کد خبر 1422734
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
ناتو

دبیرکل ناتو عصر جمعه بر موضع تغییرناپذیر این ائتلاف تاکید کرد که «عضویت در این پیمان برای اعضای جدید باز است» اما از حمایت مستقیم از پیشنهاد اوکراین خودداری کرد.

به گزارش مشرق، یک روز پس از الحاق ۴ منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به روسیه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه پس از امضای سند الحاق ۴ منطقه «دونباس» به روسیه توسط «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، طی درخواست رسمی خواستار تسریع روند عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد. این در حالی است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از پاسخ مستقیم به پرسش خبرنگاران درباره آمادگی این سازمان برای بررسی درخواست زلنسکی خودداری کرد. روز جمعه زلنسکی طی یک سخنرانی ویدئویی گفته بود: «اوکراین امروز درخواست می‌کند تا آن را به صورت قانونی انجام دهد».

زلنسکی قصد داشت با این درخواست توجهات را از سخنان ولادیمیر پوتین که پس از الحاق این ۴ منطقه به روسیه ایراد کرده بود به خود جلب کند، با این حال هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که درخواست اوکراین امیدهای عضویت این کشور به ناتو را که سال‌ها در هاله‌ای از ابهام بوده، تقویت کند. دورنمای پیوستن اوکراین به ناتو مدت‌هاست روسیه را حساس کرده و مسکو مرتبا در دهه‌های اخیر با گسترش ائتلاف نظامی ناتو به سمت شرق مخالفت می‌کند. دبیرکل ناتو عصر جمعه بر موضع تغییرناپذیر این ائتلاف تاکید کرد که «عضویت در این پیمان برای اعضای جدید باز است» اما از حمایت مستقیم از پیشنهاد اوکراین خودداری کرد.

استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: «اعضای ناتو اخیرا در نشستی در مادرید تأیید کردند «از حق اوکراین برای انتخاب مسیر خود برای تصمیم‌گیری درباره چه نوع ترتیبات امنیتی می‌خواهند حمایت کنند». وی با این حال گفت: «تمرکز فوری اتحاد ما بر جنگ است». دبیرکل ناتو گفت: «البته تصمیم درباره عضویت باید توسط هر ۳۰ متحد اتخاذ شود و ما این تصمیمات را با اجماع می‌گیریم». وی افزود: «تمرکز ما اکنون بر ارائه حمایت فوری از اوکراین برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه است». اعضای ناتو سال ۲۰۰۸ متعهد شدند اوکراین در نهایت به عضویت این اتحاد درخواهد آمد اما از آنجا که این روند طی سال‌ها متوقف شد، بعید به نظر می‌رسید پیشنهاد اوکراین به واقعیت تبدیل شود. بایدن روز جمعه ولادیمیر پوتین را در سخنانش مورد خطاب قرار داد و به او گفت شک نکند واشنگتن و ناتو آماده دفاع از هر وجب از خاک ناتو هستند. او بدون اشاره به اینکه خطاب سخنانش به کدام بخش از سخنرانی پوتین است، گفت آمریکا در کنار متحدان خود در ناتو کاملا آماده است تا از هر اینچ از خاک ناتو دفاع کند؛ با این حال حرفی از موافقت با پیوستن اوکراین به ناتو نزد.

* پلوسی از حمایت علنی از پیوستن اوکراین به ناتو طفره رفت

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در مصاحبه‌ای گفت از تضمین‌های امنیتی برای اوکراین حمایت می‌کند اما صحبتی از حمایت از نامزدی اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو نکرد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو در مواجهه با این پرسش که آیا از نامزدی اوکراین برای پیوستن به ناتو حمایت می‌کند، از گفتن صریح حمایتش از این نامزدی امتناع کرد.

* هشدار آلمان نسبت به تبعات عضویت اوکراین در ناتو

دبیرکل ناتو در بخش دیگر سخنرانی خود از عدم ورود به درگیری مستقیم با روسیه خبر داد و گفت: «هرگز وارد درگیری مستقیم با روسیه نخواهیم شد و ما طرف درگیری در این جنگ نخواهیم بود». استولتنبرگ اضافه کرد: «ناتو بخشی از جنگ روسیه با اوکراین نبوده و نقش این ائتلاف در حمایت از حق حاکمیت اوکراین است». این در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین عصر جمعه به طور رسمی خواستار تسریع روند پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی شد.

پس از این درخواست سفیر آمریکا در شورای امنیت از تصمیم‌گیری اعضای ناتو درباره پیوستن اوکراین به این سازمان نظامی خبر داد اما آلمان درباره پیامدهای آن هشدار داده است. نماینده آمریکا در شورای امنیت در این زمینه گفته است: کشورهای عضو ناتو درباره درخواست اوکراین برای پیوستن به این سازمان تصمیم‌گیری خواهند کرد. این در حالی است که وزیر خارجه آلمان با اعتراف به عواقب خطرناک پیوستن اوکراین به ناتو تاکید کرد: هر چند درهای ناتو باز است اما توافق کردیم حمایت از اوکراین نباید ناتو را رودرروی روسیه قرار دهد.

* واکنش‌ منفی غرب به الحاق

اعلام نتایج مثبت همه‌پرسی و نیز صدور فرمان رسمی الحاق ۴ منطقه «دونباس» به روسیه از سوی پوتین، واکنش کشورهای غربی را در محکومیت آن در پی داشت. نهاد اتحادیه اروپایی این همه‌پرسی را «غیرقانونی» خواند و «پیتر استانو» سخنگوی رئیس دیپلماسی اروپایی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل هشدار داد برای همه افرادی که این همه‌پرسی را سازماندهی کردند، عواقبی وجود خواهد داشت. «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد این کمیسیون به کشورهای عضو اتحادیه پیشنهاد کرده برای نفت روسیه کف قیمت را مشخص و اعمال کنند و بر محدودیت‌های تجارت با روسیه بیفزایند.

در واکنشی دیگر، فرانسه و آمریکا وعده تحریم‌های «شدید» را دادند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به این اقدام بار دیگر تاکید کرد این کشور و متحدانش با تحریم‌های جدید و «شدید» با روسیه مقابله خواهند کرد. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه هم در توئیتی، الحاق مناطق از اوکراین به روسیه را محکوم کرد و آن را «نقض جدی قوانین بین‌المللی و حاکمیت اوکراین» خواند. وزرای خارجه گروه ۷ و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز در بیانیه‌ای مشترک الحاق ۴ منطقه اوکراین به روسیه را محکوم کردند. دولت انگلیس هم در واکنش به الحاق ۴ منطقه اوکراین به روسیه تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو وضع و سفیر این کشور در لندن را احضار کرد. همچنین «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای الحاق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون به خاک روسیه را رد و تاکید کرد آنکارا این اقدام را به رسمیت نخواهد شناخت.

علاوه بر این وبسایت هیل نوشت در واکنش به الحاق ۴ منطقه اوکراین به روسیه، دولت آمریکا و وزارتخانه‌های خزانه‌داری، تجارت و خارجه هر کدام به صورت جداگانه با انتشار اطلاعیه‌هایی تحریم‌هایی را علیه تصمیم‌گیرندگان در مسکو، متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و نهادهایی که از تشکیلات نظامی- صنعتی در روسیه حمایت می‌کنند، اعلام کردند. این در حالی است که دیروز مراسم مردمی الحاق این مناطق در میدان سرخ مسکو برگزار شد و مردم به پایکوبی در میدان سرخ پرداختند.

***

    مسکو: فقط آمریکا از حادثه نورد استریم منفعت «بی قید و شرطی» خواهد برد     

بحث‌ و دعواها درباره انفجار در خطوط گازی نورد استریم کماکان ادامه دارد و در حالی که جو بایدن انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم را «یک اقدام خرابکارانه عمدی» نامید، نماینده روسیه در شورای امنیت با اشاره به اینکه مسکو به طرح اقتصادی پرسود خود آسیب نمی‌رساند، گفت: این خرابکاری فقط برای آمریکایی‌ها بسیار مفید خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تاس، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بامداد دیروز اعلام کرد حادثه خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم قطعا برای ایالات متحده مفید است.

این دیپلمات روس در نشست شورای امنیت که به این موضوع اختصاص داشت، گفت: «در نهایت، سوال اصلی این است: آیا آنچه برای خطوط لوله نورد استریم اتفاق افتاده، برای ایالات‌متحده مفید است؟ البته که چنین است. تامین‌کنندگان گاز مایع آمریکایی باید افزایش چند برابری عرضه گاز مایع (LNG‌) به قاره اروپا را جشن بگیرند». نبنزیا افزود: «برای طرف روس اصلا منطقی نیست که طرح اقتصادی خود را با دستان خود نابود کند؛ طرحی که در آن سرمایه‌گذاری بسیار هنگفتی انجام داده‌ایم و می‌تواند بازده اقتصادی قابل توجهی برای کشور ما داشته باشد. به چه دلیل باید به آن آسیب برسانیم؟!» به گفته وی، ایالات متحده اهمیتی نمی‌دهد که اروپا در زمستان سرد و تاریک قرار داشته باشد یا نه.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 20
    چطور نارو زده که اوکراين يکي يکي داره شهرهارو از روسيه پس ميگيره؟؟؟؟
    • رضا IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      14 2
      فعلا چهار تا استانشوسر خریت جناب پیانیست دادرفت
    • قریشی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      14 3
      مشکل امثال شماها اینه که رو به قبله اینترنشنال نماز میگذارید ...
    • DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      2 1
      دلقینسکی مانند تمام غربگداهای بدبخت تا نوک دماغش رو بیشتر نمیتونه ببینه .این کوتوله دلفک سیاست عوض اینکه با اتصال مجدد به بزرگترین منبع نفت و گاز و معدن کشور اوکراین را مانند زمان شوروی قویترین در خاک روسیه بکند با حماقت تاریخی مانند بدبختهای عقب افتاده شاهان قاجار شد نوکر غرب وحشی که حتی از غارت ملت خود هم سیرایی ندارند. کاپیتالیسم یعنی غارت ملت و ملتها. وقتی دهها میلیون امریکایی فقیر در امریکا جان میکنند و سه شیفته برای میلیاردها کار میکنند و غارت میشوند و حتی بیمه درمانی هم ندارند آنوقت این کوتوله دلقک سیا ۳۰ متوهم شده و فکر میکند غرب برای کمک کسی تا حالا اومده. ملعون متوهم هزاران نفر را به کشتن داد تا کاری که هیتلر نیمه تمام گذاشته بود را تمام کند یعنی تکه تکه کردن روسیه و غارت نفت و گاز. کودن متوهم فکر کرده سیاست هم صحنه تئاتر هست که لخت مادر زاد میشد بر ای طرفداران دلقک تر از خودش با عضو تناسلیش پیانو میزد. بهائیها و منافقین و غربگداهای جاسوس و وطنفروشان اغتشاشی البته همه شون اهل این نوع پیانو زدن هستند و از دلقک دفاع میکنند.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      2 0
      شهرها روپس میگیره یا چارتار چارتار استانهای اوکراین بروسیه میپیوندند.دوتا شهر باید عقب بشینی تا چهارتا اوستانو بطور نیمه زور ونیمه قانونی ازدستش بگیری .تا شش ماه دیگه چهار استان بعدی بروسیه خواهد پیوست
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 2
    بیست سال پیش حتی خود پوتین به غرب پیشنهاد داد عضو ناتو شود تازه متوجه شدن این غربیا چقدر فریب کارند
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      3 2
      پوتین غلط زیادی کرده بوده
  • ش. AE ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 0
    اینها رو همه رو گفتین انگار توی گوش خر یاسین میخونند یکی به این ابله دلقک زلنسکی بگه بیشعور اینها طرفدار تو نیستند مردم اوکراین گوشت جلوی توپ نکن
  • سید روح اله IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    4 3
    غرب که تمام دنیا را برای دموکراسی به خاک و خون کشید حالا با دموکراسی مخالفت کرد. البته با نظان پادشاهی عربستان و امارات هم موافق هست. کلا غرب هرجایی منفعتش باشه انعطاف پذیر هست کلا آدمای جنتلمنی هستند.
  • خسرو IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 0
    چقدر رسانه ها ساده لوح شدند . خودشون هم از این تیترهایی که بخوردشون میدن دست بر نمیدارند . یک کم واقع بینی و پشت صحنه رو دیدن هم بد نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس