به گزارش مشرق، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در گفت و گو با پانا و در پاسخ به این پرسش که چه کاری باید انجام دهیم تا تغییر ساختار با تحول بنیادین در آموزش و پرورش یکسان دیده شود؟ اظهار کرد: تحول ساختار جز تکالیف سند تحول است و تمام تحول ساختار نیست؛ بلکه مولفه های عمومی آموزش و پرورش هم با هم متناسب و متوازن باید تغییر کند تا تحول به معنای واقعی اتفاق بیافتد.
وی افزود: این امر هم باید در یک بازه زمانی 5 یا 6 ساله جستجو شود تا یکدیگر را تکمیل کنند.ساختار جز تکلیف سند تحول است و در راهکار و مقدمه سند گفته شده است که نظام آموزشی ما 4 دوره 3 ساله خواهد بود.
محمدیان با بیان اینکه 2 دوره 3 ساله اول را که 6 سال ابتدایی را تشکیل می دهد در مجموع 6.3.3 نام گذاری می کنیم، خاطرنشان کرد: اول ابتدایی تا سوم ابتدایی را یک دوره تلقی خواهیم کرد و به صورت نظام دوری اتفاق می افتد و معلم آن باید واحد باشد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه رشته های تحصیلی مانند رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، معارف اسلامی، کاردانش و فنی و حرفه ای جدا می شود، تصریح کرد: 3 سال اول متوسطه به صورت عمومی است که با احتساب 6 سال ابتدایی و 3 سال دوره اول متوسطه 9 سال خواهد شد که دوره آموزش اجباری نیز هستند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تمام دانش آموزان لازم التعلیم باید در مدرسه باشند و هیچ کس نمی تواند مانع ادامه تحصیل آنها باشد و خانواده اگر مانع شود، مجرم است و باید با او برخورد شود.
محمدیان گفت: کسی که امکان تحصیل را فراهم نکند، مجرم تلقی می شود و قانون با او برخورد می کند که آن را دوره اجباری نام گذاری می کنیم؛ اما در طول 12 سال به عنوان آموزش عمومی تلقی می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: 6 سال دوره ابتدایی و 3 سال دوره اول متوسطه به عنوان 9 سال آموزش اجباری لازم التعلیمان محسوب می شود.