کد خبر 1424128
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
فارس من| چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافت

قیمت تخم مرغ اخیرا افزایش یافته و به گفته کارشناسان، دو دلیل عمده درباره این افزایش قیمت وجود دارد.

به گزارش مشرق، قیمت تخم‌مرغ در بازار بیش از نرخ مصوب رشد کرده و هر شانه تخم‌مرغ ۲۰هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رود، این در حالی که قیمت تخم مرغ در روزها و ماه های اخیر نوسان زیادی داشته و قیمت شانه‌ای ۶۰ هزار تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بوده است.

گزارش میدانی از منطقه ۱۹ تهران حاکی است، مغازه‌ها هر شانه تخم مرغ را به قیمت ۹۵هزار تومان و هر عد تخم مرغ را سه هزار تومان می‌فروشند، این قیمت از آنچه که ستاد تنظیم بازار مصوب کرده در هر شانه ۲۰تومان گران‌تر است.

ستاد تنظیم بازار پس از اجرای مردمی سازی یارانه‌ها مصوب کرده بود، قیمت هر شانه تخم مرغ ۷۵ هزار تومان باشد.

گزارش ها از عمده فروشی و خرده فروشی‌های سطح شهر حاکی است، فروشندگان هم از این قیمت راضی نیستند و می‌گویند، تخم مرغ را با حداقل سود به مردم می‌فروشند و حتی برخی می‌گفتند، هیچ سودی ندارند، اما برای جور بودن جنس می‌فروشند.

فروشندگان در پاسخ به این سوال که چرا حاضر هستند تخم‌مرغ را بدون سود به مردم بفروشند؟ گفتند: ما وضعیت معیشتی مردم را می‌دانیم و به همین دلیل اگر بیشتر از این قیمت بفروشیم، فشار اقتصادی بر آنها بیشتر خواهد شد و برخی هم می‌گفتند هر چه قیمت گران‌تر می‌شود، میزان تقاضای مردم کمتر می‌شود و سود ما هم به همان نسبت کاهش می یابد.

به گفته فروشندگان ‌آنها تخم مرغ را به قیمت بالاتری می‌خرند هر شانه تخم‌مرغ برای آنها ۸۷ هزار تومان تمام می‌شود، اما آن‌ها با ۳ هزار تومان سود می‌فروشند.

پیگیری‌ها از مرغداران حاکی از آن است، گرانی نهاده و خوراک طیور موجب شده است، هزینه‌های آنها افزایش یابد.

قیمت نهاده‌های دامی که ۷۰ درصد هزینه تمام شده تولید محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ را تشکیل می‌دهد افزایش یافته است، البته دولت برای جبران این افزایش هزینه‌ها، هم قیمت محصول آنها را گران‌تر کرد و هم تسهیلات حمایتی در نظر گرفت، اما آنها می‌گویند اینها هزینه‌های افزایش یافته آنها را جبران نمی‌کند.

ابراهیم مرادزاده کارشناس کشاورزی دلیل دیگر افزایش قیمت تخم مرغ را برنامه صادرات عنوان کرد که بار روانی روی قیمت‌ها گذاشته است.

به گفته وی، اگرچه میزان صادرات بسیار اندک بوده، اما تاثیر روانی آن بر بازار بیشتر بوده و قیمت را افزایش داده است.

تولید تخم مرغ در کشور بیش از یک میلیون تن در سال و بیش از نیاز مصرفی کشور است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صدرا IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    3 0
    فقط جمله آخر این خبر: «تولید تخم مرغ در کشور بیش از یک میلیون تن در سال و بیش از نیاز مصرفی کشور است.» حالا پیدا کنید پرتقال فروش را !!!!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    1 1
    دروغ گو تر از این تولید کننده های مرغ م تخم مرغ نیست .یه مشت عوضی که دنبال صادرات هستند .چون تو ایران تخم مرغ شونه ای سه دلار است ولی آن عراق و ترکیه هر 12 تاش حدود سه دلار است
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    1 0
    به غیر از دلیل زمان حل شدنشم بگین لطفا
  • ناشناس IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    2 2
    خداروشکر برای همه چیز یک بهانه ای دارید...
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    4 2
    تقصیر دولت قبل،😂
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 0
    چرا ندارد !! چون از کرامات شیخ ما عجب نبود !!!!!!! تا بوده همین بوده !!!!.اگر در دولت آقای رییسی چیزی ارزان تر از دولت روحانی شد باید تعجب کرد خخخمخخ
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    2 0
    خب ! معلوم هست چون مردم به دولت روحانی رایی داده بودند الان تخم مرغ گران شده است . خخخخ اگر دولت روحانی و اصلاح طلبها نبودند .معلوم نبود که اینهمه بدبختی و نکبت که در کشور نهادینه گشته به پای چه کسانی نوشته می شد .!!!
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 0
    ما که اگر هفنه ای افزایش قیمت را نبینیم از تکرار قیمت حالمان به هم می خوره خدارا شکر به روز رسانی قیمت ها خیلی زود اتفاق میافته!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس