مهدیان: هر کجا اهل حق ساکت باشند اوباش کار را در دست می‌گیرند - کراپ‌شده

مدیر عامل مؤسسه همشهری گفت: هر کجا اهل حق ساکت باشند، اوباش کار را در دست می‌گیرند و جایی که اوباش کار را در دست بگیرند اساسا باطل روی می‌آید. لازم نیست فعال رسانه‌ای باشیم ولی باید به اندازه خود تلاش کنیم و حق را سردست بگیریم.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان مدیرعامل مؤسسه همشهری در اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌های دانش‌آموزی (رسانش) از دانش‌آموزان پرسید که «فرق روزنامه کیهان با اینستاگرام چیست؟» و اظهار کرد: فقط می‌خواهم یک تیک در ذهن شما بزنم و بقیه را شما خودتان فعال، هوشیار و باسواد هستید و ادامه‌اش را پیدا می‌کنید.

وی ادامه داد: ما در اینستاگرام زندگی می‌کنیم، نفس می‌کشیم، حرف می‌خوانیم، حرف گوش می‌دهیم و رفتار، روابط و تعامل خود را از آنجا می‌گیریم. اساسا روزنامه‌های بزرگ، صفحات خود را با قطع بزرگ ارائه می‌کنند تا شما آن متن را با طمأنینه بخوانید، توجه و تمرکز کنید. آیا شما در فضایی که زندگی می‌کنید، تمرکز ندارید؟ به طور مثال آیا شما برای غذا خوردن هنگامی که قاشق را بالا می‌آورید، فکر می‌کنید؟ فلسفه می‌بافید؟ بگذارید مثالی بزنم اگر دقت کنید آدم‌هایی که تازه پشت فرمان ماشین نشسته‌اند، به‌گونه‌ای تمرکز می‌کنند که مشخص است تازه گواهینامه گرفته‌اند چون می‌خواهند تمرکز داشته باشند ولی فردی که رانندگی را آموخته باشد به راحتی رانندگی می‌کند و درباره چیزی فکری نمی‌کند.

مهدیان اضافه کرد: حال می‌پرسید این حرف‌ها برای چیست؟ باید بگویم اینستاگرام و اساسا پلتفرم تمرکز و توجه شما را می‌گیرد و شما در آن زندگی می‌کنید؛ وقتی زندگی می‌کنید اساسا توجه و تمرکزتان را از دست می‌دهید، ناخودآگاه شما رفتار می‌کند، رفتار غیرارادی دارید و ثمره‌اش این است آن پیامی که به ذهن شما می‌رسد در ناخودآگاه شما ثبت و ضبط می‌شود بدون اینکه بخواهید اما اگر بخواهم در یک کلمه خلاصه کنم سواد رسانه تسلط بر خودتان است.

مدیرعامل مؤسسه همشهری گفت: در رسانه و پلتفرم اگر متوجه خودمان نباشیم بحران، چالش و خیزش امروز پیش می‌آید که بنده نام آن را خیزش مسخ‌شده‌ها می‌گذارم؛ خیزش انسان‌هایی که اساساً‌ هیچ چیزی در مورد هیچ چیزی نمی‌دانند. شما در فضای پلتفرم و اینستاگرام یک رفتار غیرارادی دارید و در این رفتار غیرارادی زمانی که هجمه محتوایی به سمت شما می‌آید حتی قدرت تشخیص دادنش را ندارید. لذا اگر بر خودتان مسلط باشید با تمرکز در فضاهای اجتماعی دیگر امکان ندارد شما را تحت تأثیر قرار دهند.

مهدیان افزود:‌ آن موقع امکان ندارد شما را با خبرهای دروغ،‌ جعل، نیمه‌تمام و نگفتن تمام حقیقت تحت تأثیر قرار دهند و کاری کنند انسان‌ها مسخ شوند و هنگامی که مسخ شدند هر کاری از دست‌شان برمی‌آید. به طور مثال سطل آشغال آتش می‌زنند، کلوخ‌اندازی می‌کنند و آدم هم می‌کشند.

وی گفت:‌ رفتار آدم‌ها برآمده از ذهن‌شان است و اگر نتوانند ذهن‌شان را در اختیار بگیرند و تمرکز کنند از این انسان هر کاری برمی‌آید. افرادی که در خیابان هستند در چند دسته قرار دارند بخشی از آنها مزدوران هستند، بخشی را اراذل و اوباش تشکیل می‌دهند که به آنها کاری ندارند ولی بخش زیادی از آنان مسخ‌شدگان شبکه و عصر پلتفرم هستند. آدم‌هایی که در فضای مجازی هستند مسلط بر خودشان نیستند و هر پیامی به آنها برسد ناخودآگاه دریافت می‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه همشهری اظهار داشت: شما وقتی پای تبلیغات تلویزیون می‌نشینید متوجه آن نیستید و ممکن است حواس‌تان جای دیگری باشد ولی پیام تبلیغات در ناخودآگاه شما می‌نشیند بدون اینکه بخواهید. ثمره‌اش این است وقتی مادرت می‌گوید برو یک شیشه رب بخر وقتی به سوپرمارکت می‌روی بین ۱۰ عدد رب آن را انتخاب می‌کنی که بیشتر دیده‌ای و اصلاً حواست نیست چه کار می‌کنی، در یک مسیر کاملا یکطرفه‌ای هستی و این اثرگذاری اجتناب‌ناپذیر است.

مهدیان با اشاره به اینکه ما با رسانه به معنای اطلاع‌رسانی طرف نیستیم، افزود:‌گذشت زمانی که رسانه به شما اطلاع می‌داد و گذشت دورانی که برای شما حتی به عنوان سرگرمی بود ما اساسا فضای مجازی نداریم بلکه این فضا، فضای حقیقی است و در آن زندگی می‌کنید، از آن الگو می‌گیرید و بر اساس آن رفتار می‌کنید که این رفتار برآمده از فضای ذهنیتی است که در شبکه برای شما به وجود آمده است و باید متوجه باشید در مورد چه حرف می‌زنید. لذا نگاه بسیار ساده در مورد انسان نباید داشته باشید.

وی گفت:‌ حال سوال اینجاست که چه باید کرد. در پاسخ می‌گویند هر کدام از شما اگر این فضای مسخ‌کننده را نشکنید در آن اراذل و اوباش شکل می‌گیرد و هر کجا حق دیده نشود دروغ دیده می‌شود و سردمدار دروغ فقط اوباش هستند.

مدیرعامل مؤسسه همشهری اظهار داشت: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه خطاب به انصار می‌گوید شما حق را دیدید ولی ساکت ماندید، در کوچه بنی‌هاشم اوباش شکل گرفت، شما حق را دیدید و می‌دانستید مسلم از کجا آمده است برخی از کسانی که در کربلا بودند شمشیر زدند برای امام حسین (ع) و برخی از آنان بر علیه ایشان بودند و بخشی دیگر می‌دانید چه کردند؟ به بیابان‌های پشت رفتند و برای امام حسین (ع) دعا می‌کردند و سکوت می‌گزیدند. فکر می‌کردند دعا کنند کار درست می‌شود. در ماجرای شیخ‌فصل‌الله نوری علما ساکت شدند در ماجرای مشروطیت علما ساکت شدند و همچنین در کودتای ۲۸ مرداد نیز علما ساکت شدند که در نتیجه اوباش و امثال شعبان بی‌مخ کار را در دست گرفتند.

وی در پایان گفت: هر کجا اهل حق ساکت باشند اوباش کار را در دست می‌گیرند و جایی که اوباش کار را در دست بگیرند اساسا باطل روی می‌آید لذا تک تک ما در هر کجا هستیم باید متوجه باشیم که لازم نیست فعال رسانه‌ای باشیم ولی باید به اندازه خود تلاش کنیم و حق را سردست بگیریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    "هر کجا اهل حق ساکت باشند، اوباش کار را در دست می‌گیرند و جایی که اوباش کار را در دست بگیرند اساسا باطل روی می‌آید." احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس