کد خبر 1421624
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
همه چیز درباره بیمه زنان سرپرست خانوار/ زنان سرپرست خانوار در چه سنی بازنشسته می‌شوند؟

مدیر امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی توضیحات مبسوطی درباره بیمه زنان سرپرست خانوار و نحوه و شرایط بازنشستگی آنان ارائه کرد.

به گزارش مشرق، مهدی شکوری مدیر امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی توضیحات مبسوطی درباره بیمه زنان سرپرست خانوار ارائه کرد که به شرح ذیل است:

سوال: وضعیت بیمه زنان سرپرست خانوار در حال حاضر به چه شکل است؟

با توجه به قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب ۱۴‌/۱۲‌/۹۵ مجلس شورای اسلامی، منابع مالی مربوط به بیمه زنان سرپرست خانوار تخصیص نیافت. بنابراین فعلا پذیرش متقاضیان جدید (زنان سرپرست خانوار) میسر نیست و اگر منابع مالی لازم بابت پرداخت بخشی و یا کل حق‌بیمه تأمین شود، سازمان تأمین اجتماعی، آمادگی همکاری در این زمینه را خواهد داشت.

سوال: شرایط بیمه برای زنان سرپرست خانوار چیست؟ آیا شرط سنی هم وجود دارد؟

برخورداری از پوشش بیمه زنان سرپرست خانوار مانند بسیاری از شرایط بیمه‌های دیگر تابع شرط سنی است. شرط سنی پذیرش تقاضا برای برخورداری از پوشش بیمه زنان سرپرست خانوار حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۵۰ سال تمام است.

اگر شخصی هنگام ارائه درخواست، بیش از ۵۰ سال داشته باشد، لازم است معادل مازاد سنی خود سابقه پرداخت حق‌بیمه در سازمان تأمین‌اجتماعی داشته باشد. به عنوان مثال اگر شخصی در تاریخ تقاضای بیمه، ۵۳ سال سن داشته باشد، در صورتی که از قبل دارای ۳ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه در تأمین‌اجتماعی باشد، تقاضای او قابل قبول است و می‌تواند با ارائه معرفی نامه از مراجع ذکر شده و با مراجعه به شعب  و یا کارگزاری رسمی سازمان و در صورت تأمین و تخصیص منابع مالی لازم برای قرارداد بیمه خود اقدام کند.

همچنین اگر متقاضی حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد، از این شرط سنی معاف است. به این ترتیب، افرادی که ۱۰ سال سابقه بیمه داشته باشند در هر سنی حتی در سنین میانسالی و کهنسالی نیز می‌توانند با پرداخت حق بیمه کامل از پوشش بیمه زنان سرپرست خانوار بهره‌مند شوند.

سوال: حق بیمه پرداختی چگونه است؟

سهم حق بیمه زنان سرپرست خانوار بر عهده سازمان بهزیستی کشور و یا کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌باشد. با این حال مراجع مذکور مکلف هستند پس از شروع بیمه، حق بیمه کامل هر ماه را حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد پرداخت نمایند.

اگر بین آخرین ماه پرداخت حق بیمه تا تاریخ پرداخت مجدد بیش از سه ماه فاصله باشد، در این صورت از تاریخ قطع پرداخت حق بیمه، قرارداد لغو می‌شود و برای بیمه شدن، مجددا باید مراحل درخواست ، موافقت سازمان و عقد قرارداد جدید با رعایت شرایط طی شود.

سوال: آیا زنان سرپرست خانوار برای بیمه باید حتما تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد باشند؟

مراجع معرفی و پرداخت کننده این نوع بیمه، بسته به شرایط آن شخص، سازمان بهزیستی کشور و یا کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند. بر همین اساس متقاضی باید تحت پوشش این مراجع باشد.

سوال: آیا افراد تحت تکفل زنان سرپرست خانوار بیمه درمانی می‌شوند؟

طبق توافقات با سازمان بهزیستی کشور و یا کمیته امداد امام خمینی (ره) انعقاد قرارداد بیمه با این افراد، بدون حمایت درمان است و در واقع این مراجع نسبت به ارائه خدمات درمانی به افراد تحت پوشش اقدام می‌کنند.

سوال: برنامه ای برای بیمه تکمیلی این زنان دارید؟

موضوع بیمه تکمیلی زنان سرپرست خانوار در حیطه وظایف سازمان تأمین اجتماعی نیست.

سوال: آیا با پرداخت حق بیمه بازنشسته می‌شوند؟

بیمه زنان سرپرست خانوار فرصتی است تا این قبیل افراد بتوانند در دوران میانسالی و کهنسالی از مزایای بازنشستگی و دریافت مستمری برخوردار شوند و در صورت فوت بیمه شده اصلی، بازماندگان واجد شرایط می توانند از مستمری بازماندگان بهره‌مند شوند. به هر حال شرایط بازنشستگی این قبیل از افراد تابع مقررات عام قانون تأمین اجتماعی است.

سوال: آیا پرداخت بیمه خویش فرما است؟

با توجه به این که رابطه استخدامی و مزد بگیری در این بیمه‌شدگان وجود ندارد، بیمه آنان اختیاری است.

سوال: همکاری تأمین اجتماعی با بهزیستی و کمیته امداد به چه شکل است؟

با توجه به تعاملات سازنده بین این سازمان و کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور خوشبختانه افراد تحت پوشش از خدمات سازمان بهره‌مند هستند.

منبع:برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    سلام ،من که خودم سرپرست هستم ازبهزیستی پرسیدم تا به حال هیچ کس بیمه نشده ..چراالکی دل مردم رو خوش می کنیدایلام که دیگه هیچ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس