باکو برای تصرف مناطق قره‌باغ مصمم‌تر از همیشه بود. جنگ میان جمهوری آذربایجان با همسایه غربی خود پس از ۴۴ روز و با تصرف بخش‌هایی از منطقه مورد مناقشه قره‌باغ و ۷ منطقه‌ اطراف آن را که تحت کنترل ارمنستان بود، با میانجیگری روسیه به پایان رسید. در جریان این جنگ شش هفته‌ای نزدیک به ۶۵۰۰ نفر کشته شدند. بر اساس توافق آتش‌بس، روسیه قریب به دو هزار نیروی صلح بان روسی را جهت نظارت بر آتش بس در منطقه مذکور مستقر کرده است».

بحران باکو-ایروان و تنها راه عبور از آن/ خط قرمز ایران در جغرافیای قفقاز چیست؟

ریشه این درگیری‌ها «قره‌باغ» است، سرزمینی با جمعیت ارمنی نشین اما متعلق به جمهوری آذربایجان که از دهه ۱۹۹۰، منشا درگیری‌های بین دو کشور بوده است. باکو در چند برهه زمانی برای بازپس‌گیری این منطقه از تسلط ایروان تلاش کرد که جدی‌ترین و موفق‌ترین آن پاییز ۲۰۲۰ بود. پس از این تاریخ و امضای توافق آتش‌بس بین طرفین در مسکو، در مقاطعی درگیری‌هایی کوتاه مدتی بین دو طرف در مرزها رخ داد که در شهریور و مهر سال جاری این درگیری چند روز ادامه یافت و منجر به کشته شدن،۲۰۰ نفر از طرفین شد.

تنش نظامی باکو-ایروان، آتش‌بیاران خارجی هم دارد، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شهریور ماه و در سفر به ایروان، از حمله جمهوری آذربایجان به ارمنستان، انتقاد کرد و این در حالی است که کاخ سفید از متحدان اصلی باکو و از محرکان اصلی درگیری و ایجاد دالان «زنگه‌زور» است. دالانی که مهمترین انگیزه احداث آن فشار به تهران است، چون این دالان راه ارتباطی ایران با ارمنستان و به تبع آن اروپا را مسدود می‌کند. در این درگیری‌ها حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان، هم تنش‌آفرین بوده است.  

استراتژی‌های ایران در مواجهه با تحولات قفقاز جنوبی

اقتدار و دیپلماسی، دو استراتژی توأمان جمهوری اسلامی ایران در برخورد با تحولات قفقاز جنوبی است. استراتژی نخست در رزمایش اقتدار ارس نمود یافت و استراتژی دوم در سفر دیپلماتیک وزیر امور خارجه به ارمنستان و افتتاح هوشمندانه سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی در استان سیونیک، نشان داده شد.

رزمایش بزرگ اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ۲۵ مهر ماه در منطقه عمومی ارس واقع در شمال استان های آذربایجان‌شرقی و اردبیل آغاز شد؛ رزمایشی که هم به سبب زمان و هم نحوه برگزاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این رزمایش برای نخستین بار جمهوری اسلامی توانست روی رودخانه مرزی ارس، پل شناور ایجاد و انتقال سلاح و ادوات نظامی را به آن سوی رودخانه تمرین کند. موشک‌های نقطه‌زن فتح ۳۶۰ با دوربرد ۱۲۰ کیلومتر هم از دیگر سلاح‌های نظامی است که در آزمون این رزمایش سربلند  بیرون آمد. عملیات هلی‌برن چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل بر روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی از بخش‌های مختلف این رزمایش بود که روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه پایان یافت.

پیام روشن این رزمایش هم به کشورهای قفقاز جنوبی و هم به کشورهایی که هزاران فرسنگ با این منطقه فاصله دارند، این است که جمهوری اسلامی اسیر سناریوهای فشار رژیم صهیونیستی در منطقه نشده و در حراست از خطوط مرزی خود مسامحه‌ نخواهد کرد.

استراتژی دوم، راه دیپلماسی است که جمهوری اسلامی همواره آن را نسخه شفابخش بحران‌های منطقه، از جمله بحران قفقاز می‌داند. سفر وزیر امورخارجه ایران به ارمنستان نشان مشهود این استراتژی در روزهای حساس کنونی است.

«حسین امیرعبداللهیان» روز پنجشنبه - ۲۸ مهر - در صدر هیأت عالی‌رتبه سیاسی، وارد ایروان، پایتخت ارمنستان شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت. امیرعبداللهیان در نشست‌های خود با مقامات ارمنستان، سه محور سیاست ایران در این بحران را مورد اشاره قرار داد. محورهایی که مواضع جمهوری اسلامی در مناقشه ایروان-باکو است.

بحران باکو-ایروان و تنها راه عبور از آن/ خط قرمز ایران در جغرافیای قفقاز چیست؟

الف) مرزهای منطقه خط قرمز جمهوری اسلامی است: این اصل، از همان نخستین روز آغاز جنگ جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، مورد تصریح جمهوری اسلامی ایران بوده و در مقطع کنونی هم با افزایش تنش‌ها و برخی سناریوپردازی‌های فرامنطقه‌ای بار دیگر مورد تاکید مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب، ۲۸ تیرماه سال جاری در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کردند: «اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است».

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» هم ۲۶ شهریور ماه سال جاری، در حاشیه بیست و دومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای و در دیدار با اردوغان ضمن اشاره به تحولات قفقاز، ضمن تبیین سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استقبال از آزادی خاک قره باغ و آمادگی برای بازسازی آن، هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی و تاریخی و ژئوپلتیک منطقه را غیرقابل قبول خواند.

رئیس جمهور همچنین ۲۱ مهرماه و در حاشیه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا (سیکا) با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان هم اعلام کرد که ایران هیچ تغییری را در مرزهای خود و مرزهای کشورهای منطقه نخواهد پذیرفت و با هرگونه تغییر در این زمینه مقابله خواهد کرد.

سردار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ۳۱ شهریور  درباره درگیری‌های کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: ما همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم تغییرات در مرزهای کشورهای منطقه را تحمل نخواهیم کرد و به کشورهای آذربایجان و ارمنستان توصیه داریم مشکلات خود را از طریق گفتگو حل کنند و تغییر مرزها با جنگ را بر نمی‌تابیم و ساکت نمی‌نشینیم».

امیرعبداللهیان هم شهریور امسال، در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در دیدار با همتای ارمنی خود موضع تهران را درباره آخرین تحولات قفقاز، عدم‌ پذیرش هرگونه تغییر در مرزها و ژئپلتیک منطقه خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران قویا معتقد است که اختلافات کشورها باید از طریق مذاکره و گفتگوی سیاسی درون منطقه حل و فصل شود.

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره ایجاد دالانی که در عمل، تمامیت ارضی ارمنستان را خدشه‌دار می‌کند، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران هم در تماس‌ها متوالی با مقامات ایروان و باکو، نسبت به هرگونه تغییر مرزها به بهانه‌های موهوم هشدار دادند.

بحران باکو-ایروان و تنها راه عبور از آن/ خط قرمز ایران در جغرافیای قفقاز چیست؟

ب) جمهوری اسلامی بر اصل ثبات همسایگان تاکید دارد: دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در دولت سیزدهم، اصل همسایگی بوده است و بر مبنای این اصل، ثبات در مرزها و کشورهای همسایه خود را، ثبات خود می‌داند و در راستای ایجاد و تثبیت آن تلاش می‌کند.

موضوعی که امیرعبداللهیان در دیدار با «آرارات میرزویان» همتای ارمنی خود مورد اشاره قرار داده و تصریح کرده است که امنیت ارمنستان، امنیت منطقه است. افتتاح سرکنسولگری در یکی از حساس‌ترین استان‌های ارمنستان یعنی سیونیک که کانون عبور دالان «زنگه‌زور» است، نشان‌دهنده هوشیاری جمهوری اسلامی در مقطع کنونی از یک سو و از سوی دیگر حمایت از همسایه شمالی در هجوم نقشه‌هایی است که تمامیت ارضی آن را تهدید می‌کند.

احداث دالان موهوم زنگه‌زور، مرز مشترک ایران و جمهوری ارمنستان را قطع کرده و ایران را برای ارتباط با اروپا، نیازمند کشورهای دیگری چون ترکیه می‌کند که تهران به هیچ عنوان زیربار این تغییر مرزها و دالان‌های موهوم نخواهد رفت.

دالان زنگه‌زور چه در راستای بلندپروازی‌های روسای جمهور ترک منطقه باشد و چه طرحی برای فشار به ایران از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی یا حتی در مسیر احیای جاده ابریشم، جمهوری اسلامی ایران اجازه این تغییر مرز را نخواهد داد.

بحران باکو-ایروان و تنها راه عبور از آن/ خط قرمز ایران در جغرافیای قفقاز چیست؟

پ)آتش‌افروزان فرامنطقه‌ای قفقاز: دخالت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، گرچه موضوع تازه‌ای نیست اما تحولات قفقاز جنوبی و بازیگران این تحولات، ضرورت توجه به این دخالت‌ها را پررنگ‌تر می‌سازد. نزدیک به یک دهه است که رژیم صهیونیستی، سناریویی را به منظور نفوذ و حضور در کشورهای همسایه جمهوری اسلامی طراحی کرده و نام‌های متفاوتی چون توافق ابراهیم برآن نهاده است.

حضور گسترده در باکو به عنوان همسایه شمال غربی ایران را هم می‌توان در راستای این سناریو ارزیابی کرد. تحریک باکو علیه ایران، گرچه هدف تل آویو بود و موشک‌پراکنی‌های تابستان سال گذشته نشانه‌ای از این تحریک است اما هوشیاری جمهوری اسلامی ایران این تحرکات را ناکام گذاشت.  این دخالت‌ها پایان نخواهد یافت مگر آنکه دولت جمهوری آذربایجان، به توطئه رژیم صهیونیستی آگاه شده و در مسیر خنثی‌سازی آن گام بردارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • نیما IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    مسدود کردن مرز جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان به معنی اعلام جنگ با نظام است ارمنستان ایران سال ها با همدیگر هم مرز بودند و ارمنستان به کامیون دارهایی ایرانی عوارض نبست اما باکو یک بار مرزی به دستش رسید عوارض بست
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      10 7
      ایران استقلال کامل دینی ازهردین ومجری دستورات پیامبران خداست نبایدان منطقه محل جولان فاسدین جنگ افروزاپارتایدشودونخواهدشدتمام
    • NL ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      ارمنستان همیشه حسن همجواری رو رعایت کرد.. ولی خیانت های باکو بخوایم بشماریم تو کامنت جا نمیشه!
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      ارمنستان سال ها؟؟؟؟ ارمنستان کلا سی ساله به وجود اومده قبل اونم خاک ارامنه وان و دیاربکر و اربیل بوده الان کولی ها هندی زندگی میکنن ایران هم که کشور تورک بود در این ضد سال افتاده دست تاجیک ها
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      1 28
      نیما : ارمنستان عوارض نیست
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    این سرزمین ها متعلق به ایران بوده باید به مام میهن برگردانده شود
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      این سرزمین ها متعلق به قاجار بوده نه ایران
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      97 13
      در اسکناس های قاجار کشور ایران ثبت شده.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      52 4
      همین الان هم متعلق به ایرانه فقط مونده نظافت و تمیز کاری استانداری باکو
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      159 4
      فرزند کدام شیطان هستی که ترکیه رو عثمانی میدانی ولی پول قاجار رو نمی بینی که روش نوشته ایران. از قاجار می گی ولی اندازه آقا محمد خان قاجار هم مردانگی نداری برو در تاریخ بخون که چطور برای ایران شمشیر زد.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      106 5
      از قاجار می گی ولی اندازه آقا محمد خان قاجار هم مردانگی نداری برو در تاریخ بخون که چطور برای ایران شمشیر زد.
    • مجتبی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      55 6
      قاجار سر زن بارگی و حرم سرا و مسافرت‌های فرنگ چوب حراج به خاک ایران زد ۲٫۳ مساحت ایران توسط قاجار از دست رفت
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      65 5
      نادان بی خرد رجب پرست مجازی مگر قاجار نام کشور بوده که گفتی برای قاجار بوده ؟. چرا شما مجازی های طورکیه ای سواد تاریخی ندارید و حرف های بی ارزش و مضحک می‌زنید ؟ یاشاسین ایران
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      65 5
      نه تنها تمامی قفقاز ارمنستان باکو نخجوان جزو ایران بزرگ بوده که بخش زیادی از طورکیه تازه تاسیس هم متعلق به ایران و ایرانی تباران بوده و هست
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      85 2
      کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود."
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    یاشاسین آذربایجان
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      شما هچ کاری نمی‌تونید انجام بدید چراکه دراین سال ها ی اشغال آن منطقه ساکت بودید
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      70 16
      تا چند وقت دیگه اسراییل از بین میره کسی نیست جمهوری باکی رو پشت بانی کنو
    • مهدیار IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      78 4
      یاشاسین آذربایجان مسلمان ملتی الوم السون اسلام اولکه سینه توطئه قیلانلارا یاشاسین اسلامی ایران یاشاسین حاقّا بویون اَیَن انسانلار
    • رحیم IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      4 3
      یاشاسین گینه بیسائو به تو چه
    • حاصلی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      17 2
      یاشاسین آذربایجان. مرگ بر اسرائیل و دوستدارش. زنده باد ایران
    • آذری iran IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      20 3
      یاشاسین ایران، یاشاسین ایران ملتی، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      11 6
      یاشاسین آذربایجان، از این به بعد همه ایران آذربایجان است و تا پس گرفتن باکو آرام نخواهیم گرفت
  • سعید IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    ایران که از ارمنستان به اورپا راهی ندارد چون ارمنستان در محاصره سه کشور گرجستان آذربایجان و ترکیه هست و گرجستان نیز مرزهای خود با ارمنستان رو بسته حتی خود گرجی ها برای رفتن به اورپا از طریق ترکیه رفت و آمد می‌کنند و خود ایران برای رفتن به اورپا راهی به جز ترکیه ندارد و برای رفتن به روسیه نیز باید از آذربایجان بگذرید پس این هنه آب و آتیش زدن شما بیخود و پوچ هست چون کریدور زنگه زور هم باز خواهد شد دنبال دشمن دشمن تراشی نباشید سود و منافع اقتصادی ترکیه و آذربایجان خیلی خیلی بیشتر از ارمنستان فقیر عقب مانده هست در ضمن مواظب میلونها تورک ساکن ایران نیز باشید تیشه به ریشه خود نزنید
    • خراسانی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      138 5
      ارمنستان دروازه ورود ایران به بازار اوراسیا و سی آی اس و...است،ارمنستان با احداث پل دوستی در مرز گرجستان با هزینه اتحادیه اروپا به بالکان و شرق و شمال اروپا متصل شده است ،مزیت مهم ارمنستان قرارداد ترجیحی و گمرکی ویژه با اتحادیه اروپاست که هزینه ساخت و تولید و صادرات به اروپا را کاهش می‌دهد حال بگو ترکیه و باکو کدام ظرفیت و امکاناتی مانند ارمنستان قادر هستند برای ایران ایجاد کند ،همان میلیونهای ترک ایرانی چرا سکوت کردند آن زمانی که همشهریان راننده ترانزیتی آنها بازداشت و جریمه ۱۳۰ دلاری کردند ؟؟؟؟؟
    • NL ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      59 13
      ماه قبل پل جدیدی به اسم پل دوستی بین مرز ارمنستان و گرجستان افتتاح شد. کمتر دروغ بگو!
    • آرش IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      115 6
      جوجه پانترک تجزیه طلب، ترک زبانان ایرانی خودشونرو ایرانی میدونن و اگر غلطی از رژیم‌ باکو سر بزنه تمام مناطق آران رو به مام میهن برمیگردونیم.قومیتهای تالشی و لزگی و قفقازی مترصد جداییاز جمهوریآذربابجان هستند، تازه نخجوان رو هم اضافه کن که خواستار الحاق به ایرانه. لعنت بر تجزیه طلب.
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      ترکهای ایران همشون مثل تو خود فروخته نیستند . الهام و اردوغان باید مراقب ترکهای غیرتمند ایران باشند
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      4 5
      گرجستان هم باید به ایران برگرده
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      180 4
      به هر حال باید آنی شود که ایران مد نظر دارد
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    9 13
    به خدا قسم ارمنستان هم توی بازی صهیونیستاس چجوری بهشون اعتماد میکنید ارمنستان خودش عمله هست مثل آذربایجان
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 4
      همه این کشورهای کوچک و قومی زیر بلیط کشورهای بزرگتر می‌شوند این نتیجه و سرانجام همه کشورک های کوچک قومی است ..
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    167 7
    اگر روسیه قبول کند میتوانیم قرارداد ترکمانچای را کنسل کنیم و آذربایجان شمالی به ایران ملحق شود
  • علی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    آخه خدایی با تانک 70سال پیش و نظامیانی که شبیه شبه نظامین می خواین زهر چشم بگیرین قول میدم تازه اونا جسورتر هم شدن باز به ارمنستان حمله می‌کند در ضمن جنگ باکو تهران هم از لحاظ عقیدتی و هم سیاسی و اقتصادی به نفع روسیه ترکیه و عربستانه
    • م IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      تانک 70 سال پیش؟! بنظرت ما به تانک نیاز داریم اصلاً؟ کافیه زیرساخت‌هارو موشک باران کنیم. بیشتر از 48 ساعت دوام نمیارن. درود به روح تهرانی مقدم.
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      36 3
      ایران امپراطوری داعش را شکست داد باکو که شوکولاته. ------------- اتاق فرماندهی داعش رو فرماندهان عالی رتبه ترکیه اداره می کردند. ----------- آخه خداییش ترکیه که از پس ارمنستان 4 میلیونی بر نیومد می خواد یک دونه جزیره که هیچ یک سنگ ریزه در دریای یونان رو بگیره؟
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      3 34
      فقط با موشک نمیشه پیروز جنگ شد روسیه نزدیک به دو هزار موشک به اوکراین زد اما نتونست به اهدافش برسه تلفات زیادی دادن بیست درصد ارتش روسیه نابود شد دو بعضی از مناطق مجبور به عقب‌نشینی شدند اگه نیروی هوایی و زمینی قوی و مدرن نداشته باشی بازنده جنگ خواهی بود بالستیک نمیتونه نجات بده
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      تانک برای جنگه،ولی شیر ایران می خواد باکو رو به عنوان یک پیش غذا قبل از غذای اصلی (یعنی خاورمیانه) میل کنه
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      134 4
      تانک برای جنگه،ولی شیر ایران می خواد باکو رو به عنوان یک پیش غذا قبل از غذای اصلی (یعنی خاورمیانه) میل کنه
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      فرزند کدام شیاطین هستی که برای مادرت وطنت ایران اینطوری کری میخونی؟ ئطن فروش
  • Nm IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 3
    اول ایجاد کردن ادربایجان شمالی وجنوبی مثل تقسیم کره دوم حذف امثال علی اف ها سوم ایجاد الترناتیو بسیار قوی که توسط اردوغان از ترکیه حذف شدند (شاید حدود صد هزار نفر که تسویه شدند) عملا ثبات بلند مدت سیاسی از ای خط میگذرد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    212 6
    یاشاسین ایران...
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    ایران باید با تحریک مردم نخجوان به جدایی از جمهوری آذربایجان که بعدا باید به خاک ایران ملحق شود در گام نخست مردمش را خواستار الحاق به ایران بکند و پس از آن رسما نخجوان را ضمیمه خاک خود کند. دیگر آذربایجان هم بهانه ای برای جنگ با ارمنستان نخواهد داشت!
    • اسلام شهر IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      5 57
      تا حالا رفتی نخجوان؟ فقط لب مرز جلفا نخجوان 6 ساعت موندیم چون ایرانی بودیم حالا خود شهر بماند. باور نداری تو رو خدا فقط یک بار برو نخجوان. اصلا وقتی میبینن فارسی حرف میزنی میان میگن از خاک ما برین بیرون. جان من فقط یکبار بیا برو نخجوان
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      17 3
      ایران باید خیلی پیش ترها نخجوان رو ضمیمه سرزمین اصلی ( ایران ) می‌کرد .. الانم هنوز فرصت هست
  • م IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    51 12
    بجای داستان سرایی و انتشار مقاله یکبار بزنید ارمنستان و آذربایجان به ایران برگردونین. همین الانش نفوذ بیش از حد رژیم صهیونیستی و ترکیه در قفقاز باعث مشکله. روسیه هم هر روز به یک سمت میچرخه تا سرش با اکراین شلوغه عملیات شروع کنید.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    79 10
    آذربایجان مال ایرانه وهرچه زودتر آذربایجان و باید برگردونیم
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      62 2
      ایران متعلق به همه ی قومیت هاست
  • سبحان IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    53 16
    یاشاسین آذربایجان. ننگ بر الهام علی اف، نوکر اسراییل. زنده باد ایران.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    نخجئان که خودمختاره که کی گفته برای باکو هست؟ چرا نخجوان برای باکو هست اصلا باکو باید زیر مجموعه نخجوان باشه
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    114 3
    اگر برادران فارس ما روحیه امپراطوری خودشان را فراموش کرده اند بدانند ما ترکان ایران بنام آلب ارسلان شاه قفقاز و آنکارا را دست بسته جلوی پای مادرمان ایران خواهی انداخت
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 3
    جنوب اکراین هم روزگاری جزء ایران بوده باید به ایران باز گردد
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    21 12
    مردم باکو؟ برو در دوردست ترین روستاهای قزاقستان و قرقیزستان و ترکمنستان رو هم ببین که مردمانش چونه مثل ایرانیان زندگی میکند و چگونه عاشق افرهنگ ایرانزمین هستند.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    104 6
    از وطنمان ایران دفاع می کنیم
  • علی US ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    71 1
    تا وقتی که ریشه فرقه منحوس و صهیونیستی تفکر پان در ایران خشک نشه نمیشه به پیروزی امیدوار بود.
  • mojtaba SE ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    33 2
    تمامی سرزمینهای تجزیه شده از ما ,تنها راهی که دارند, باید سیاست ضد ما رو بگیرن برای ساختن نظام سیاسی دولت و ملت و نوکر غرب باشند..پمپ بنزینهای حاشیه خلیج فارس از کویت و عراق و قطر و بحرین و امارات که مال ما هستند ـبا آرامش دوسیده میشن و ما هم فعلا کاری نداریم .اما اران نمی تونه بدون وابستگی زندگی کنه.و بدون راه زمینی میدونه خفه میشه.سالها سعی کرد سیاست دولت و ملت و مخالفت با ایران رو احیا کنه ,اما نیاز به سیونیک داره ,اما زورش نمیرسه و باید قبول کنه آدم کوچیکه است..حالا نخجوان میگه میخوام با ایران باشم که آدم بزرگه زندگی کنم..نقدا این دله دزده از دله دزدهای حاشیه خلیج فارس عقب افتاده و راه در رو نداره..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    42 3
    خون به پا خواهد شد و جهانیان به جای واژه جعلی "خاورمیانه" از کلمه زیبای ایرانزمین استفاده خواهند کرد.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    150 2
    آقای علیف شما خودت باشی اجازه میدی یک فرد غریبه آپارتمان شخی خودت رو تصاحب بکنه؟ اونوقت چطور میگی ایران اجازه بده باکو زیر پرچمش نباشه؟ منطقی باش
  • محمد IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    7 206
    یاشاسین آذربایجان
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 31
    آفرین بر شما. نمونه بارز اتحاد مسلمان و مسیحی بر علیه یک کشور مسلمان دیگر. کی باید از تاریخ درس بگیریم؟ آیا خیانت‌های ارامنه به ایران را در جنگ های ایران و روس نخوانده اید. اگر سیاست درستی در پیش گرفته بودید مردم شیعه آذربایجان متحد استراتژیک ایران بودند نه ترکیه.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    3 1
    ما باید سیاست شمشیر دو دم را اجرا کنیم. یعنی هر دوتاشون را با هم ضمیمه ایران عزیز کنیم.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    64 1
    الهام (خانم) یک قمارباز احمق و بدشانس هستش ، یک عامل دست نشانده دشمنان پلید ایران به امید بازگشتن باکو به دامان مام میهن
  • توران IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    ایران متاسفانه از پیشرفت وترقی وپیروزی اذربایجان خیلی خیلی ناراحت است
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      15 2
      گروه النصره با خانواده در باکو ساکن شدن یک نسل بعد یک قوم وهابی شیعه کش آذری کس در شمال ارس ادعای سرزمین میکند. کدام ترقی؟
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    11 78
    بلز شدن کریدور زنگه زور به نفع خود ارمنستان خواهد بود و ارتباط این کشور با روسیه را ممکن خواهد ساخت از طرف دیگر ارمنستان اگر مرزهای خود را با ترکیه باز کند از طریق ترکیه به دریای سیاه راه خواهد یافت. از ایروان تا دریای سیه فقط ۳ ساعته میشه از طریق کارس ترکیه رسید . فاصله ایروان تا مرز ایران ۵ ساعته . این کریدور توسط پاشینیان بازخواهد شد . باز نشود آذربایجان اهرم فشار دارد کریدور لاچین را خواهد بست و باقیماتده قره باغ را هم تصرف خواهد کرد . در ضمن اینکه هیچ راهی از ارمنستان به اروپا وجود نداره چه جوری بعضی ها می گند کریدور ایران اروپا ؟؟ حالا بماند که اروپا ایران را تحریم کرده .
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 2
      حتی اگر خود ارمنستان هم باقی قرباغ را به علیف بدهد اردوغان و روسیه و ناتو اجازه نمیدهند تا درگیری باکو و ارمنستان تا ابد باقی بماند. -------- اصلا از اول تجزیه کشور های بزرگ به علت ایجاد چنین درگیری های دائمی و تولید احمق هایی مثل تو بوده
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    7 16
    نمیدونم چرا باید تاوان دوستی با فلسطین روسیه ارمنستان روبدیم؟
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    3 49
    دو هفته قبل کشنده ایرانی که عکس ستارخان روش بود در ارمنستان مورد حمله و بی احترامی به عکس ستارخان شد مشرق که غیرت نداره این چیزها رو نشون بده الانم قطعا سانسور میکنه
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    19 5
    من به عنوان یک ترک غیر آذری ساکن اصفهان از مادرم ایران دفاع می کنم حتی در مقابل هم زبان. از مادر دفاع می کنیم حتی در برابر پسر عمو
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      2 41
      جمع کن ما...از خیابان ها
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    توجه توجه برای اونایی که فکر میکنم عددین و با چند صد تا موشک و پهباد مونتاژ مونتاژ مونتاژ می‌خوان عرض اندامی بکنند لازم به ذکر است که عددی نیستید
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    22 1
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود."
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    10 3
    ارتش ترکیه چرا نمیره پایگاه های نظامی آمریکای خبیث در خاک ترکیه رو خراب کنه؟ #آذری آریایی است ازبک نیست
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    267 6
    میخواهم یک جک بگم بخندیم: بیرقدار
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      4 116
      جوک رو در مورد پهپاد های خودتون بگو تا الان 300 پهپاد انتحاری ساخت ایران منهدم شده
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      42 1
      خخخخ درسته خود زلنسکی مصاحبه کرد گفت بیرقدار آشغاله
    • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      20 1
      خخخخ درسته خود زلنسکی مصاحبه کرد گفت بیرقدار آشغاله و همین اخرا یمی از رییس‌های نظامی شون مصاحبه کرد
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    9 1
    گروه النصره با خانواده در باکو ساکن شدن یک نسل بعد یک قوم وهابی شیعه کش آذری کس در شمال ارس ادعای سرزمین میکند. کدام ترقی؟
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 1
      گروه النصره با خانواده در باکو ساکن شدن یک نسل بعد یک قوم وهابی شیعه کش آذری کش در شمال ارس ادعای سرزمین میکند. مردم باکو گول خورند
  • مجید US ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    9 102
    کریدور زنگزور باز خواهد شد و به نفع کل کشور های منطقه علی الخصوص ایران هست
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      91 4
      نمونه ای از وطن فروشام دراز گوش که دروازه اردبیل را به روزی‌سریازان‌سلطان سلیم باز کردند و شاه اسماعیل آذری را به کشتن دادن
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      17 0
      انصال رشته کوه آرارات و استان قفقاز جنوبی به ایران بیشتر به نفع آذربایجان هست
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      38 5
      می دانستی وطن فروش و /////فروش و ایران فروش هر سه یک معنی هستند؟
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      79 5
      استان باکو
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 1
    ما آذری ها (نه فقط فارسها) در آنکارا گندم کاشته ایم زراعت کرده ایم. ما قرن ها در آنکارا خانه ساخته ایم.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 1
    کارشون تمومه
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    10 1
    استان باکو
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    71 2
    باکو هدیه ایران به ترک های خودش هست. باکو به ایران باز میگردد
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    41 5
    این ایران است ایران سربازی از سربازان بی کرانِ شاهِ جهان مهدی فاطمه است. خدا سربازان مهدی را تنها نخواهد گذاشت.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    54 1
    حالا نخجوان میگه میخوام با ایران باشم که آدم بزرگه زندگی کنم. مردم نخجوان میخوان جزء ایرانزمین بزرگ و قدرتمند باشند تا بتوانند به راحتی از اقیانوس آرام تا همه مساحت بزرگ ایران رفت و امد کنند و ملک بخرند و تجارت کنند. مردم نخجوان نمیخواهمد جزء یک کوتوله نیم وجبی به نام باکو باشند.
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 1
    حالا نخجوان میگه میخوام با ایران باشم که آدم بزرگه زندگی کنم. مردم نخجوان میخوان جزء ایرانزمین بزرگ و قدرتمند باشند تا بتوانند به راحتی از اقیانوس آرام تا همه مساحت بزرگ ایران رفت و امد کنند و ملک بخرند و تجارت کنند. مردم نخجوان نمیخواهمد جزء یک کوتوله نیم وجبی به نام باکو باشند.
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    10 1
    استان باکو
  • حق IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 30
    صد سال قبل ارمنستانی وجود نداشت در زمان استالین ارمنیها از کوههای سوریه به ایروان کوچانده شدند.پس چگونه ایران مرز هزار ساله با ارمنستان داشته؟
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      2 1
      استالین ایرانی بود. گرجستان رو پس مییگریم دقیقا مثل استانبول که یک شهر ایرانی خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس