انتقاد صریح کنعانی از دخالت برخی کشورها در امور داخلی ایران

کنعانی درباره تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه ایران گفت :اروپا از رفتارهای غیر معقول و رفتارهای مداخله جویانه پرهیز کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه مقامات فرانسوی علیه کشورمان گفت: با توجه به اظهارات مقامات فرانسوی، رئیس جمهور این کشور و نوع رفتار و مواضعی که در خصوص تحولات داخلی ایران اتخاذ کردند و همچنین نوع رویکردی که پیش از این در قبال تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه و در قبال انتصابات کارگری اخیری که در این کشور افتاد و مواضع و رویکرد مقامات فرانسوی در این رابطه، به نظر می‌رسد همانطور که اروپایی‌ها تروریسم را به بد و خوب تقسیم می‌کنند، در این زمینه نیز اغتشاش را به خوب و بد تقسیم می‌کنند.

وی افزود: اگر اغتشاشات در ایران باشد، این اغتشاش خوب است، اما اگر در اروپا رخ دهد به اغتشاش بد می‌گویند و مقامات امنیتی با آن برخورد می‌کنند.

کنعانی تصریح کرد: دولت ایران، دولت مسئولیت پذیری است و این را در عمل اثبات کرد. دولت ایران، دولتی است که به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد و در دوره چهار ساله با رأی مردم انتخاب می‌شود و به امنیت شهروندان توجه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در کوران حوادث منطقه که امنیت کشورها در معرض خطر قرار گرفت، جمهوری اسلامی ایران لنگرگاه ثبات و امنیت بود.

وی افزود: کشورهایی علیه ایران مدعی هستند که خود ناقض حقوق بشر بوده و میزبان گروهک‌های تروریستی هستند که در لیست تروریستی آن‌ها بوده است.

مقاومت مقابل اشغالگر می‌تواند پایان دهنده اشغال باشد، نه سازش با اشغالگر

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برگزاری اجلاس وحدت و انسجام توسط گروه‌های فلسطینی در الجزایر گفت: دیدگاه ایران روشن است و از وحدت و انسجام گروه‌های فلسطینی در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و پایان اشغالگری حمایت می‌کنیم.

وی افزود: آنچه می‌تواند پایان دهنده اشغال باشد و نه سازش با اشغالگر، مقاومت مقابل اشغالگر است. ایران ایده سیاسی خود را مطرح کرده که راه حل دموکراتیک برای پایان اشغال فلسطین و حل این بحران چند دهه‌ای، برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت ملت فلسطین است و ایران طرح خود را در سازمان ملل به ثبت رسانده است.

امیدواریم اتحادیه اروپا نسبت به ایران رفتار و سیاست معقولی داشته باشد

کنعانی در تشریح تماس‌های تلفنی بین مقامات اروپایی و وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در تماس‌های مختلف تلفنی بین وزیر امور خارجه ایران با همتایان اروپایی و جوزپ بورل مواضع ایران را بیان کردیم. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم که به شعارهای خودشان پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در صورت رفتار عقلانی از سوی کشورهای اروپایی، ایران می‌تواند مهم‌ترین شریک برای ایجاد صلح و ثبات باشد.

وی گفت: ایران متناسب با تصمیم و اقدام آن‌ها تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند. امیدواریم اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول نسبت به ایران داشته باشد.

امیدواریم ثبات در عراق تحکیم یابد

کنعانی در واکنش به تحولات سیاسی جدید عراق گفت: خوشحالیم روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفت و منجر به انتخاب رئیس جمهور این کشور شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حجت الاسلام رئیسی به همتای خود تبریک گفت و امیدواریم در مهلت قانونی، رئیس جمهور عراق موفق به تشکیل دولت شود و ان‌شاءالله دولت متناسب با نیازهای کشورش اقدام کرده و ثبات در این کشور تحکیم یابد و عراق نقش قوی‌تری در معادلات سیاسی منطقه‌ای داشته باشد.

«سیکا» این ظرفیت را دارد که تبدیل به سازوکار مناسبی برای تأمین منافع کشورهای عضو شود

وی در تشریح سفر رئیس جمهور به قزاقستان برای شرکت در اجلاس سیکا گفت: نشست سیکا از تحولات مهم منطقه‌ای بود و رئیس جمهور در ششمین اجلاس سران آن در آستانه شرکت کرد. حضور ما هم در قالب عضویت مؤثر ایران در این کنفرانس و هم استمرار سیاست خارجی دولت سیزدهم در اتخاذ سیاست خارجی متوازن و تمرکز و تقویت همکاری‌های چندجانبه با تمرکز بر همسایگان و کشورهای آسیایی است.

کنعانی افزود: گفتگوهای خوبی صورت گرفت و نشست خوبی بود. رئیس جمهور دیدار دوجانبه‌ای با رئیس جمهور آذربایجان و امیر قطر داشت. کنفرانس سیکا این ظرفیت را دارد که تبدیل به سازوکار مناسبی برای تأمین منافع کشورهای عضو شود.

زمینه‌ها برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستورکار ایران خارج نشده و مشکل، تناقض رفتاری و گفتاری در مقامات دولت آمریکا است که از یک سو پیام می‌دهند و دیدگاه‌های خود را منتقل می‌کنند و از سوی دیگر در رفتار و گفتارها، تناقض دارند. این مواضع عملاً مکمل و تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

وی افزود: زمینه‌ها برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها وجود دارد. الان این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکا است و هر زمان اراده کنند می‌توانیم به توافق برگردیم. ایران معطل توافق نخواهد بود.

انتظار داریم عراق مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب از مرزهای مشترک شود

کنعانی در تشریح سفر اخیر مقام ارشد امنیتی عراق به تهران گفت: این نشست مکمل نشست هفته گذشته در بغداد بود و تفاهمات خوبی انجام شد و امیدواریم همانطور که ایران امنیت عراق را امنیت خودش تلقی می‌کند، برادران عراقی نیز امنیت ایران را امنیت عراق تلقی کنند و به مسئولیت‌های خود در ارتباط با امنیت مشترک و مرزهای ایران عمل کنند و مسئولیت پذیر باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این نشست مشورت‌های خوبی صورت گرفت و انتظار داریم براساس این گفتگوها و تعهدات، سیطره دولت عراق بر کلیه مناطق مرزی این کشور از جمله در حوزه اقلیم کردستان عراق گسترش یابد و دولت عراق نیروهای خودش را به صورت کامل مستقر کند و مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب از مرزهای مشترک به داخل خاک عراق شود.

وی در خصوص وضعیت اقلیم کردستان عراق گفت: در مذاکرات اخیر، مسئولیت دولت عراق در ارتباط با تأمین امنیت ایران اعلام شده است و ایران منتظر اقدام دولت مرکزی عراق در این باره خواهد بود.

ایران مخالف جنگ در اوکراین است

وی در واکنش به ادعاها مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه عنوان کرد: متأسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتاً از طرف منابع غربی نیز به آنها دامن زده می‌شود.

کنعانی افزود: ایران بارها اعلام کرده که هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است. ایران همانطور که مخالف جنگ علیه سوریه، عراق، افغانستان بود و سیاست خارجی اش مبتنی بر مخالفت با جنگ بود، در خصوص جنگ در اوکراین نیز مخالف جنگ است و متناسب با ظرفیت خود تلاش‌های خود برای خاتمه رویکرد نظامی انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خودشان صادر کننده میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند کشور دیگری را به ارسال اسلحه به یک طرف جنگ متهم می‌کنند و جنگ تبلیغی و روانی علیه ایران راه می‌اندازند.

تبادل زندانیان ارتباطی به بازگشت طرف‌ها به برجام ندارد

وی تصریح کرد: اگر طرفدار صلح و ایجاد راهکار سیاسی در جنگ اوکراین هستند، این میزان ارسال اسلحه برای یک طرف جنگ چه معنایی دارد؟ یک رفتار متناقض است.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی در خصوص توافقات صورت گرفته برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: انجام توافق درباره تبادل زندانیان را تأیید می‌کنیم و این توافق پیش از این انجام شده بود ولی طرف آمریکایی آماده توافق نبود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضوع زندانیان به عنوان موضوع انسانی ارتباطی به برجام و بازگشت طرف‌ها به برجام ندارد.

رزمایش نیروهای مسلح در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با نیازهای آموزشی انجام می‌شود

وی در واکنش به برگزاری رزمایش نیروهای مسلح کشورمان در مرز ارس گفت: رزمایش‌های نظامی توسط نیروهای مسلح ایران امر جدیدی نیست و در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با نیازهای نیروهای مسلح و نیازهای آموزشی انجام می‌شود. حضور نیروهای بیگانه در کل منطقه ایجاد کننده امنیت نیست.

اتخاذ مواضع بی پایه و اساس کشورهای اروپایی در قبال حوادث اوین را محکوم می‌کنیم

کنعانی در واکنش به اظهارات برخی از مقامات غربی در خصوص حادثه در زندان اوین گفت: متأسفانه همان رویکردی که برخی از دولت‌های اروپایی و آمریکا در ارتباط با رخداد اخیر در ایران داشتند، همین روش را درباره رخداد زندان اوین شاهد بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما اتخاذ مواضع بی پایه و بی اساس و رفتار پیش‌داورانه، عجولانه و مداخله جویانه را محکوم می‌کنیم، افزود: این اتفاق می‌تواند در هر کشوری رخ دهد. این رفتار پیش‌داورانه، دخالت در امور داخلی ایران است. ایران در ارتباط با امنیت شهروندان خود مسئولانه عمل می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: رفتارهای عجولانه و قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با رخدادهای طبیعی نمی‌تواند کمک کننده باشد. ایران در ارتباط با اطلاع رسانی به این کشورها در این زمینه نیز عمل کرده است.

ایران نسبت به رفتارهای غیرمعقول، واکنش‌های متناسب و متقابل نشان خواهد داد

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: امیرعبداللهیان دیدگاه‌های ایران را به صورت واضح توضیح داده است. این‌که مبادرت به تحریم‌های جدید کنند غیرسازنده و غیرمنطقی است و ایران هم نسبت به رفتارهای غیرسازنده و غیرمعقول، واکنش‌های متناسب و متقابل نشان خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران در ارتباط با منافع و مصالح خود به هیچ وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد. مسیر مذاکرات مسیر جداگانه‌ای است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 0
    اول شما بعد بقیه را به عقلانیت دعوت کن.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      1 0
      دعوت که کردیم مگه ازعدم سرکوب معترضین شنبه های اعتراضی وحلیقه زردها وجلیقه سیاه ها نگفتیم که سرکوب نشن مگه نگفتیم شعارهای ازادی منجربه ایجادبالاترین امارسرانه ی خودکشی وهمسرکشی وفراارخانواده ومخدریسم وگنگستریسم شده است مگه نگفتیم ازاستانداردهای دوگانه وفرافکنی مذبوحانه خودداری بشه وبه قوانین سازمان ملل متعد باشند
  • ایرانی با غیرت IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 1
    ما از دست این موعظه ها و نصیحت کردن های مسئوولین وزارت خارجه واقعا خسته شدیم جواب این اقدامات غربی ها را با مشت گره کرده و محکم بدهید!
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 1
    میدان باید وارد عمل شود پایگاههای امریکایی و ترامپ را بزنید
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      0 0
      این کار وجود و شجاعت میخواد
  • نام آشنا IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    جناب سخنگوی محترم : اتحادیه اروپا دربست در اختیار آمریکا و سیاستهای امریکاست . سیاست های امریکا هم که در قبال ایران کاملا مشخص است . آمریکا میگوید " هرچه را که ما میگوئیم بی چون و چرا قبول کنید و حرف زیادی هم نزنید" !! حال نصیحت کردن این اتحادیه اروپا هیچ محلی از اعراب ندارد.
  • حمید IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    چرا دروغ؟!! پهباد ندادیم؟!!!! چرا کار ما رو با این دروغا برای دفاع از نظام و جمهوری اسلامی اینقدر سخت میکنید؟! آخه به کی و کجا شکایتمون رو ببریم؟!!
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس