آمادگی عراق برای میزبانی دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان

وزیر خارجه عراق از آمادگی میزبانی دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد خبر داد و گفت: به مساعی جمیله خود در این زمینه ادامه می‌دهیم و دو کشور را به بازگشت روابط به حالت طبیعی دعوت می‌کنیم.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه دوم مهر ماه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه ایران در این دیدار درباره مناسبات ممتاز دوجانبه ایران و عراق و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرد.‌

وزرای خارجه ایران و عراق در این دیدار در خصوص راهپیمایی اربعین حسینی، روابط و توافقات همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات یمن، اوکراین، آخرین نتایج گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها رایزنی کردند.

وزیر خارجه عراق با بیان این‌که روابط دو کشور بر علقه‌ها و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی بنا شده، اعلام آمادگی کرد که مناسبات فیمابین شاهد شکوفایی، پیشرفت و گسترش هر چه بیشتر باشد.

آمادگی عراق برای میزبانی دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان

فؤاد حسین همچنین با اشاره به روند مثبت گفت‌وگوهای ایران و عربستان، از آمادگی کشورش برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها در بغداد خبر داد و خاطرنشان کرد: عراق به مساعی جمیله خود در این زمینه ادامه می‌دهد و ایران و عربستان را به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها دعوت می‌کند.

به گزارش مشرق، تاکنون پنج دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۴ شهریور ماه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور صورت گرفت و توافقات خوبی انجام شد و معتقدیم تکمیل اجرای توافقاتی که در نشست‌های قبلی بین دو کشور انجام شده بود، می‌تواند کمک کند که شاهد برداشته شدن گام دیگری در سطح سیاسی در روابط بین ایران و عربستان باشیم. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان هم ضمن قدردانی از حسن استقبال و میزبانی دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی، از مناسبات راهبردی فیمابین در حوزه‌های مختلف همکاری ابراز رضایت کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق ظرفیت‌های عظیمی در روابط و مناسبات دارند و بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور می‌توانند با اتخاذ برنامه‌های عملیاتی و موثرتر، بیش از پیش ظرفیت‌های موجود را به فعلیت برسانند.

* انتقاد امیرعبداللهیان از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران و منطقه

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این دیدار اعتراض مسالمت آمیز را حق هر ملتی خواند اما از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران و منطقه و از جمله اقدامات تحریک آمیز آن در همراهی با آشوبگران و جریان‌هایی که با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم ایران، به دنبال اجرای پروزه ناامن سازی و کشته سازی در ایران هستند به شدت انتقاد کرد و آن را در تعارض آشکار با پیام‌های مکرر دیپلماتیک کاخ سفید به ایران در مورد ضرورت توافق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خواند.

امیرعبداللهیان همچنین در زمان برگزاری مراسم اربعین حسینی دو بار با همتای عراقی خود تلفنی گفت‌وگو و از مساعدت‌ها و میزبانی دولت و ملت عراق قدردانی کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    این عربستان است ها!
  • ali IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    در ابتدا باید موضوع صریح عربستان در رابطه با تامین مالی شبکه معاند اینتر نشنال ودروغ پراکنی ومشورعیت بخشیدن به اغتشاشات و تفرقه بین ملت ایران را پاسخگو باشد بعد مذاکرات انجام شود باید وزرات امور خارجه به روشنی به مقامات عراقی این مطلب را تفهیم کند که ملت ایران هوشیار و بیدار است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس