بغداد

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات تهران-ریاض در سطح وزرای خارجه نیست، شرایط را برای برگزاری دور بعدی، مهیا دانست.

به گزارش مشرق، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق امروز پنجشنبه خبر داد که دور پنجم مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به پایان رسید.

شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از حسین گزارش داد، بحث‌ها و رایزنی‌هایی صورت گرفته است که دور بعدی مذاکرات تهران-ریاض، در سطح غیر وزیر خارجه باشد.

وی با بیان اینکه شرایط برای دور بعدی مذاکرات مهیاست، درباره مذاکرات لغو تحریمهای علیه ایران هم گفت  که عراق، «مذاکرات هسته‌ای بین تهران و واشنگتن را تأیید می‌کند زیرا تنش، تأثیر منفی بر اوضاع داخلی عراق دارد».

حسین با بیان اینکه روابط عراق و ایران، خوب است، درباره رابطه واشنگتن و بغداد هم گفت که حضور نظامی آمریکا در عراق، صرفا در چارچوب آموزش و مستشاری خواهد بود.

وزیر خارجه عراق درباره ترکیه هم تصریح کرد: بین ما و ترکیه، منافع مشترکی وجود دارد که باید بر سر آن توافق کنیم. روابط با آن هم باید بر مبنای فهم مشترک باشد.

وی پیرامون اوضاع داخلی عراق نیز خاطر نشان کرد: مذاکرات با گروه‌های سیاسی در جریان است. تمایلاتی وجود دارد مبنی بر اینکه جلسه پارلمان به زودی برگزار شود.

 وزیر امور خارجه عراق ضمن ابراز امیدواری نست به حضور جریان صدر در دولت آینده عراق، گفت که مذاکرات بین گروههای سیاسی عراق در زمینه تشکیل دولت، پیشرفت داشته است.

حسین مرداد ماه گذشته خبر داد که نشست‌های آتی ایران و عربستان سعودی علنی برگزار خواهد شد. وزیر خارجه عراق در این باره گفت: «وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار خواهند کرد. پنج نشست تاکنون میان عربستان سعودی و ایران در سطح امنیتی برگزار شده است. ولی‌عهد سعودی از ما خواست که میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی و همتای ایرانی او در بغداد باشیم.»

فؤاد حسین اضافه کرد: «ما در حال حاضر مشغول هستیم و زمان یک دیدار علنی میان وزیران خارجه دو کشور را مشخص خواهیم کرد. نشست‌هایی که محرمانه و در سطح امنیتی بودند، با میانجیگری عراق علنی می‌شود.»

تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، اوایل تیر ماه سال جاری، در همین راستا سفرهایی  به عربستان سعودی و ایران داشت.

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌وگوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

 وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس