تورم ترکیه به بالاترین سطح خود در ربع قرن اخیر رسید

نرخ تورم در ترکیه در سپتامبر گذشته با ثبت ۸۳.۴۵ درصد به بالاترین سطح خود در ۲۴ سال گذشته رسید و با افزایش فزاینده قیمت‌ها موجب افزایش نرخ فقر شده است.

به گزارش مشرق به نقل از رای الیوم، یک هفته پس از اعلام کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکز ترکیه، ارقام رسمی روز دوشنبه نشان داد که نرخ تورم این کشور به بالاترین سطح خود در ۲۴ سال گذشته رسید و در ماه سپتامبر از ۸۳ درصد گذشت.

مسئولین سیاست‌های پولی در ترکیه با رویکرد بین المللی افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی برای مبارزه با تورم مخالف هستند و معتقدند نرخ بالای استقراض باعث آرامش اقتصاد و قیمت‌ها می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که پیش از انتخابات عمومی در ماه ژوئن بر رشد تمرکز دارد، همواره تاکید کرده است که نرخ‌های بهره بالا موجب تورم و بزرگ ترین دشمن است.

به دنبال اظهارات اردوغان، بانک مرکزی ترکیه  تئوری وی را دنبال کرد و در ماه گذشته نرخ را از ۱۳ به ۱۲ درصد کاهش داد.

اردوغان همچنین خواهان کاهش مجدد نرخ بانکی در نشست بعدی سیاست پولی بانک در ۲۰ اکتبر شده است.

آژانس آمار رسمی ترکیه گزارش داد که قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳.۵ درصد افزایش یافته است. در پی اعلام این خبر، واحد پول ترکیه کاهش بیشتری را ثبت کرد و به ۱۸.۵۶ لیر در برابر دلار رسید.

با این حال، رهبران اپوزیسیون و بسیاری از ترکیه ای ها دیگر به ارقام  رسمی دولت اعتماد ندارند.

یک مطالعه ماهانه قابل اعتماد منتشر شده توسط اقتصاددانان مستقل از موسسه تحقیقاتی ترکیه «ENAG » نشان داد که قیمت‌ها در مقایسه با ارقام آژانس آمار با درصد بیشتری افزایش یافته است.

این موسسه اعلام کرد که نرخ‌های رسمی سالانه افزایش قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر به ۱۸۶.۲۷ درصد رسید، در حالی که در ماه اوت ۱۸۱.۳۷ درصد بود.

آمارهای افزایش تورم در حالی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نرخ فقر به ۱۳ درصد رسیده است، زیرا حداقل هزینه زندگی برای یک خانواده به  ۲۲ هزار پوند در ماه رسیده است، در حالی که حداقل دستمزد از  پنج هزار و ۵۰۰ پوند تجاوز نمی‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    18 5
    تمدن ترکیه پهباد مونتاژی ساخته ولی تمدن آریایی سوخو و اف۲۲ و اف۳۵ و تورنادو ساخته____ تمدن ترکیه و قرقیز و ازبک درمقابل تمدن آریایی یعنی فارس و آذری و آلمانی و روس و امریکا و هند و فرانسه و ...( آذری ها هم آریایی هستند)
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    10 4
    هیچکس نمیتونه ما آذری ها رو از تمدن بزرگ آریایی ایران بیرون کنه و بچسبونه به چشم بادامی های قرقیز و ازبک_________تمدن ترکیه پهباد مونتاژی ساخته است ولی تمدن آریایی سوخو و اف۲۲ و اف۳۵ و تورنادو ساخته در ورای زمین ایستگاه فضایی ساخته و .....___ تمدن ترکیه و قرقیز و ازبک درمقابل تمدن آریایی یعنی فارس و آذری و آلمانی و روس و امریکا و هند و فرانسه و ...
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    4 6
    افنصاد علم آریایی هاست. مغچل را چه به افتصاد البته ترکیه مونتاژی جعلی حتی ترک هم نیست.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    15 4
    خوبه تحریم هم نیستن که اگه تحریم بودن یه روزه تجزیه میشدن
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      3 2
      اگه چین نفت و گاز شما رو مفت بری نکند به گدایی می افتید
  • حمیدرضا IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    7 6
    الان تازه روزهای خوش ملت ترکیه هستش!این ملت بخاطر بهبود شرایط اقتصادی چندین سال است که محکم پشت حزب عدالت وتوسعه رجب طیب اردوغان ایستاده .حتی با وجود اطلاع داشتن از جنایات دولتشان در سوریه وعراق بازهم به اردوغان رای داده اند بلاشک آتشی که به جان همسایگانشان انداخته اند بزودی کشور خودشان را خاکسترخواهد کرد!!
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      3 2
      آرزوت رو به گور میبری
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      3 2
      اینکه گفتی ملت ترکیه هنوز روزهای خوبشون هست تیری در تاریکی زدی شما به فکر تورم ۹۰ درصدی طبق آمار غیر رسمی خود حکومت و بیکاری و علافی ۴۰ درصدی جوانان تحصیلکرده و مهاجرت های نخبگان و کاهش افسانه ای جمعیت و..... باش
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    4 1
    با بدهکاری سر سام آور ترکیه و ادعای همه چیز خوبه است ابرتورم ترکیه خواهد ترکید و احتمال تکه تکه شدن کشور ترکیه وجود دارد
  • سردار IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 2
    به امید خدا، ترکیه هم رفت به‌ جهنم
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 0
    پس چرا مردم ترکیه در مقابل این تورم بیرون نمی ریزند و تظاهرات نمی‌کنند اما برای حمایت از آشوبگران ایرانی تعدادی زن ترک تظاهرات کرده وحمایت خودشان را از دختران بی حجاب در ایران اعلام کردند ودر مقابل این دولت برادر هیچ عکس‌العملی نشان نداده و این اجازه را به ضد انقلاب ایران که تعدادی اشان در ترکیه هستند داده است
  • CA ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    پوند یا لیر
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 1
    داداش تورم ایران چنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس