کد خبر 1421089
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
تنها راه شکست آزادکاران آمریکایی‌

پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهانی با نائب قهرمانی ایران به پایان رسید. شاید شکست یزدانی و پیروزی قاسم‌پور مقابل حریفان آمریکایی و ظهور پدیده‌ای همچون رحمان عموزاد از نکات بارز این دوره از مسابقات بود.

به گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان روزهای ۲۴ تا ۲۷ شهریورماه به میزبانی شهر بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم و کامران قاسم‌پور در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال طلا، رضا اطری در وزن ۶۱ کیلوگرم، محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم و حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره، یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده‌بندی تیمی آمریکا با ۱۹۸ امتیاز قهرمان شد و تیم ایران با ۱۵۰ امتیاز نایب قهرمانی را از آن خود کرد. تیم ژاپن نیز با ۷۰ امتیاز سوم شد.

صعود یک پله‌ای تیم ملی به رده دوم بعد از ۶ سال و البته کسب ۷ مدال که هر چند نسبت به سال گذشته زرین‌تر نبود اما به طور کلی عملکرد تیم ملی خوب بود و به خصوص آنکه کادر فنی تیم ملی با پایبندی به چرخه انتخابی تیم ملی حرف و حدیثی را باقی نگذاشت و ادامه این روند به طور حتم می‌تواند، راه روشنی را پیش روی همه مدعیان قرار دهد.

اما آنچه که این روزها مورد انتقاد قرار گرفته، شکست برخی ملی‌پوشان کشتی آزاد با حریفان مستقیم خود بود. یکی از شکست‌های تیم ملی که مورد توجه دنیای کشتی نیز قرار دارد، پیروزی دیوید تیلور آمریکایی مقابل حسن یزدانی بود. پیروزی کایل داک با نتیجه ۲ بر ۲ برابر یونس امامی، شکست ثانیه آخری امیرحسین زارع برابر طاها آکگل، شکست ۴ بر صفر محمدحسین محمدیان برابر کایل اسنایدر و یا شکست غیر قابل قبول علیرضا سرلک مقابل حریف ناشناخته چینی و شکست دوباره محمد نخودی مقابل جردن باروز آمریکایی از دیگر شکست‌هایی بود که البته برخی از این شکستها دور از انتظار و برخی دیگر به نوعی قابل پیش بینی هم بود.

این در حالی است که همه آزادکاران کشورمان توانایی و ظرفیت مقابله با این حریفان را داشتند و می‌توانستند آنها را شکست دهند. به نظر می‌رسد که یا کادر فنی در آنالیز حریفان و انتخاب شیوه مواجه نمایندگان کشورمان با حریفان نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند و یا اینکه آزادکاران نتوانستند فرامین و نقشه مورد نظر کادر فنی را اجرا کنند.

به طور حتم شکست‌های این‌چنینی در پیکارهای جهانی سال آینده به عنوان انتخابی المپیک کار دست تیم خواهد داد. آنچه که مسلم است مسابقات جهانی قبل از المپیک، بسیار متفاوت و سخت‌تر است و چنانچه تیم ملی کشتی آزاد روسیه را نیز مجوز حضور در آن را داشته باشد، کار برای نمایندگان کشورمان دشوار خواهد شد و فدراسیون نه تنها برای تیم ملی کشتی آزاد بلکه برای تیم ملی کشتی فرنگی نیز کمیته‌ای متشکل از افراد زبده، با تجربه و تحصیل‌کرده را به عنوان گروه آنالیز تشکیل دهند تا به صورت دقیق و حساب شده بتوانند ضمن آنالیز کشتی نمایندگان کشورمان، رقبای خارجی را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

سوال اصلی این است که چرا دیوید تیلور یکسال بعد از شکست در اسلو این مرتبه به راحتی توانست حسن یزدانی را شکست دهد و نماینده کشورمان به خصوص در سه دقیقه دوم، به نوعی سردرگم و اسیر زیرگیری‌های حریف خود شده بود. به گواه کارشناسان در شکست‌هایی که نمایندگان کشورمان مقابل حریفان نامدار و با تجربه خود داشتند، آن‌گونه که حریفان علاقه داشتند مقابل آنان قرار گرفتند در حالی که مبارزه رحمان عموزاد و یا یورش‌های کامران قاسم‌پور برابر حریف قدرتمند و تنومندش، امان کار را از آنان گرفت و در نهایت موجب پیروزی آنان شد. یزدانی برای پیروزی مقابل حریفی همچون تیلور که خوب دفاع و به موقع هم حمله می‌کند، باید همانند او باشد و تنها اکتفا به زیر کتف زدن و بیرون بردن او نکند. یزدانی وارث کشتی‌گیران بزرگی در ایران است که روزی با زیرگیری‌های ناب خودشان، فنون اصیل ایرانی را به نمایش می‌گذاشتند و باید به پاهای حریفش یورش ببرد و به همین دلیل بود که تیلور در سرتاسر مبارزه با یزدانی با گاردی پایین و دستانش روی تشک مقابل او ظاهر شد.  

آیا آنالیز اشتباه این شکست را رقم زد؟

پدر حسن یزدانی در بازگشت تیم ملی کشتی آزاد از بلگراد حرف‌هایی را در فرودگاه امام (ره) مطرح کرد که در نوع خودش جالب توجه بود.  او گفت: علیرضا دبیر نیم ساعت مانده به مبارزه فینال مقابل تیلور به پسرم گفت با مربی ۱۱۰ کیلوگرمی تیم ملی تمرین کن که همین کار باعث شد ضربان قلب او به ۲۵۰ برسد و حالا باید پاسخگو باشد. در حالی که نیم ساعت بعد، مبارزه فینال داشت؟ چرا این کار را کرد؟ باید پاسخ بدهد. چرا در فدراسیون کشتی در تمرینات زیر کتف با حسن یزدانی کار می‌کند اما اینجا می‌گوید کشتی فقط زیر کتف زدن نیست؟

این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که منصور بزرگر سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در پنج دوره بازی‌های المپیک نیز بر دخالت رئیس فدراسیون در امور فنی صحه گذاشته است، موضوعی که غلامرضا محمدی نیز بعد از اتمام قراردادش بعد از بازی‌های المپیک از دخالت دبیر در امور فنی تیم ملی پرده برداشت.

آیا علیرضا دبیر قدم در راهی گذاشته که زمانی رسول خادم را به خاطر آن مورد هجمه و انتقاد قرار می‌گرفت؟ این موضوعی است که کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد و شخص رئیس فدراسیون می‌توانند به آن پاسخ دهند.

علیرضا دبیر در خصوص علت باخت حسن یزدانی مقابل تیلور، گفته بود: یزدانی یک ابر قهرمان و پهلوان است. او ۸ مدال جهانی و المپیک دارد که شوخی نیست. این حرف را علیرضا دبیر که خودش کشتی‌گیر بوده می‌زند. تاکتیک او مقابل تیلور اشتباه بود و او یک تاکتیک اشتباه را انتخاب کرد. برد و باخت در کشتی وجود دارد و آقا تختی هم باخت داشته است. اصلا قشنگی کشتی در همین است. یزدانی باید در المپیک با این کشتی‌گیر آمریکایی مبارزه کند و ان شاء الله سخت کار می‌کند تا نتیجه بگیرد.

تنها راه شکست آزادکاران آمریکایی‌

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس