کد خبر 1413694
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
عراق

بغداد خبر داد که وزیر خارجه عراق، همتای سعودی‌اش را در جریان نتایج سفر اخیرش به تهران قرار داده است.

به گزارش مشرق، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، در واپسین ساعات شامگاه سه‌شنبه، خبر داد که «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه این کشور و «فیصل بن فرحان» همتای سعودی‌ او تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اشاره کرد که وزیر امور خارجه عربستان سعودی با همتای عراقی خود، روز گذشته، تماس گرفته و ضمن «ابراز همبستگی با مردم عراق و حمایت از ثبات و امنیت این کشور»، درباره سفر فؤاد حسین به تهران بحث و تبادل نظر کرده است.

وزارت امور خارجه عراق در این باره نوشت: «دو طرف نتایج سفر فؤاد حسین به تهران و بازتاب مثبت آن بر روابط ریاض و تهران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.»

 فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق، ظهر روز دوشنبه هفته جاری (هفتم شهریور ماه) با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

«محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت اخیرا در این باره خبر داد که به علت ناآرامی اوضاع در عراق، دور جدید گفت‌وگوی میان ایران و عربستان سعودی به تعویق افتاد و تهران و ریاض منتظر دعوت بغداد هستند.

ایرانی در این باره گفت: «قرار بود که دور ششم مذاکرات میان [ایران] و عربستان سعودی، ماه گذشته، در عراق برگزار شود؛ مذاکراتی که طبیعتا به محض پایان این مرحله و در صورت دعوت کشور میزبان برای رایزنی، با دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و فیصل بن فرحان همتای سعودی او همراه می‌شد. پس از رویدادهای اخیر در عراق، [چشم‌ انتظاری] تا زمانی که کشور میزبان آماده میزبانی و مدیریت مذاکرات شود، امری طبیعی است.»

 روز گذشته و پس از ضرب‌الاجل «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، حامیان این جریان منطقه سبز بغداد را ترک کردند و آرامش به بغداد بازگشت و اوضاع این کشور آرام شد.

تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، اوایل تیر ماه سال جاری، در همین راستا سفرهایی  به عربستان سعودی و ایران داشت.

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌وگوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

 وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران ۳۱ مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: «گفت‌وگوهای ما مبتنی بر موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ندارد. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و معتقدیم گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود».

وی اضافه کرده بود: «طبیعی است اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای هم وجود دارد و تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده و گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشتیم. اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست. مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته و تا الان از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه مثبت است و می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که در روابط منطقه‌ای بین ایران و همسایگان به سمت شرایط بهتری در حال حرکت هستیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس