کد خبر 1421703
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
ربیع الاول

از آنجا که ابتدای این ماه با هجرت «پیامبراکرم(ص)» آغاز شده و در ادامه شاهد روزهای ارزشمندی همچون ولادت «خاتم الانبیاء(ص)» هستیم می‌توان گفت این ماه از بهترین ماه های سال قمری محسوب می شود.

به گزارش مشرق، حسن عالمی کارشناس علوم قرآنی پیرامون فضیلت‌های ماه ربیع الاول گفت: ماه ربیع الاول سومین ماه از ماه‌های قمری محسوب می شود، این ماه بعد از دو ماه محرم و صفر قرار گرفته است، ماه‌هایی که به خاطر حزن و اندوه برای آنچه بر «ائمه اطهار(ع)» و «امام حسین(ع)» گذشته آکنده از غم بودند اما حال با ورود به ماه ربیع الاول شادی آغاز می شود.

وی ماه ربیع الاول را ماهی سرشار از خیر و برکت دانست و تاکید کرد: از آنجا که ابتدای این ماه با هجرت «پیامبراکرم(ص)» آغاز شده و در ادامه شاهد روزهای ارزشمندی همچون ولادت «خاتم الانبیاء(ص)» هستیم می‌توان گفت این ماه از بهترین ماه های سال قمری محسوب می شود.
رویدادهای ماه ربیع الاول

عالمی به رویدادهای این ماه اشاره و اظهار کرد: ماه ربیع الاول با هجرت «پیامبراکرم (ص)» از مکه به مدینه آغاز می شود، این روز در تقویم شرعی ماه قمری به عنوان آغاز تاریخ اسلام محسوب می شود، «پیامبراکرم (ص)» ۱۳ سال در مکه به تبلیغ اسلام پرداختند و هر بار مشرکان با فتنه های مختلف تلاش داشتند تا چراغ این تبلیغ ارزشمند را خاموش کنند و تصمیم گرفتند تا «پیامبراکرم (ص)» را به شهادت برسانند، خداوند متعال نیز «خاتم النبیاء (ص)» را از این امر آگاه ساخت، بدین ترتیب «پیامبراکرم (ص)» در روز اول ماه ربیع الاول مکه را به مقصد مدینه ترک کردند.

وی در همین راستا ادامه داد: مشرکین نقشه کشیده بودند تا از هر طایفه یک فرد جوان شمشیر زن انتخاب شود و شب هنگام به منزل «پیامبراکرم (ص)» بروند و ایشان را به شهادت برسانند تا قبیله بنی هاشم نتواند خونخواهی «پیامبراکرم (ص)» را انجام دهد اما شب هنگام «خاتم النبیاء (ص)» مکه را ترک کردند و «حضرت علی (ع)» به جای ایشان در بستر خوابیدند و هنگامی که مشرکان برای شهادت «پیامبراکرم (ص)» آمده بودند متوجه شدند که ایشان مکه را ترک کرده و کسی که در بستر ایشان آرمیده «امیرالمومنین(ع)» است، این شب با عنوان «لیله المبیت» معرفی می شود.
اعمال پرفضیلت

عالمی اعمال «لیله المبیت» را بیان و ابراز کرد: روزه گرفتن به عنوان یکی از اعمال پرفضیلت روز «لیله المبیت» شمرده می‌شود زیرا شکرانه نعمت سلامتی رسول خدا (ص) و وجود مبارک «امیرالمومنین(ع)» از خداوند شکرانه ای بزرگ و قابل تامل است.

این کارشناس علوم قرآنی به اعمال روز هشتم این ماه اشاره و ابراز کرد: روز هشتم ماه ربیع الاول روز شهادت «امام حسن عسکری (ع)» است، در این روز دشمنان «امام یازدهم (ع)» را مسموم و سپس ایشان را به شهادت رساندند، البته این روز آغاز دولت حضرت «صاحب الزمان (عج)» نیز محسوب می‌شود، در این روز شیعیان بخاطر شهادت «امام حسن عسگری (ع)» عزادارند اما از سوی دیگر به خاطر آغاز دولت «امام زمان (عج)» خوشحال هستند.

وی تصریح کرد: در روز هشتم ماه ربیع الاول خواندن زیارت «امام حسن عسگری (ع)» و زیارت «صاحب الزمان(عج)» بسیار سفارش شده است و جزو اعمالی است که فضیلت های فراوانی را به دنبال دارد.
شروع امامت «صاحب الزمان(عج)»

عالمی به رویداد روز نهم ماه ربیع الاول اشاره و ابراز کرد: روز نهم ماه ربیع الاول شروع امامت «صاحب الزمان(عج)» است، این روز روزی ارزشمند است و بسیاری از بزرگان این روز را مبارک دانسته و به اطعام مسلمین و مومنین می‌پردازند، در این روز دعا برای ظهور «امام زمان (عج)» نیز وارد شده است.

این کارشناس علوم قرآنی رویداد بزرگ روز دهم ماه ربیع الاول را ازدواج «پیامبراکرم (ص)» با حضرت «خدیجه (س)» دانست و اظهار کرد: روز دهم ربیع روز ازدواج «پیامبراکرم (ص)» با حضرت «خدیجه (س)» است، آنها در سال هشتم عام‌الفیل ازدواج کردند، در این روز نیز روزه‌داری مورد تاکید قرار گرفته است.

وی به رویدادهای روز دوازدهم ربیع الاول اشاره و ابراز کرد: روز دوازدهم ماه ربیع الاول به بیان اهل تسنن روز ولادت «پیامبراکرم (ص)» است که برای آن عبادت‌های مستحبی بیان شده است، عباداتی مانند خواندن دو رکعت نماز بدین ترتیب که در روز اول بعد از سوره حمد سوره کافرون سه بار و بعد از آن خواندن سوره توحید سه بار سپس در رکعت دوم بعد از حمد سه بار سوره توحید خوانده شود.
ولادت «پیامبراکرم (ص)»

عالمی با اشاره رویداد روز هفدهم ماه ربیع الاول تصریح کرد: روز هفدهم ماه ربیع الاول روزی ارزشمند است زیرا در این روز ولادت «پیامبراکرم (ص)» در سال عام‌الفیل رخ داده است، همان سالی که ابرهه جهت ویران کردن خانه کعبه به سمت مکه حرکت کرد اما خداوند توسط پرندگانی با نام ابابیل از این مکان مقدس محافظت کردند، اعمالی که بزرگان برای این روز بیان کرده‌اند پرداخت صدقه و خیرات است از سوی دیگر خوشحال کردن خانه و اعضای خانواده و به جا آوردن غسل در روز هفدهم ربیع مورد تاکید قرار گرفته است.

وی به نماز هفدهم ربیع الاول اشاره و تاکید کرد: برای روز هفدهم ربیع الاول دو رکعت نماز مستحب بیان شده است، به گونه ای که در رکعت اول بعد از یک حمد ده مرتبه انا انزلنا خوانده می‌شود و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود، البته برای این روز خواندن زیارت «رسول الله (ص)» و «امیرالمومنین (ع)» نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی به رخدادهای روز بیست و دوم ماه ربیع الاول اشاره و خاطرنشان کرد: در روز بیست و دوم ماه ربیع الاول جنگ بنی نضیر رخ داد، این جنگ در سال چهارم بعد از هجرت شکل گرفت که در آن طایفه ای از یهودیان برای جنگ با مسلمانان آماده شدند اما از آنجا که خداوند مقدر فرموده بود آنان شکست خوردند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس