دکتر محمد فاضلی

مشاور وزیر نیرو در دولت روحانی می‌گوید: جامعه ایران به شدت بالغ شده، اما ساختار حکمرانی ناکارآمد است و دائم دارد توانش را از دست می‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: محمد فاضلی اخیرا در پوشش عنوان جامعه‌شناس در برنامه شیوه شبکه چهار حاضر شد و به بهانه تشنجات اخیر به مخالف‌خوانی پرداخت و این در حالی است که وی از مدیران مرکز تحقیقات استراتژیک و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری (در دولت روحانی) بوده است.

فاضلی در برنامه شیوه گفته است: جامعه ایران گسترش یافته و رشید و بالغ شده و تحصیلکرده است. این جامعه از برخی عارضه‌ها رنج می‌برد. نرخ بیکاری بسیار بالاست، حتی با نرخ‌های پایین مشارکت این بیکاری بالاست بیکاری به شکل نابرابری بین زن و مرد تقسیم شده؛ مردان پنج برابر زنان شاغل هستند.

میانگین هوشی و توانایی جامعه بالاتر از حکومت است؛ این وضعیت جامعه ایرانی را به استیصال رسانده است. این روزها دیگر فقط مهاجرت نخبگان نیست، مهاجرت تکنسین‌های نیروی کار شما هم دارد رخ می‌دهد. آدم‌هایی که درون ساختار تصمیم‌گیری هستند می‌شود روی اکثریت آنها دست گذاشت و ادعا کرد که آنها از میانگین آدم‌هایی که در جامعه هستند پایین‌تر هستند. رویای توسعه دارد بر باد می‌رود. احساس جامعه این است که این مدل از حکمرانی و این مسیری که داریم طی می‌کنیم آینده‌ای برایش بنا نمی‌کند، بنابراین جامعه ایرانی حق دارد ناآرام باشد چون آینده‌اش را برآورده نمی‌کند. ما سال ۹۰ هم همین حرف‌ها را می‌زدیم... اگر این مسیر درست بود پس از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ باید اتفاقی رخ می‌داد. امروز با جامعه‌ای ناآرام مواجه‌ایم که حق دارد و ناراضی است.

وی می‌افزاید: مردم مطالبه‌گر هستند، بر سر فساد، بر سر اشتغال، بر سر زنان، بر سر مداخله در سبک زندگی‌شان، بر سر تخریب محیط‌زیست. مجموعه‌ای از تناقضات را نمی‌توانید پوشش دهید. به میلیون‌ها نفر بگویید مقاومت کنید و بعد ببینید خودشان جور دیگری زندگی می‌کنند. ما تبدیل شده‌ایم به جامعه مسائل حل نشده! در جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال، نرخ بیکاری مردان ۱۳.۸ و نرخ بیکاری زنان ۲۸.۳ درصد. همین جامعه در ۱۰ سال گذشته میزان برخورداری ثروتمندترین دهک به فقیرترین دهکش از ۱۱ برابر شده ۱۴ برابر؛ یعنی نابرابری هم گسترش یافته است... در داخل به شدت تضعیف شده‌اید از نظر اقتصادی و به مردم فشار آمده است، در حالی که کشور ۱۰ میلیون جمعیت افزایش یافته ۴۰ درصد درآمد سرانه‌اش را از دست داده است. میانگین تورم در جهان در سال ۲۰۱۸، ۲.۴ درصد بوده است، و تورم بلندمدت ایران ۲۰ درصد بوده است.

آقای فاضلی البته در این اظهارات، واقعیت مهمی را عمدا کتمان کرد و آن اینکه ناکارآمدی مورد اشاره وی در دهه گذشته- به جز دو سال- نتیجه عملکرد خسارت‌بار دولتی است که وی ذیل آن مدیریت و مشاورت‌های مختلف برعهده داشته و در حقوق‌های نجومی دریافتی شریک بوده است.

به‌عنوان مثال در وزارت نیرویی که وی به‌عنوان مشاور وزیر حقوق نجومی می‌گرفت، وزیر مدعی بود که به خاطر دویست مگاوات برق زیر بار مافیای نیروگاه‌سازی نمی‌رود(!) بنابراین کشور به جای اینکه طبق هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تبدیل به صادرکننده برق شود و ارزآوری کند، در تامین نیاز مردم و کارخانه‌ها دچار بحران شد و سال گذشته قطعی گسترده برق را شاهد بودیم. گفته می‌شود خسارت این قطعی برق بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

آقای فاضلی نمی‌گوید مشاور و حقوق‌بگیر مفت دولتی بود که با آویزان شدن از غرب و تعطیلی همه مسئولیت‌ها، همه رکوردهای تورم و رکود و افت رشد اقتصادی و بیکاری را جابه‌جا کرد و دولت را با تورم ۶۰ درصدی که رکوردی چندده ساله است، تحویل داد. اما در مقابل، امروز دولتی در رأس کار است که ضمن جبران کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد دلاری، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان سود اوراق فروخته‌شده در دولت سابق را تسویه کرده است.

آقای فاضلی امروز روی میراث بی‌کفایتی دولتی اسکی می‌رود و به جای اظهار شرمندگی، ادای اپوزیسیونی درمی‌آورد که می‌دانست از آن دولت اشرافی غربگرا آبی برای مردم گرم نمی‌شود. آقای فاضلی مشاور دولتی بود که مدیر معدوم کانال آمدنیوز سال ۹۷ در گفت‌وگو با یک شبکه ضدانقلاب، درباره علت حمایت از آن دولت گفته بود: «در انتخابات ۹۶ مجموعه ما تحلیل امنیتی داشت. می‌خواهم بازش نکنم تا قضایای دیگر اتفاق بیفتد. آیا اگر رئیسی یا قالیباف سر کار بود، این مشکلاتی که در کشور وجود دارد، الان بود؟ این تظاهراتی که ایجاد شد، آیا بود؟ ما براساس تحلیل امنیتی به این نتیجه رسیدیم که باید برویم پشت‌سر فردی مثل روحانی. کشور باید به نقطه جوش می‌رسید و اگر آدمی مثل رئیسی یا قالیباف سر کار می‌آمد، کار به نقطه جوش نمی‌رسید».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • SE ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    44 9
    یارو به خودش و اصحالات نگاه کرده و نظر داده
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      1 0
      این دولت کسری بودجه را چجوری جبران کرد؟ به چه قیمتی؟ اینورشو هم بگید
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      1 0
      والا ما که هر اداره و ارگان و شرکت خصوصی میریم همش زن و دختر هست ، چطور به این آمار رسیدید که بیکاری زنها پنج برابر مردان هست ،همه معضلات ما از نگاه های شما هست که فکر میکنید زنها باید مثل مردان پوشش داشته باشند مثل مردان کار کنند و...
    • الف.س SE ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      2 0
      فیوز خودش هم پریده ..........
    • سعید MD ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      4 5
      شبکه چهار به چه مجوزی این فرد معلوم الحال را دعوت کرده صدا و سیمای ایران جای ضد انقلاب نیست مدیر شبکه پاسخگو باشد
  • خسرو IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    40 8
    فقط یک چیز میتوانم در مورد این اصلاح طلبان بگوئیم خیلی پر رو هستند کشور را هشت سال به این فلاکت رساندند حالا موعظه هم میکنند و انتقاد هم دارند
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      2 0
      هیچ کدوم جای دفاع ندارن
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    24 26
    به کسی که نظرش رو فققط میگه نباید توهین کرد یا علی
    • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      7 2
      متاسفانه امثال شما هر پاسخی را توهین میدانند و هر دروغی که خود بیان میکنند عین آزادی بیان!! واقعا از این همه تناقض آشکار در قضاوتهایتان خودتان تعجب نمیفرمایید
    • جلال IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      5 0
      منافق بیشترین آسیب را وارد می کند .منافق کسی است که از آخور می خورد اما برای عوام فریبی بر علیه آن دشنام می دهد.منافق منفور تر دشمن پیش رو است
    • شيما IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 0
      نظرشو فقطط چرا دوران روحاني نميگفت ؟ الان نظرشو چرا فقطط داره ميگه ؟ :))
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 0
      ایشان از پرخوری حرام معده اش تحمل ندارد دارد گنده تر از دهنش حرف می زند این حرفها به این نمی اد
    • حمیدرضا IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 0
      یا ساده لوحید ک میگید فقط نظرشو میده یا ملت رو ساده لوح فرض میکنید جناب۰۱:۵۹
    • ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 0
      نظر بله و توهین به دولت فعلی خیر این یارو فقط به دولت فعلی توهین می کند
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      من میخوام تو توییتر نظرم رو راجع به هلوکاست بگم، تو بهتره بگی یا یزید!!!!
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      2 0
      نظرش بخوره تو سرش
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      4 0
      این غربگراها کلن این شکلی هستند هروقت دولت دست رفقاشون هست و اینا هم پست و مقام دارن حتی اگر بدترین دولت بعد از انقلاب مثل دولت بنفش باشه تعریف میکنن حالا که نیست هرروز و هرساعت به اسم انتقاد از دولت سیاه نمایی میکنن، شرافت عنصر اخلاقی گمشده در این جماعت افسادطلب غربگداست
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 0
      خدا لعنتشون کنه که جامعه رو به بدترین حالت رسوندند بالاترین نرخ ییکاری طلاق فساد اداری فساد اجتماعی غربگرایی شدید اعتیاد حالا که از مقام سوم برکنار شدند اعتراض می کنند به این دولت یکساله سال ها طول می‌کشه تا خرابکاری های 8 ساله شون جبران بشه
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      2 0
      نظرش نبود. طرز فکر و ایدئولوژیش بود
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      چقدر نایس! الان کدوم کلمه توهین بود؟
    • صدیق IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      به شرط اینکه در مصیبت هایی که در بیانات شون بود نقشی نمیداشت!! خود ایشون که مشاور کمیته آب (جامعه شناس!) بود کمک نکرد!!!
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    5 1
    فاضلی در شبکه چهار برنامه شیوه صحبت کرد بخدا مادر بیسواد من تعجب میکرد میگفت یعنی کسی نیست این رو بندازه بیرون جالبه که فاضلی جمهوری اسلامی رو با زمان شاه مقایسه کرد و گفت همانطور او سقوط کرد این هم در معرض سقوطه!!!؟؟؟؟
  • مسعود IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 1
    لعنت خدا براین جماعت هزار رنگ اصلاحات منشاء فساد در این مملکت شدند بعد شدند منشاء اعتراضات خیابانی حال هم از طرف مردم نظر به بی دینی مردم و مقابله علیه حاکمیت میدهند ...
  • ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 3
    مرحبا به جناب فاضلی جانا که سخن از زبان گویی
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      پس با عرض معذرت ، ظاهرا شما هم دچار نفاق قلبی هستید!!!!!! الله اعلم
  • امیر کبیر🇮🇷 IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 1
    ۸ سال شرطی کردن مملکت به هر مسئله بی اهمیت، تمام عائدی ۲۲ میلیون راُی دهنده از کلید ساز نابغه.
  • محمد IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    5 0
    خب راست میگه دیگه کشور ب فنا رفته ببینید مسئولان و سردمداران ما سطح سواد و شعورشون اینقدر پایینه ک مملکت کارش ب اینجا کشیده هر روز خبر یه اختلاس و دزدی و تجاوز مردم ایران دیگه افسرده و غمگین شدن هرکسی هم ک بتونه مهاجرت میکنه
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 2
    خاک بر سراصلاح طلبان شیطان وروحانی کلید ساز که کشور رابا کمک انگلیس به روز انداختند
  • حسینی IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 1
    یعنی تمام مشکلات کشور که آقای فاضلی به آن اشاره کردندمال همین هشت سال دولت روحانی ودوران مشاوربودن ایشون بود،کیهان نویسان دین که ندارید لااقل قدری انصاف داشته باشید!
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 2
    شرفا راست ميگه شما سرتقيد نمى خواهيد بپذيريد
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 1
    ظاهراً اغتشاشگران فقط برای محدود ماندن اینترنت و عصبانی شدن مردم دست به اقدامات پراکنده میزنند لذا نباید در دامشان قرار گرفت. با توصیه مردم به کوچ از اینستا و... به موارد مشابه داخلی و راه اندازی سریعتر اینترنت ملی باید محدودیت کلی اتصال به نت جهانی لغو شود تا مردم عصبانی نشوند و با اغتشاشگران همراه نگردند.
  • فرهنگ IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 2
    چه آن دولت و چه این دولت کاری برای مردم انجام نداده است دولت رئیسی آورده اش گرانی و فقر بیشتر است در دولت روحانی لااقل زباله گرد نداشتیم اما در دولت رئیسی که هنوز یک سال است روی کار آمده نصف مردم کارشان را از دست دادن و به زباله گردی روی آورده اند .
  • ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 3
    چون حقیقت را می گوید بد است .باید دروغ بگوید تا خوب باشد
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 2
    مفت خور تو مشرقی هستی که هر صدای مخالفی رو مسخره می کنی
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 0
    مثل آدم بنشینیم با هم گفتگو کنیم... اگر عقلای جمع نتوانند با هم محترمانه دیالوگ کنند شعبان بی مخ ها وسط میدان رهبری را بدست خواهند گرفت!
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    اصل حرف رو بشنویم اگر واقعیتی در حرف هست استفاده کنیم و تلاش کنیم اون اشکال رو مرتفع کنیم. حاکمیت رو هم بعنوان یک کلیت بپذیریم. همه‌ی دولت‌ها دولت جمهوری اسلامی ایران هستند. وضعیت فعلی هم کارنامه‌ای ماست. از آن نمی‌توانیم فرار کنیم باید همگی راهی برای تصحیح آن بیابیم.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    توران یک‌کشور ایرانی بوده و موسس توران تورج شاه بوده که پسر فریدون شاه ایران بوده‌ اینها حتی آرزویشان را از ایذان دزدیده اند.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 1
    چرا اینقدر گستاخ هستن اینها
  • سید IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 2
    حرفهایی که گفته کاملا درست وعلمی وثابت شده است وبا چشم غیر مسلح دربین مردم به وضوح حس می شودصرف نظر از اینکه مقصر کدام دولت است به راهبرد وچشم اندازمسیر پیش رو اشاره دارد
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 1
    اگر این بابا تخصص نداشته و به قول شما نجومی بگیر ودولت حسن روحانی بوده سیما به چه جهت ایشان را دعوت کرده
  • محمد قزل IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 3
    چرا صداوسیما این خائنین به مملکت را دعوت میکند فقط قصد نامیدی سازی بعضی مردم را دارد
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 1
    حاصل سالها مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور توسط لیبرالها همینی هست که می بینید.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 1
    واقعاآدم دلش به حال جمهوری اسلامی می سوزه وقتی اینجورافرادرو می بینه....!!!! فکرشوبکن چندسال توی همین نظام باشی و پولش روهم بگیری وبعدهم بگی نظام اله وبله وجیمبله خوب بزرگوار برای چی باچنین نظامی همکاری کردی؟
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 3
    بابا شما ديگه چه رويي داريد اينو به صورت نمايشي اورديد توي تلوزيون يه حرفايي بزنه تا مردم نگن صداو سيما يه طرفه به قاضي ميره بعد همين حرفايي كه خودتون بهش القا كردين رو نقد ميكنين ايول بهتون
  • مهدی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 3
    این اصلاحاتیها خیلی پررو و بی شرم هستندو هیچ خجالتی هم نمی کشندو همه فجایعی که خودشان بار آوردند حالا خودشان مطالبه گری میکنند که باید گردن اینها شکسته شود که در کشور حدود هشت سال تخریب کردند.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    یکی نیست به اینها بگه شرعن و قانونن وظیفه ی مرد است که خانواده رو خرجی بده. چطور انتظار دارن مشاغل مساوی باشه بین زن و مرد؟ ینی انقد غربزده هستن که حتی فکر هم نمیکنند؟
  • ایرانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 1
    این که نظر ایشون مخالف نظر آقای شریعتمداری است کاملا واضح است ولی آیا همه حرفه‌ای فاضلی از سر ضدیت با نظام هست؟ خوب اگه حکومت و دولت هیچ ایرادی نداشتن که الان برخی از مشکلات وجود نداشت. چرا از انتقاد این همه ناراحت میشوید. آقای شریعتمداری بخدا تنها شما دلسوز این کشور نیستید تا یک نفر انتقاد کرد انگ دشمن و عامل نفوذی به او نزنید.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 2
    ایشون از سرمایه های صهیونیست در ایرانند ، اینو از نتایج عملکردشان در زمان مسئولیتشان تا اظهارات طلبکارانه ی فعلی می شود به وضوح دید، در یک چیز با ایشون موافقم و ان اینست که مردم از نظر بلوغ فکری و بصیرت کاملتر شده اند و مزدوران کدخدا را به خوبی می شناسد.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 0
    عجب پیشرفتی کردن مردم پیشرفت در طلاق و خراب کردن زندگی ها
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 1
    اینهم یک جور منافق است. بدبخت و بدبخت کننده
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    اینکه این دولت از دولت قبلی بهتره شکی نیست ولی در مورد نظراتش راجع به مشکلات حکمرانی درست گفته که باید اصلاح شود
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    انگل
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    حرفاش درست بود . من اون برنامه رو دیدم . اصلا من چه کار به اصلاح طلب و اصول گرا دارم؟ کارآمدی حکومت معبار سنجش و قضاوت باید باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس