کد خبر 1420128
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

به گزارش مشرق، کانال اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: دکتر هیائو وانگ، رییس اندیشکده «چین و جهانی‌شدن» و مشاور ارشد پیشین دولت چین، در یادداشتی بیان کرده که پس از همه‌گیری کرونا، جنگ اوکراین دومین رخدادی است که هژمونی آمریکا را متزلزل کرده است.

به نظر وی، هزینه حفظ موقعیت کنونی قدرت‌های بزرگ و تحمیل سیستم «مرکز - پیرامون» افزایش یافته است. در نظم جدید روابط بین‌الملل، چین در عرصه جهانی قوی‌تر ظاهر خواهد شد و قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه، برزیل، هند و اندونزی رویکرد مستقل‌تری خواهند داشت.

طبق این یادداشت، ویژگی مهم نظم آتی، تقویت ائتلاف‌های منطقه‌ای است که مانع بروز یک جنگ سرد دیگر می‌شود. زیرا عموم بازیگران تمایل دارند هم با آمریکا و هم با چین رابطه مساعدی داشته باشند.

نویسنده با اشاره به حرکت نظم جهانی به سوی نظام چندقطبی از برژینسکی نقل می‌کند که «آمریکا اولین و آخرین ابرقدرت جهانی است». به نظر وانگ، در دوران گذار به نظم جدید، با جهانی متلاطم‌تر و متشتت‌تر روبرو خواهیم شد.

وی توصیه می‌کند که چین، آمریکا و اروپا باید فضا را برای همکاری ایجاد کنند. از نظر مقیاس اقتصاد، این سه بازیگر، ارکان اصلی اقتصاد جهان هستند. بحران انرژی، تغییرات آب‌وهوایی، بحران غذا و فناوری‌های نوظهور می‌تواند زمینه همکاری مشترک این سه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    2 0
    ترکیه قدرت منطقه ای هست؟عررردوغان یک بی چشم و رو هست که با اویزون شدن به این و اون داره خودش رو نگه میداره.حالا این انگل قدرت منطقه ای شده؟چند روز توریستعای روس به تر کیه نرفتند عررردوغان به پابوس روسه و پوتین رفت.حالا ادعای قدرت منطقه ای بودن داره؟یا شاید هم چین میخواد با دادن هندونه زیر بغل این کشوره تا بتونه بازارهاش رو بیشتر تسخیر کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس