کد خبر 1422666
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۲
روسیه شهر لیمان دونتسک را از دست داد

اوکراین گفت، نیروهای روسی در حال عقب نشینی از شهر لیمان در منطقه دونتسک در شرق اوکراین هستند.

به گزارش مشرق از سی ان ان، وزارت دفاع روسیه نیز روز شنبه تایید کرد که نیروهایش از لیمان، شهری استراتژیک در شرق اوکراین، تنها یک روز پس از الحاق این منطقه به روسیه، عقب‌نشینی کرده اند.

این وزارتخانه در کانال تلگرامی خود با استفاده از نام روسی شهر لیمان گفت: «در ارتباط با ایجاد خطر محاصره، نیروهای ما از شهرک «کراسنی» لیمان به سمت خطوط سودمندتر رفتند».

رسانه دولتی «روسیه ۲۴» نیز گزارش داد که دلیل عقب نشینی روسیه به این دلیل بود که «دشمن از توپخانه ساخت غرب و اطلاعات کشورهای ائتلاف آتلانتیک شمالی استفاده می‌کرد».

این عقب نشینی، مهم‌ترین دستاورد اوکراین از زمان حمله متقابل موفقیت آمیز این کشور در شمال شرقی منطقه خارکف در ماه گذشته محسوب می‌شود.

این اعلامیه روسیه تنها چند ساعت پس از آن منتشر شد که نیروهای اوکراینی گفتند که نیروهای روسی را در این شهر که در منطقه کراماتورسک دونتسک قرار دارد، محاصره کرده‌اند.

به گفته سرگی چرواتی سخنگوی ارتش گروه شرقی نیروهای اوکراین، این نیروها اوایل روز شنبه خبر دادند که وارد استاوکی، روستایی در همسایگی لیمان شده‌اند.

وی افزود، در این جریان تعداد زیادی کشته و زخمی شده اند» اما نمی‌تواند جزئیات بیشتری ارائه کند.

سرگی هایدی رئیس اوکراینی اداره نظامی منطقه لوهانسک نیز روز شنبه جزئیات بیشتری از حمله لیمان را فاش کرد که نشان می‌دهد نیروهای روسی پیشنهاد عقب‌نشینی متقابل داده‌اند، اما از سوی طرف اوکراینی پذیرفته نشده است.

وی گفت: «گروه روس‌ها در منطقه لیمان محاصره شده است. شهرک‌های یامپیل، نووسلیوکا، شاندری هالوو، دروبیشو و استاوکی آزاد شدند.»

چرواتی نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی گفت: اقدامات برای ایجاد ثبات در این مناطق ادامه دارد.

وی افزود: «آزادسازی لیمان مهم است، زیرا گام دیگری به سوی آزادسازی دونباس اوکراین است. این فرصتی است برای رفتن به کرمینا و سورودونتسک. بنابراین، به نوبه خود، از نظر روانی بسیار مهم است.»

در همین حال، به نظر می رسد فشارها بر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در میدان نبرد در حال افزایش است.

رمضان قدیروف رهبر جمهوری چچن، در بیانیه‌ای خشمگینانه با انتقاد از ژنرال‌های روسی در پی عقب نشینی از لیمان، گفت زمان آن رسیده است که کرملین از هر سلاحی که در اختیار دارد استفاده کند.

قدیروف در کانال تلگرامی خود نوشت: «بنا به نظر شخصی من باید اقدامات شدیدتری از جمله اعلام حکومت نظامی در مناطق مرزی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کم اثر انجام دهیم. نیازی نیست هر تصمیمی با در نظر گرفتن نظرات جامعه آمریکایی و غربی اتخاذ شود.»

اوایل این هفته، دیمیتری مدودف که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به عنوان رئیس‌جمهور روسیه فعالیت می‌کرد، در کانال تلگرامی خود درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای صحبت کرد و گفت که اگر موجودیت کشور روسیه تهدید شود، استفاده از این سلاح‌ها مجاز خواهد بود.

او نوشت: "اگر تهدید علیه روسیه از حد تعیین شده تهدید ما فراتر رود، ما باید پاسخ دهیم... این قطعا یک بلوف نیست. "

به نوشته سی ان ان، پس از اعلام پوتین در روز جمعه مبنی بر اینکه روسیه نزدیک به یک پنجم اوکراین را تصرف خواهد کرد و اعلام کرد که میلیون‌ها نفری که در آنجا زندگی می‌کنند «برای همیشه» شهروند روسیه خواهند بود، نگرانی‌ها در مورد اینکه مسکو ممکن است به استفاده از سلاح هسته‌ای متوسل شود به شدت افزایش یافته است.

آمرکیا و متحدانش می‌گویند نگران هستند که کرملین ممکن است استدلال کند که حملات به مناطق الحاقی جدید اکنون حمله به روسیه به حساب می‌آید.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ب IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    21 1
    عه چی شد؟ مگه همین چند روز پیش کمیته انتخابات چمهوری دونتسک اعلام نکرده بود که با شمارش تمام آرای رأی دهندگان در همه پرسی الحاق به روسیه، ۹۹.۲۳ درصد از رأی دهندگان به پیوستن به روسیه رأی مثبت دادند؟ چی شد پس؟ اون ۹۹.۲۳ درصد چرا نایستادن برای وطنشون (روسیه) بجنگن؟
    • حزب الله IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 12
      غربزده ها ذوق زده نشید،یک هفته هیجان تون روکنترل کنید تا معنی این عقبنشینی روبفهمید،زیادخوشحال نباشید فکرهای خوبی براتون دیده شده.
  • احمد IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    16 0
    وای روسیه روسیه این بود خخخخخخ
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
      0 1
      آمریکا رو هم دیدیم از افغانستان فرار کرد
  • حامد IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    16 3
    قرار بود بعد از اینکه روسیه یه سلاح جدید وارد میدان جنگ کنه تا غربی ترین نقطه اوکراین هم پیشروی داشته باشن. حالا رمضان قد قدوف که قرار بود توی دو روز اوکراین رو بگیره، میگه بمب هسته ای بزنید. هیچی فقط تا قیامت اوکراینی ها پهبادها رو فراموش نمیکنن. روسیه ارزش این کار رو نداشت
  • US ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    18 1
    ایر قدرت فلنگ رو بست؟! خاک برسرت روسیه
  • علی IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    12 0
    آب رو بریز اونجا که می...
  • نوید IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    12 12
    با شکست و فروپاشی روسیه به اذن خدا، توران بزرگ متولد میشه ایرانم جزء توران بزرگ میشه و از اسارت شرق و غرب درمیاد و آزاد میشه
  • عماد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    12 0
    خدا رو شکر یه خبر راست از مشرق نیوز شنیدیم خخ
  • US ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    13 2
    ارباب پوتین بدجور داره می بازه
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    14 2
    حیف که ایران روی طرف بازنده بازی شرط بتدی کرد
  • NL ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    16 1
    از وقتی که روسیه از ایران پهپاد گرفت همین جوری داری عقب نشینی می کنه عجب تاثیری گذاشت پهپاد های ایرانی
  • محمد حسین IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    10 1
    دیگه به فصل سرما هم رسیدیم . اگر غرب یا اوکراین میخواستن تسلیم بشن ، تا حالا شده بودند . پوتین و طرفدارانش در محاسباتشون اشتباه کردن ،زمستان و سرما برعکس برای خودشون نابودکننده خواهد شد .
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    11 0
    اشتباه پشت اشتباه. اولین اشتباه پوتین این بود که حمله کرد فکر کرد موفق میشه و قدرت نظامی اوکراین را دست کم گرفته بود.دومین اشتباه این بود که مناطقی را که گرفته ضمیمه روسیه کرد.حالا برای دفاع از این مناطق جدید باید از سلاح هسته ای استفاده کنه که اولا با این کار مجوز و بهانه استفاده از تسلیحات هسته ای برای غرب صادر میشه و ثانیا بدنامی استفاده از این سلاحها تا ابد و دهر براش میمونه مثل بد بدنامی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    7 2
    اوکراین باید در نوار مرزی با روسیه وارد بخشهایی از خاک روسیه شده و اونجا رو اشغال کنه تا فشاری بر روسیه باشه به جهت عقب نشینی به مرزهای بین المللی
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    7 1
    ما نباس طرف هیچکدام را می گرفتیم ..روسیه به ما جنگنده بده نیست !!
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 6
    خیانت در ارتش روسیه زیاد است باید پوتین فرمان تشکیل بسیج عمومی بمانند ایران و عراق را بدهد نیروهای داوطلب روسی هم نباید کم باشند از سراسر روسیه پا به میدان می گذارند اما ژنرال های روسی این کار برای موقعیت خود خطرناک می دانند
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 5
    خیانت در ارتش روسیه زیاد است پوتین باید فرمان بسیج مردمی و حشد الشعبی گونه روسیه را بدهد
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 3
    پوتین باید فرماندهان رده بالای ارتش روسیه را برکنار کند و فرماندهان ملی گرا و بسیار متعصب و خشن را نصب کند
    • NL ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      2 0
      یک دفعه بگو تروریست ها رو فرمانده کنه
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 3
    سپهبدی که در جریان عقب نشینی روسیه از خارکف اسیر شد او خود یک خاین است که فرمان تسلیم به لشکر 30 هزار نفری در برابر تیپ 92 که 3000 نفر نیرو دارد را داده عامل شکست روسیه تنها و تنها برخی فرماندهان خود فروخته روسیه هستند پوتین باید سازمان اطلاعات این کشور را سریع بازسازی نماید تنها راه پیروزی روسیه همین است
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 5
    این شکست خارکیف چند نکته مهم و عبرت اموز دارد 1- اوکراین جنگ چریکی را توسط نئونازی ها ومزدوران النصره و تیپ گولانی براه انداخته است و روسیه نیز باید نیروهای کاماندو و داوطلب برای این جنگ باید وارد نبرد کند نه نیروهای کلاسیک چون شکست نیروهای کلاسیک در این نبرد قطعی است 2- شهرهای و روستاهای پر از جمعیت اوکراین همانند جنگ سوریه علیه بشاراسد بعنوان سپر انسانی علیه ارتش روسیه استفاده می شود در نتیجه باید ارتش روسیه باید تمامی شهرهای تحت تسلط خودش و حتی تا 30 کیلومتری خطوط مقدم در مناطق تحت تصرف اوکراین را نیز خالی از سکنه نماید 3- خلبانان پهبادهای ایرانی باید به همراه پهبادهای شاهد اگر بخاطر منافع اقتصادی دولت رئیسی و مذاکرات هسته ای محافطه کاری کنند تا ارتش روسیه شکست بخورد ما باید جنگ را از داخل شهر تبریز و تهران باید آغاز کنیم 4- هدف از جنگ اوکراین سوریزاسیون اوکراین و نابودی ارتش اوکراین است ایران اگر بمانند بحران سوریه در بحران اوکراین نیز دیر وارد میدان شود اینبار روسیه سوریه نیست و ایران در صورت تاخیر وقت را از دست خواهد داد و دیگر کاری نمی تواند بکند 5- ایران باید بمانند جنگ سوریه باید به روسیه برای تشکیل بسیج مردمی از مردم خود روسیه و در صورت امکان از شرق اوکراین کمک نماید 6- در دنیای امروز هیچ کشوری به کشور دیگر بدون ائتلاف حمله نمی کند نه امریکا و نه عربستان همه اول یک ائتلاف جنگی تشکیل دادند روسیه نیز قبل از فرسوده شدن ارتش این کشور باید این خطا را تصحیح نماید و یک استان اوکراین را که درجه دوم اهمیت قرار دارد به نیروهای متحد بسپارد 7- بدون حمایت عملی ایران از روسیه نباید انتظار حمایت عملی روسیه از نیورهای ایرانی در عراق و سوریه را داشته باشیم و امروز باید پدرخوانده های داعش را باید در اوکراین شکست داد 8- مهمتر از موارد بالا از اول نیز معلوم بود که با شکست داعش پدرخوانده های داعش خود وارد میدان خواهند شد حالا تصمیم با مقام معظم سپاه است که ما 3 سال دیگر جنگ را از داخل شهر تبریز و تهران شروع می کنیم یا در همان شرق اوکراین جنگ را تمام می کنیم 9- همه کارشناسان نظامی بر این اعتقادند که حمله نوعی دفاع محسوب می شود و همیشع حمله کردن آسانتر و کم هزینه تر از دفاع کردن است باید ارتش روسیه تا زمستان باید بصورت مرتب در مناطق شرق اوکراین پیشروی نماید به مقامات برسانید
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      5 0
      تمام نظرات محترمه ولی دست آخر این نظرات نشان دهنده حقارت روسیه هست که شهروندان ایرانی دارن براش نسخه تجویز میکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس