.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می برد، در تدام دیپلماسی دولت سیزدهم در حال رایزنی با همتایان خود است.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه صرفا در طول روزهای جمعه و شنبه  ۱۷ دیدار با همتایان خود در اروپا، منطقه غرب آسیا و آمریکای لاتین و آفریقا و نیز رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ داشته است.

این دیدارها علاوه بر شرکت در نشست ها و نیز برگزاری ۱۳ دیدار دپیلماتیک در سطح سران و نخست وزیران در نخستین حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل  است.

امیرعبداللهیان روزهای جمعه و شنبه با وزرای خارجه اتریش، سوئد، بلژیک، هلند، اردن، برزیل، کویت، امارات، اریتره، ارمنستان، اوگاندا، سری لانکا، نیکاراگوئه،  ونزوئلا، عراق و سوریه و پیتر مائورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه در لابلای برنامه فشرده اش با خبرنگاران ایرانی در نیویورک مصاحبه کرد و از ارسال پیام آمریکایی ها در روزهای اخیر مبنی بر داشتن اراده و حسن نیت برای رسیدن به توافق خبر داد و گفت به آمریکایی ها اعلام کردیم با واقع بینی، اراده و حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق نشان دهید.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: طرف آمریکایی بارها حتی در این روزهای اخیر به ما اعلام کرد که دارای اراده و حسن نیت لازم برای رسیدن به توافق هستیم و ما به آنها گفتیم پس با واقع بینی اراده و حسن نیت خود را نشان دهید و ترجمه (اثبات) کنید تا بتوانیم به نقطه توافق برسیم.

این در حالی بود  که قبل از این مصاحبه، امیرعبداللهیان با فواد حسین همتای عراقی خود دیداری نسبتا طولانی در محل اقامت خود داشت که در آن اعتراض مسالمت آمیز را حق هر ملتی خواند اما از رویکرد مداخله گرایانه آمریکا در امور ایران و منطقه و از جمله اقدامات تحریک آمیز در همراهی با آشوبگران و جریانهایی که با سوء استفاده از احساسات پاک مردم ایران ، بدنبال اجرای پروژه ناامن سازی و کشته سازی در ایران هستند، به شدت انتقاد کرد و آن را در تعارض آشکار با پیام های مکرر دیپلماتیک کاخ سفید به ایران در مورد ضرورت توافق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ارزیابی کرد.

فواد حسین وزیر خارجه عراق نیزبا اشاره به روند مثبت گفتگوهای ایران و عربستان از آمادگی کشورش برای برگزاری دور جدید گفتگوها در بغداد خبر داد.

وی خاطر نشان کرد: عراق به مساعی جمیله خود در این زمینه ادامه می دهد و ایران و عربستان را به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه ها دعوت می کند.

امیرعبداللهیان در دیدار با فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز اعلام کرد: تبادل پیام ها میان آمریکا و ایران از طریق برخی وزرای خارجه و هماهنگ کننده در حال انجام است.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ایران با اتخاذ رویکردی منطقی مسیر دیپلماسی را پیگیری می کند و بر توافقی پایدار و دارای تضمین برخورداری از منافع اقتصادی آن تاکید دارد.

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در خصوص روابط دوجانبه ،  موضوعات مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو کشور از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم از گسترش و تقویت هرچه بیشتر روابط با کشور امارات در حوزه های مختلف استقبال و آمادگی تهران را برای برگزاری کمیته عالی همکاری های مشترک اعلام کرد.

امیرعبداللهیان همچنین درباره روند تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم ها با همتای اماراتی خود گفتگو کرد. شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت مناسبات تاریخی و فرهنگی کشورش با جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و همچنین برگزاری نشست‌ شورای بازرگانان دو کشور و حضور هیات های ایرانی در نشست های منطقه ای از جمله کنفرانس انرژی های تجدیدپذیر به میزبانی ابوظبی تأکید کرد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنان در نیویورک به سر می برد، و علاوه بر حضور در نشست هایی، دیدارهای فشرده دیگری را نیز با دیگر همتایان خود در دیگر کشورها خواهد داشت.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 1
    چقدر هم آورده داشت واسه نظام و مملکت و ملت!!!!!!!!........... رودل کردیم خدائیش! اینهمه با هم، سنگینه واسه نظام و مملکت و ملت!!!!!......
    • ناشناس IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      1 0
      آئرده داشت دیگه..منتها نه برای مردم..برای خانواده بعضی از آقایان..
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 1
    آمریکا کجا بود برادر؟؟؟ الان لشکر سلبریتی ها وفوتبالیست ها رسما در مقابل نظام جمهوری اسلامی صف بندی کرده اند غضنفر را بچسب مارادونا پیشکشتان
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 1
    خیلی فشرده بود زور اومد روشون کلا دو نفر باهم بودن
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 0
    "لابلای برنامه فشرده اش" منظور همون بین مریض است که معمولا فقط برای کلاس گذاشتن گفته می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس