سرلشکر باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تربیت نیروی متخصص و کارآمد برای سازمان‌های مختلف نیروهای مسلح را مهم‌ترین وظیفه دانشگاه عالی دفاع ملی بر شمرد.

به گزارش مشرق، سرلشکر پاسدار محمد باقری در مراسم افتتاح دوره عالی دفاع ملی در دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه باید تلاش کنیم به عنوان بازماندگان دفاع مقدس به وظایف خود عمل کنیم گفت: خدا را شاکر هستم که چنین دوره ارزشمندی در این دانشگاه آغاز شده است.

وی با اشاره به گذشت حدود ۴۴ سال از انقلاب اسلامی افزود: کشور ما به برکت خون شهیدان و رهبری بی نظیر امام راحل و مقام معظم رهبری و روشنگری‌های ارزشمند ایشان توانسته حوادث، مشکلات، تهدیدات، تحریم‌ها و گرفتاری‌های متعددی را پشت سر بگذارد.

سرلشکر باقری گفت: انقلاب اسلامی ضمن دست و پنجه نرم کردن با همه مشکلات، مسیر سخت و پرمانعی را همراه با رشد و پیشرفت ادامه داده است و وضعیت ما نسبت به زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد قابل مقایسه نیست و در بُعد علمی، صنعتی، زیرساخت‌های کشور، توسعه انسانی، توسعه علم و دانش و توجه به زنان و در بعد دفاعی و امنیتی و نیروهای مسلح قابل مقایسه با گذشته نیستیم.

وی افزود: ما ارتشی را تحویل گرفتیم که بیش از ۹۵ درصد از تجهیزاتش از خارج وارد و بخش زیادی از آموزش‌های آن در خارج از کشور انجام می‌شد و رده راهبردی و مهارت ابزاری بر عهده مستشاران خارجی بود و عزیزان ما در ارتش آن روز، بسیاری از این حوزه‌ها و امکانات را نداشتند، اما امروز به حمدلله نیروی مسلحی داریم که بیش از ۸۵ درصد از تجهیزات و نیازهایش را در داخل تولید می‌کندو ما با شناخت دقیق تهدیدهایمان و راهبردهای ملی و نظامی، سیاست‌ها، خط مشی‌ها، نقشه راه‌ها و آیین نامه‌ها، همه را خودمان به شکل بومی در داخل تهیه و تدوین و اجرا می‌کنیم و علاوه بر این در اجرا بازخورد می‌گیریم و آن‌ها را اصلاح و به روز رسانی می‌کنیم و راه را خود به پیش می‌بریم.

باقری گفت: کشور با انواع تهدیدها و دشمنی‌ها و توطئه‌های امنیتی و دفاعی و ... مواجه است و نیروهای مسلح ما با اینکه مورد تهدید هستند، در اوج تحریم و فشار توانسته اند برای ملت و کشور بازدارندگی پایدار و روزآمدی پدید آورند به نحوی که تمامی فعالیت‌های کشور با آرامش و اطمینان نسبت به آینده در حال انجام است و هیچ بخشی از کشور نیست که بگوییم به خاطر ترس از تهدید نظامی کاری را انجام ندهید، حتی در مناطق مرزی. همچنین اطمینانی در کشور وجود دارد که امنیت پایدار برقرار است.

وی افزود: سیستم‌های امنیتی ما با وجود تمام توطئه‌ها و جاسوسی‌ها و گرفتاری‌هایی که ایجاد می‌کنند امنیتی مثال زدنی را در کشور ایجاد کرده اند و در همین دوره ۴۴ ساله، آمریکایی که بعد از دوره‌ای ۴۰ ساله با رودرویی با شوروی و بلوک شرق توانست آن‌ها را بر زمین بزند و به چند تکه تقسیم کند امروز خودش اذعان می‌کند که جهان امروز و آینده جهان تک قطبی به رهبری آمریکا نیست و امروز در جهان چند قطبی به سر می‌بریم که آمریکا یکی از آن‌ها است و جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت مسلم منطقه به عنوان یکی از قدرت‌های تأثیرگذار در بسیاری از مناطق و مسائل جهان در حال نقش آفرینی است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در همین دوره با جسارتی که انقلاب اسلامی در جهان ایجاد کرده است قدرت‌های دیگر سر بر آوردند و در برابر آمریکا ایستاده اند و جهان امروز، جهان ۴۴ سال پیش و زمان فروپاشی شوروی نیست و جهان آینده هم جهان امروز نخواهد بود و جهانی خواهد بود که استکبار در آن ضعیف‌تر شده و مستضفین و مسلمانان جایگاه بالاتری خواهند داشت.

سرلشکر باقری ادامه داد: امروز شاهد این روند در اقصی نقاط جهان و کشورمان هستیم که بخشی از آن مربوط به تأثیر پذیری از انقلاب اسلامی است و بخشی هم مربوط به فرآیندهای دیگر نقاط جهان است و قدرت گیری چین، سربرآوردن روسیه از دوره انزوا و غرب گرایی بی فایده، شکست‌های پی در پی آمریکا در افغانستان و عراق و تخلیه منطقه، سر بر آوردن یمنی که با دستی خالی برابر عُمّال آمریکای جنایتکار ایستادگی می‌کند و ده‌ها حادثه دیگر نشانگر و بشارت دهنده جهانی است که روز به روز فرآیند قدرت گیری جهان اسلام و ایران اسلامی و جبهه مقاومت در آن رقم می‌خورد.

وی با اشاره به برخی حوادث اخیر در کشور گفت: قدرت‌هایی که بیش از دو سه قرن تلاش کردند تا جهان را به طور کامل در اختیار داشته باشند و دشمن بزرگ غرب یعنی شوروی و هم پیمانانش را به زمین کوبیدند و انتظار داشتند جهان را به عنوان غنیمت این مبارزه در اختیار بگیرند، امروز به حالی افتاده اند که بایستی جهان چند قطبی را بپذیرند و همه این‌ها را از چشم انقلاب اسلامی می‌بینند که با همه این مشکلات مسیرش را ادامه می‌دهد که داعشی را که ایجاد کردند از بین برد، هم پیمانان آمریکا را سرجایشان نشاند و این روند ادامه دارد و این‌ها این را تحمل نمی‌کنند و طبیعی است که برای موج سواری از هر فرصتی استفاده می‌کنند و از اهرم‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، جاسوسی، رسانه‌ای، فضای مجازی و هر آنچه بتوانند ایجاد کنند، برعلیه کشور ما استفاده می‌کنند تا با ایجاد اغتشاش وحفظ آن مردم و جوانان را نسبت به آینده نا امید کنند وکشور را با یک ارتجاع و نمایش زیبا به دوران سیاه گذشته بر گردانند و این خیالی است که به لطف پروردگار و به برکت خون شهیدان و رهبری بی نظیر و ایستادگی و بصیرت مردم و نیروهای مسلح کشور چنین اتفاقی نخواهد افتاد و قطعا آینده کشور آینده‌ای روشن خواهد بود که پیشرفته و توسعه یافته و با حرکت رو به جلو است.

سرلشگر باقری تصریح کرد: دستیابی به افق‌ها، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، همان گونه که مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند متکی بر پایه‌ها و اصولی است که علم و دانش پژوهش از مهم‌ترین این پایه هاست. مقام معظم رهبری معتقدند که ارکانی که برای کشور قدرت ساز هستند، رکن علم، دانش و فناوری از مهمترین آن‌ها است فلذا از هر فرصتی در دیدار با مردم، دانشجویان، استاتید، دانش آموزان جوانان و پژوهشگران و نخبگان، دائما بر این موضوع تأکید دارند. ما برای ماندن و رشد کردن و قوی ماندن باید بر قدرت خودمان بیفزاییم و راه آن توسعه دانش و در کنار آن ایمان و اعتقاد و بصیرت و توسعه فناوری است و این مسئولیت بر عهده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه کشور از جمله نیروی مسلح است.

وی گفت: دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان عالی‌ترین سطح دانشگاه نیروهای مسلح کشور این مسئولیت مهم و این مأموریت بزرگ را بر عهده دارد و این دانشگاه همواره در مسیر رشد و توسعه بوده است و آغاز این دوره دفاع ملی از گام‌هایی است که بر پیشرفت‌های قبلی این دانشگاه افزوده می‌شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: این دانشگاه تاکنون در موضوعات متعدد، در تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری، ارائه رساله‌های ارزشمند و مطالعات به روز و آینده محور در نیروهای مسلح و پژوهش‌های راهبردی و کاربردی، کارهای اساسی انجام داده است و امروز، این کارکرد جدید می‌تواند جایگاه دانشگاه را ارتقا دهد.

سرلشکر باقری گفت: این دوره فوق العاده مهم است و ما در نیروهای مسلح دارای سازمان‌های متعدد و مأموریت‌های مختلفی هستیم. ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی کشور، وزارت دفاع و بسیاری از بخش‌های کشوری مرتبط با امنیت ملی مسئولیت‌های متنوعی دارند.

وی افزود: بسیاری از کسانی که در دانشگاه‌ها در حال گذراندن دوره‌های phd هستند ممکن است یک روز هم سابقه اجرایی نداشته باشند و دائم درس خوانده اند و فقط در کارگاه و آزمایشگاه بودند، ولی صحنه عمل را تجربه نکرده اند، اما این جمع از صحنه عمل به اینجا آمده است و هم اکنون هم اکثرا مسئولیت اجرایی دارند و این نعمت بزرگی است. صرفا کار علمی و ایده آل گرا نیست که برخی تصور می‌کنند هر چه در کتاب خوانده اند و استاد در کلاس گفته قابل عمل است و وقتی به صحنه عمل می‌رود آنچه باید عمل کنند بسیار متفاوت است. همین طور ممکن است عده ا یی کار اجرایی کنند و از دانش روز بی بهره باشند و آن‌ها هم در جغرافیای محدود و تجربه محدود قرار می‌گیرند و طبیعتا امکان هماهنگ سازی فعالیت‌ها برای تبدیل به راهبرد بزرگ برای اهداف را ندارند.

سرلشکر باقری افزود: شما امروز دو مجموعه علمی و اجرایی را در این دانشگاه در اختیار دارید، زیرا در صحنه اجرا مشکلات را می‌بینید و از سوی دیگر مرتبط با همان موضوع کار در حال دانش آموزی هستید.

وی گفت: یکی از مسئولیت‌های دانشگاه دفاع ملی در همه دنیا و از جمله کشور ما ایجاد هماهنگی کلان در سطح افکار راهبردی و روش‌های اجرای امور راهبردی و یا میان بخش‌های مختلف نیروهای مسلح و با دیگر بخش‌های کشور مرتبط است. در کشور ما نیز این موضوع در اساسنامه این دانشگاه نهاده شده و به تصویب فرمانده کل قوا رسیده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در این دوره‌ها علاوه بر نیروهای مختلف واحدهای نظامی تعدادی از مدیران وقت کشوری هم در کنار شما هستند و شما می‌توانید با هم بحث و تبادل نظر کنید و اینجا باید هم سطح دانش ارتقا یابد و هم درک از جامعه و مفاهیم راهبردی رشد پیدا کند. امنیت ملی و تهدیدات آن را بشناسید و سیاست‌ها و خط مشی‌های ملی را بدانید و تفاوت آن‌ها را با سایر حوزه‌های امنیت عمومی و فردی زیرسطح ملی بدانید.

سرلشکر باقری ادامه داد: فرماندهان و مدیران ما چه شاغلین و چه آن‌هایی که قرار است مشاغل راهبردی داشته باشند، باید حتما بنیه علمی داشته باشند و سازمان را به جدیت و با سرعت به جلو ببرند. ما در یک فضای منزوی از جهان زندگی نمی‌کنیم و این که می‌گوییم به بازدارندگی رسیدیم اگر توام با پویایی و رشد روز به روز نباشد، حتما منجر به عقب افتادگی می‌شود، زیرا دشمن در حال پیشرفت است. همگی در حال رشد هستند و دشمنان نیز در کمین ما هستند.

وی افزود: باید دائما در حال رشد باشیم و اگر ما در آموزه‌های دفاع مقدس که در جای خود بسیار ارزشمند و عبرت آموز است و یا در آموزه‌های اتفاقات بعد از دفاع مقدس باقی بمانیم و دل خوش باشیم که رشد و پیشرفت نسبت به ۱۰ سال پیش پیدا کرده ایم، اما رشدما متوقف باشد یا کند باشد حتما از دشمنان عقب می‌مانیم.

باقری اضافه کرد: ما یک روز به پهپاد روی آورده ایم و امروز دشمن ما نیز در پهپاد، شناور بدون سرنشین و سطحی زیر سطحی و استفاده از فناوری‌های فضایی و فضای مجازی و نبردهای سایبری و علوم روز مانند لیزر و کوآنتم و هوش مصنوعی متوقف نشده اند و به شدت در حال کار و هم افزایی هستند.

وی گفت: ما هم نیاز داریم با به روز رسانی دانش و سازمان خود در حال رشد باشیم و با همکاری و هم افزایی بین سازمان‌ها و نیروها و بخش کشوری و مجموعه‌های دانشگاهی، خود را ارتقا دهیم.

سرلشکر باقری ادامه داد: یکی از موضوعات مهم دیگر توجه ما به جانشین پروری است به نحوی که هر فرد مجربی که از دستگاهی بازنشست می‌شود حداقل ۵ تا ۱۰ نفر جانشین شایسته داشته باشد و باید آن‌ها را تریبت کند و می‌توانیم متکی به فرماندهان نسل‌های گذشته باشیم و باید این گذر نسلی و چرخش مدیریتی رخ دهد و این مستلزم آموزش و تربیت مدیران و فرماندهانی است که هم دانش روز را داشته باشند و هم آینده نگر خوبی باشند و در مشکلات بزرگ شده باشند و این جمع چنین جمعی است.

وی افزود: با این نگاه باید با داشتن این دوره و دوره‌های مشابه برای داشتن سازمانی قوی، پیشرو، با تحرک بالا و نگاه انقلابی و اسلامی ریل گذار مسیر آینده باشیم و نیازمند به درک مسائل راهبردی مشترک و یکسان هستیم. هر چند قرار نیست همه یک جور فکر کنند، ولی در حوزه‌های راهبردی باید به یک فکر مشترک برسیم.

وی پیدا کردن مهارت‌های راهبردی را از دیگر ضرورت‌های این دوره بر شمرد و گفت: شما در کنار دانش افزایی نیازمند کارگاه‌ها، بحث‌های گروهی و بازدیدهای میدانی هستید تا بتوانید به تحلیل درستی از آنچه رخ می‌دهد برسید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به وجود رشته‌های مختلف در دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: باید از بهترین استادان و مربیان و متون بهره گیری شود و از استادی که سابقه موفقی ندارد استفاده نشود، زیرا این دوره صرفا دوره علمی و دانشگاهی نیست بلکه دوره ایست برای آماده سازی نیروها جهت انتصاب در مشاغل نیروهای مسلح آینده جمهوری اسلامی و لذا من و همه فرماندهان نیروهای مسلح به این کار به طور جدی نگاه می‌کنیم، زیرا ما موظفیم فرماندهان آینده را آماده کنیم و این دوره به خاطر همین راه اندازی شده است.

وی افزود: باید نقطه ضعف‌های آموزشی و دانشجویان ارزیابی شود و انتظار داریم خروجی‌های این دانشگاه فرماندهانی باشند که نسبت به سایرین توانمندتر باشند. تعامل دانشگاه با سازمان‌های مختلف نیروهای مسلح ضروری است و فرماندهان و معاونین آموزشی ما باید به اینجا رفت و آمد داشته باشند و از نزدیک با فضا آشنا باشند و مشکلات را درک کنند.

باقری همچنین نظم و انضباط جدی و ارتقای سطح دانش را از دانشجویان دانشگاه خواستار شد و گفت: این دوره بخشی از مأموریت شماست که باید به آن توجه کنید و کلاس‌ها باید فضای بحث و تبادل نظر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    3 1
    نیازی به دشمن میست
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    مهربان و متواضع و عاقبت اندیش هم باشد
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 2
    رییس دانشگاه ملی کی است؟
  • فهیم IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    4 1
    مدیران ناتوان زمینه حضور مردم در خیابان فراهم می کنند .فعلا مسکن مسکن...
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 1
      مدت خرید مسکن ۷۰ ساله . فوقش ۵ سال کمش کنن
  • حسین IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 3
    مماشات کافیه ،باید این غائله جمع بشه.
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      مگه سفرس
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      بنفش میزنن؟ ، آ سید ممد حسین اقا . دیالوگ دینامیت
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 1
    بسیار عالی واقعا حظ بردم از این بینش و راهبرد جامع هر بخش و حوزه در کشور دفاعی محسوب و برای رفع چالش ها و تربیت نیروی کارآمد متعهد اندیشه شده با آرزوی قلبی برای توفیقات هر چه بیشتر
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      اندیشیده شدش این بوده که الانیم و میگن جمعش کنیم ؟
  • مهرداد IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    7 2
    ممکنه توضیح بدهید این آینده ای که ما باید به آن امیدوار باشیم کی می آید
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      آینده
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    5 2
    خدا لعنت کنه دشمن رو که ماشینای آشغال چینی رو به ۳ برابر قیمت به مردم ایران میندازه!!!!!!!!
  • جوان IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 1
    نیاز به اغتشاش نیست..
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 1
    الحمدولله ولی باید اگاه باشیم که نیروی جهادی وپابه کار انقلاب خیلی کند حرکت میکنند
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      جوانان انقلابی در چند سال آینده کم کاری های دولتهای اصلاحاتی را جبران خواهند کرد
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 0
    احسنت
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      به چی ؟
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    مشکل از ماست که اغتشاش را در نطقه خفه نمیکنیم
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      نطفه منظورت همون چیه؟
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      نه منطورش نقطه بوده
  • مدارا IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    2 0
    ما با درک و چشیدن مشکلات اما از انقلاب ناامید نمیشیم و پای آرمانهای امام و رهبری هستیم
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      ای ول
  • جوان IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 1
    مشرق مرد باش پیامهارو سانسور نکن
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      مشرق نیوز کارش سانسور.بزدل و ترسو.از اقلیت پر سرو صدا میترسه
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      چقدر دروغ میگی آخه، اگه مشرق اینجوری بود که شماها هم سانسور میکرد
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 1
    واقعا چرا
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 1
    فرزند کدام یک از مسوولان بیکارن میشه فقط یک مورد نشون بدید؟؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 1
      انقلاب را مسئولان پیش نمیبرند. مردم با هدایت رهبری پیش میبرند. دولتها می آیند و میروند بعضیها مخالف و بعضیها موافق ادامه انقلابند اما مردم و رهبری عناصر اصلی انقلابند
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      خدا خیر بقیه بده که فی سبیل الله انقلاب رو پیش میبرن
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    بینی دشمن را به خاک میمالیم هرچند خودمون در سختی هستیم
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      به قولی : خودت بمال 🤣
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      سوختیا آمریکایی
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    سرافراز باشی سردار
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    سردار عزیز دشمن لازم نیست کسی را ناامید کند اما کمی اقتصاد را سامان دهید
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      دست دولت را میگیرند و کمک میکنند ان شاالله
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
      1 0
      دست دولت بگیرن ؟ دولت خودش باید دست بقیه رو بگیره
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    0 0
    درود
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    0 0
    بایستی عرض کنم که حمایت دولت از مردم و کمک به بهبود معیشت و حقوق اساسی آنان مانند کار مسکن و آموزش و بهداشت رایگان که در قانون اساسی پیش بینی شده است بهترین روش برای مقابله با دشمنان است عدالت اجتماعی و اقتصادی و تامین امنیت مالی و اقتصادی مردم موجب عقیم ماندن توطیه های دشمنان و رضایت مندی مردم خواهد بود جوان امروزی که من هم دوپسر دارم نیاز به امید به آینده بهتر دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس