کد خبر 1424911
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۵
گل سر شور چیست و چه فوایدی دارد؟

گل سرشور یکی از گل های داروهایی با منشاء ماده معدنی است که فواید بیشمار آن باعث محبوبیتش شده است همچنین در طب سنتی در موارد بسیاری از گل سرشور استفاده میشود.

به گزارش مشرق، گل سر شور یکی از گل هایی است که در متون طب سنتی از آن با عنوان طین یاد می شود، در گروه خانواده داروهای با منشاء معدنی قرار دارند و به علت خاصیت طبیعی بودن مناسب ترین انتخاب برای حفظ سلامت و نشاط و شادابی موهاست و خواص فراوانی برای پوست دارد. در این بخش تمام خواص گل سر شور برای پوست و مو و طریقه استفاده از آن را آورده ایم.

 

گل سر شور چیست؟

در طب سنتی بحثی به نام طین (گل) وجود دارد. خاک نیشابوری یا خراسانی، معروف به گل سر  شور یکی از مهم ترین طین هایی است که سفید و خوشبو با طعمی خوب و کمی شور است که طبیعت آن مانند سایر طین ها سرد و خشک است. خاک سفید، خاک سبز (نرم کننده پوست سر و برطرف کننده شپش)، خاک زرد (مصارف درمانی) از دیگر طین هایی هستند که برای شستشو استفاده می شوند.

خواص گل سر شور برای موها

گل سر شور خواص زیادی برای موها دارد که عبارتند از:

ترمیم موها بعد از آسیب دیدگی

درمانگران طب سنتی معتقدند که گل سر شور خاصیت ترمیم کنندگی دارد. اگر ساقه مو آسیب ببیند، می توانید از آن استفاده کنید زیرا گل سر شور اثر ترمیم کنندگی نیز دارد و می تواند بسیاری از آسیب های وارد شده به ساقه مو را نیز برطرف کند. با این گل دوباره ساقه موهای خود را ترمیم کنید و زیبایی را به موهای خود بازگردانید. برای ترمیم موها بعد از آسیب دیدگی ۲ تا ۳ قاشق از این خاک را درون ظرفی بریزید و به تدریج به آن آب اضافه کنید و آن را به آرامی مخلوط کنید تا قوام پیدا کند و به صورت گل در آید؛ این مخلوط را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی سر بگذارید و سپس آن را به آرامی بشویید.

از بین بردن موخوره

ترکیب گل سر شور و آب خیسانده گل ختمی برای درمان موخره و افزایش نرمی پوست سر موثر است. گل ختمی را به مدت یک روز در آب خیس کرده و بعد از صاف کردن این آب را با خاک گل سر شور  مخلوط کرده و از آن برای شست وشوی سر استفاده نمایید.

افزایش سرعت رشد مو

شست وشوی سر با گل سر شور به تقویت مو و افزایش سرعت رشد تارهای مو کمک می کند، برای رشد بهتر موها از گل سر شور  استفاده نمایید. ۲ تا ۳ قاشق از این خاک را درون ظرفی بریزید و به تدریج به آن آب اضافه کنید و آن را به آرامی مخلوط کنید تا قوام پیدا کند و به صورت گل در آید؛ این مخلوط را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی سر بگذارید و سپس آن را به آرامی بشویید.

درمان جوش و خارش پوست سر

برای درمان جوش سر، خارش پوست سر و...گل سر شور و ماست را ترکیب کرده و به آن به تدریج آب را اضافه کرده تا خمیری یک دست و مناسب به دست آید.

از بین بردن آلودگی و چربی موها

شست وشوی سر با گل سر شور آلودگی ها و چربی ها را از مو و پوست سر می شوید و از بین می برد، ۲ تا ۳ قاشق از این خاک را درون ظرفی بریزید و به تدریج به آن آب اضافه کنید و آن را به آرامی مخلوط کنید تا قوام پیدا کند و به صورت گل در آید؛ این مخلوط را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی سر بگذارید و سپس آن را به آرامی بشویید. بعد از شست وشو با گل سر شور، موهای تان را با شامپو به خصوص شامپوهایی که منشا گیاهی دارند، بشویید.

خواص گل سر شور برای صورت

گل سر شور نه تنها برای مو مفید است بلکه سبب بهبودی پوست می شود.

لایه‌ برداری صورت

استفاده از گل سر شور سلول‌های مرده را از لایه‌ی رویی پوست پاکسازی و منافذ پوست را باز می‌کند. برای تهیه ماسک تهیه شده از گل سر شور برای لایه‌ برداری صورت، ۱ قاشق غذاخوری گل سر شور و یک قاشق گلاب را مخلوط کرده و سپس صورت‌تان را بشویید و با حوله خشک کنید و این مخلوط را روی صورت‌تان بمالید و به آرامی ماساژ بدهید، بعد از حدود ۵ دقیقه، صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.این درمان را ۲-۳ بار در هفته تکرار کنید.

درخشندگی پوست

گل سر شور با زدودن تمام ناخالصی‌ها از پوست‌تان و باز کردن منافذ پوست، درخشندگی فوری به پوست صورت‌تان می‌بخشد. برای درخشندگی پوست اینگونه از گل سر شور استفاده کنید.

۱ قاشق غذاخوری گل سر شور و ۱ قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی و ۱ قاشق غذاخوری پودر صندل و یک چهارم قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را مخلوط نماییدو پس از شستن و خشک نمودن صورت این خمیر را روی صورت‌تان مثل یک پک صورت بمالید و حدود ۱۵ دقیقه زمان دهید تا خشک شود، سپس صورتتان را بشویید. این درمان را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

تنظیم تولید چربی

گل سر شور به پاکسازی پوست و تنظیم تولید چربی برای پوست‌های چرب و خشک کمک می‌کند.

اگر پوست چرب دارید، ۱ قاشق غذاخوری گل سر شور و یک و یک دوم قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کنید و پس از شستن و خشک نمودن صورت این خمیر را روی صورت‌تان مثل یک پک صورت بمالید و حدود ۱۵ دقیقه زمان دهید تا خشک شود، سپس صورتتان را بشویید. این درمان را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

اگر دارای پوست‌ خشک می باشید، ۱ قاشق غذاخوری گل سر شور و یک و یک دوم قاشق غذاخوری کشک را مخلوط کنید و پس از شستن و خشک نمودن صورت این خمیر را روی صورت‌تان بمالید، حدود ۱۵ دقیقه زمان دهید تا خشک شود، سپس صورتتان را بشویید. این درمان را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

درمان لکه‌های پوستی

با استفاده از گل سر شور می توانید از لکه‌های پوستی، جای جوش، و رنگدانه‌های پوستی خلاص شوید. برای کمرنگ کردن لکه‌ها و جای زخم‌های باقی مانده از جوش ۱ قاشق غذاخوری گل سر شور و ۲ قاشق غذاخوری آب سیب زمینی را مخلوط نمایید و پس از شستن و خشک نمودن صورت این خمیر را روی صورت‌تان بمالید، حدود ۱۵ دقیقه زمان دهید تا خشک شود، سپس صورتتان را بشویید. این درمان را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

درمان جوش

گل سر شور به خاطر خواص جذب کنندگی چربی و بیرون کشیدن چربی و آلودگی‌ها از پوست، جوش‌ها را درمان می کند و با سالم نگه داشتن پوست، مانع جوش زدن‌های بیشتر می‌شود. برای کنترل جوش یک قاشق غذاخوری گل سر شور، ۱ قاشق غذاخوری پودر چریش، ۲ قاشق غذاخوری گلاب، ۴ تا ۵ قطره آب لیمو را مخلوط نموده و پس از شستن و خشک نمودن صورت این خمیر را روی صورت‌تان بمالید، حدود ۱۵ دقیقه زمان دهید تا خشک شود، سپس صورتتان را بشویید. این درمان را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

سفید شدن چهره

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، برای رهایی از برنزه شدن شدید در معرض آفتاب اینطور عمل نمایید. برای از بین بردن آفتاب سوختگی ۱ قاشق غذاخوری گل سر شور و ۱ قاشق غذاخوری پاپایای کوبیده شده را مخلوط نمایید و پس از شستن و خشک نمودن صورت این خمیر را روی صورت‌تان بمالید، حدود ۱۵ دقیقه زمان دهید تا خشک شود، سپس صورتتان را بشویید. این درمان را دو بار یا سه بار در هفته تکرار کنید.

از بین بردن جوش‌های سر سیاه و سر سفید

جوش‌های سر سیاه و جوش‌های سر سفید را با استفاده از گل سرشوی از بین ببرید. برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه و جوش‌های سر سفید ۲ عدد بادام آسیاب شده و ۱ قاشق غذاخوری گل سر شور و ۱ و یک دوم قاشق غذاخوری گلاب را مخلوط نمایید و پس از شستن و خشک نمودن صورت این خمیر را روی صورت‌تان بمالید، به آرامی صورت‌تان را با مخلوط گل سر شور ماساژ بدهید و حدود۵ دقیقه زمان دهید و سپس صورتتان را بشویید. این درمان را دو بار یا سه بار در هفته تکرار کنید.

کمرنگ کردن جای زخم‌ها و سوختگی‌های قدیمی

برای کمرنگ کردن ظاهر جای زخم‌ها و سوختگی‌های قدیمی از گل سر شور کمک بگیرید. برای کمرنگ کردن ظاهر جای زخم‌ها و سوختگی‌های قدیمی

۱ قاشق غذاخوری گل سر شور و ۱ قاشق غذاخوری پالپ هویج و ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون را مخلوط نمایید و پس از شستن و خشک نمودن صورت این خمیر را روی صورت‌تان بمالید و ۱۵ دقیقه زمان دهید و سپس صورتتان را بشویید. این درمان را دو بار در هفته تکرار کنید.

تمیز نمودن پوست

برای لایه برداری و تمیز کردن پوست و از بین بردن کثیفی ها می توانید از گل سر شور به عنوان یک تمیز کننده‌ی ملایم استفاده نمایید تا رنگ چهره‌ای صاف و یک دست داشته باشید. برای تمیز نمودن پوست ۱ فنجان بلغور جو دو سر، ۱ فنجان پودر چریش، یک چهارم فنجان چاندان (صندل) سفید، ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه، ۱ قاشق غذاخوری آرد نخود، ۱ فنجان گل سر شور را مخلوط نمایید و این پودر تمیز کننده را جایگزین صابون‌های معمولی کنید و به آرامی بدن‌تان را یکی دو دقیقه با این پودر بسابید و با آب ولرم آن را بشویید.هر روز یا یک روز در میان این درمان را انجام دهید.

بهبود جریان خون

گل سر شور با تحریک پوست، سبب افزایش و بهبود جریان خون می شود. برای بهبود جریان خون ۲ قاشق غذاخوری گل سر شور، ۱ قاشق غذاخوری آب را با یکدیگر مخلوط نمایید و خمیر گل سر شور را به هر قسمتی از بدن‌تان که می‌خواهید بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و این خمیر را با یک حوله یا پارچه پاک کنید.این درمان را هر روز انجام دهید.

برطرف نمودن گرما زدگی

گل سرشور به دلیل خواص خنک کنندگی سبب برطرف نمودن گرما زدگی می شود. برای برطرف نمودن گرما زدگی ۳ قاشق غذاخوری گل سر شور و ۲ قاشق غذاخوری آب سرد را ترکیب کنید و این خمیر را به بدنتان بمالید و بگذارید این خمیر به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه بماند تا تقریبا خشک شود، سپس آن را با آب ولرم بشویید و این درمان را ۲-۳ بار در هفته تکرار کنید.

تسکین درد

برای تسکین گرفتگی‌های دوران قاعدگی، نیش حشرات، و سوختگی‌ها می توانید از گل سر شور به عنوان کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید. برای استفاده از گل سرشور به عنوان کمپرس گرم۲ قاشق غذاخوری گل سر شور و ۱ قاشق غذاخوری آب گرم را با یکدیگر مخلوط نمایید و روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماندو با حوله‌ی داغ آن را پاک کنید.هر زمان که لازم بود این درمان را تکرار کنید.

برای استفاده از گل سر شور به عنوان کمپرس سرد، ۲ قاشق غذاخوری گل سر شور را با ۱ قاشق غذاخوری آب سرد مخلوط نمایید و روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس با حوله‌ی خیس آن را پاک کنید.هر زمان که لازم بود این درمان را تکرار کنید.

عوارض استفاده زیاد از گل سر شور

استفاده از گل شست وشو در برخی از افراد، آنها را دچار عوارضی مانند خشکی پوست یا زخم و ضایعات پوستی می کند.

اگر گل سر شور بیش از اندازه لازم روی سر قرار گیرد با خیس شدن موها و جذب آب سنگین شده و سبب کشش تارهای مو و سستی ریشه مو و به دنبال آن ریزش موها می شود. افرادی که دچار ریزش مو هستند بهتر است هر ۱۰ روز یا هر دو هفته یک بار از گل سر شور استفاده کنند و برای پاک کردن موها از گل شست وشو، به آرامی آنها را شست وشو دهند.

نکات مهم

در دوران بارداری از گل سر شور استفاده نکنید.
گل سر شور تقلبی تهیه نکنید و برای تهیه گل سر شور از طریق افراد و مراکز معتمد و مطمئن اقدام نمایید.
خاک سرخ یا گل ارمنی از جمله خاک هایی است که در طب سنتی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد که برای درمان واریس و کاهش دردهای آن استفاده می کنند.
هنگام استفاده از گل سر شور به عنوان ماسک، آن را در اطراف چشم خود نمالید.
مقداری از گل سر شور را روی موهای خود امتحان کنید و سپس در اندازه وسیع استفاده کنید.
بعد از دیدن اولین عارضه گل سر شور سریعا استفاده از آن را قطع کنید.
درمانگران به افرادی که موهای بلند دارند به هیچ وجه استفاده از گل سر شور را توصیه نمی کنند.
شست و شوی سریع موها با گل سر شور احتمال کشش و سستی ریشه مو را افزایش می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    3 4
    روایت داریم از امام کاظم علیه السلام که گل سرشور چهره رو زشت میکنه.
  • سید IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 1
    گِل سر شوی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 1
    چرا خبرهای کذب و دروغ را چاپ می کنید؟
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    2 0
    واپس گرایی با شیوه های مدرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس