کد خبر 1424609
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۰
چند وقت یکبار مسواک رو عوض کنیم؟

تعویض مسواک مسئله مهمی است که ما یا آن را جدی نمی گیریم و یا در مورد آن اطلاعات چندانی نداریم و همین مسئله موجب آسیب رساندن به دندان ها و بافت لثه می شود.

به گزارش مشرق، همه ما می دانیم چه موقع لباس و یا کفش های خود را تعویض کنیم اما در رابطه با مسواک و وسایل بهداشتی چندان آگاه نیستیم و رعایت آن را جدی نمی گیریم که در دراز مدت خود موجب آسیب دندان و بافت لثه می شود برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی به موقع مسواک خود را تعویض کنید. چند وقت یکبار باید مسواک و یا سر مسواک برقی را تعویض کنید ؟ انجمن دندان پزشکی و بسیاری از دندان پزشکان توصیه می کنند مسواک را هر سه ماه یک بار یا به محض ساییده و فرسوده شدن موها که اثر خود را از دست می دهند تعویض کنید. علاوه براین تحقیقات بالینی نشان می دهد یک مسواک جدید می تواند پلاک بیشتری را نسبت به نوع فرسوده از بین ببرد البته مطمئن شوید مسواک برای پاکسازی دندان ها به خوبی کار می کند.

تعویض مسواک یا سرمسواک برقی بعد از بیماری : 

مسواک باکتری های دهان را از بین می برد و از شما در برابر ابتلا به بیماری ها محافظت می کند بنابراین برای حداکثر اثر بخشی و بهداشت پس از سرماخوردگی ، ویروس و ...مسواک را تعویض کنید.

تعویض مسواک  

انواع مسواک ها : 

دو نوع مسواک وجود دارد:

دستی 

الکتریکی 

مسواکی را انتخاب کنید که در استفاده از آن راحت هستید و شما را ترغیب کند ، دندان های خود را به طور مرتب مسواک بزنید. مسواک دستی قابل حمل که در مواقع نیاز از آن استفاده کنید ، هیچ سر و صدایی ندارد و کنترل فشار وارد شده بر روی دندان ها را دارد. 

مسواک الکتریکی به شارژ نیاز دارد و کمی دست و پا گیر است با این حال، حرکت چرخشی سر مسواک باعث تمیزی بین دندان و هم خط لثه می شود. بسیاری از مسواک های الکتریکی سنسوردارند تا مطمئن شوند که به اندازه لازم فشار بر روی دندان ها وارد می کنند. 

محافظت از مسواک : 

مهم نیست از چه نوع مسواکی استفاده می کنید اما متخصصان در این زمینه توصیه می کنند بعد از مسواک زدن ، خوب آن را زیر آب بشوئید و به صورت عمودی قرار دهید تا خشک شود . 

نگهداری مسواک در یک ظرف در بسته یا در پوش های خود مسواک اشتباه است زیرا باعث ایجاد باکتری و تکثیر آن می شود علاوه براین بهتر است در طول سفر از مسواک یکبار مصرف استفاده کنید.

عوارض جدی رعایت نکردن زمان تعویض مسواک

حتما با خود می گویید که آیا حتما باید این زمان رعایت شود یا اگر رعایت نشود آیا عوارضی بروز خواهد کرد ؟ پاسخ را با توضیح در ادامه ی  این بخش آورده ایم .

مسواک به مرور با استفاده مکرر ساییده شده و مثل سابق توانایی حذف پلاک از روی سطح دندان را ندارد بنابراین هر بار مقداری از آنها باقی می مانند.

ابتلا به بیماری پریودنتال و از دست دادن دندان، به دلیل تجمع عمده پلاکها روی دندان از بدترین عوارض تعویض نکردن مسواک در زمان مناسب است. چنانچه بارها گفته ایم بر اثر ماندن پلاک ها روی سطح دندان به مروز استحکام دندان ها از بین رفته و خراب شوند. دقت داشته باشید که وجود پلاک روی دندان تنها به خراب شدن دندان ختم نمیشود بلکه مشکلاتی جمله تورم لثه ها، التهاب، تحریک و بیماری های لثه ای را موجب خواهند شد.

مشکل دیگری که با استفاده مکرر از مسوالک فرسوده بروز می کند تحریک دندان و لثه است که به ایجاد شکاف های V شکلی نزدیک خط لثه ها منجر می شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی هر فصل یک مسواک جدید برای خود خریداری کرده و از بروز چنین عوارضی جلوگیری کنید .

منبع: ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جنتی مکان IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    مسواک اگه خوب باشه چه لزومی داره عوض بشه؟؟؟من ازسال 1320تاحالاازیک مسواک استفاده میکنم وهنوزم سالم است وبه پسرم گفته ام بعدازخودم ازش استفاده کنه!خخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    مسواک دیگه چیه؟
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 1
    ما به بهداشت دندانها بسیار اهمیت می دهیم . ما حتی مسواک مهمان هم داریم.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 1
    مسواک های پلاستیکی مضر هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس