کد خبر 141978
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲

جلد چهارم دانشنامه زبان و ادب فارسی پس از چند سال تلاش مداوم و گروهی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به زیر چاپ رفته و هفته آینده از صحافی توزیع می‌شود.

به گزارش مشرق، اسماعیل سعادت سرپرست دانشنامه زبان و ادب فارسی در گفتگو با مهر، با اعلام پایان کار تدوین، حروفچینی و چاپ جلد چهارم این دانشنامه بزرگ گفت: دیروز جلسه‌ای در شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد و ما آنجا نسخه مقدماتی جلد چهارم دانشنامه را خدمت اعضا عرضه کردیم.

وی افزود: این جلد از دانشنامه هنوز منتشر نشده و قرار است همه 3000 نسخه آن هفته آینده از صحافی بیاید و آن وقت منتشر و در بازار عرضه شود.

به گفته سعادت، مجلد چهارم دانشنامه زبان و ادب فارسی شامل 365 مدخل است که در 830 صفحه تدوین شده و از اواسط حرف «سین» و با مدخل «سندبادنامه» شروع می‌شود و در اواخر حرف «ف» و با مدخل «فردوسی» خاتمه می‌یابد.

سرپرست این دانشنامه گفت: با توجه به اینکه سال گذشته هزارمین سال سرایش شاهنامه بود، ما تعمد داشتیم که در این مجلد این اثر حماسی بزرگ فردوسی را هم بگنجانیم که بخش عمده مقالات مربوط به مدخل «فردوسی» این دانشنامه به کوشش جلال خالقی مطلق تدوین شده است. به همین خاطر روی جلد هم عبارت «سندبادنامه - فردوسی» حک شده است.

همچنین به گفته وی در این مجلد، علاوه بر اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از همکاری 168 مولف و متخصص در زمینه دانشنامه نویسی از جمله محمود امیدسالار، تقی پورنامداریان، صمد موحد، محسن جهانگیری و داوری اردکانی بهره گرفته شده است.

اسماعیل سعادت، همچنین با یادآوری این نکته که هر یک از 3 مجلد قبلی دانشنامه مذکور با بهایی مابین 12 تا 18 هزار تومان منتشر شده است، به افزایش بهای کاغذ طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: جلد چهارم دانشنامه 40 هزار تومان قیمت خورده است.

دانشنامه زبان و ادب فارسی زیر نظر فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حال تدوین است. جلد اول آن (آب - برزویه) سال 1384، جلد دوم (برندق خجندی ـ حیرتی تونی) سال 1386 و جلد سوم (خارزنجی - سنایی غزنوی) سال 1388 منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس