کد خبر 1419661
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
حقابه ایران از هیرمند به زودی تخصیص داده می‌شود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مقرر شده است تا با همکاری دو کشور و اصلاحات مورد نیاز سازه‌ها، به زودی حقابه ایران از هیرمند تخصیص داده شود.

به گزارش مشرق، ذبیح الله اعظمی ساردویی در تشریح نشست روز (سه‌شنبه 25 مرداد) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: در دستور کار اول نشست امروز این کمیسیون، اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات انتخاب شدند که اسامی آنها به شرح ذیل است:

مهرداد ویس کرمی، معصومه پاشایی، ذبیح الله اعظمی، جعفر راستی، علیرضا عباسی، معین الدین سعیدی، جلال محمودزاده، رحمت الله نوروزی، عباس جهانگیرزاده، علیرضا عباسی و محمد سبزی.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دستور کار دوم کمیسیون تقاضای تحقیق و تفحص از سیاست گذاری صادرات کیوی در وزارت جهاد کشاورزی بررسی شد، گفت: نمایندگان متقاضیان تحقیق و تفحص معتقد بودند که باید زمان صادرات کیوی به جای مهر و آبان به شهریور انتقال داده شود که باتوجه به دفاع وزارت جهاد کشاورزی بر این مبنا که باید میزان قند میوه‌ کیوی صادراتی افزایش و به شش و دو دهم برسد این تقاضا مورد قبول قرار نگرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه ایران چهارمین صادرکننده کیوی جهان است و عمده محصولات را به کشورهای اوراسیا، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنیم، افزود: مقرر شد طی یک ماه آینده جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی موضوع زمان صادرات کیوی را مورد بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینکه در ادامه نشست امروز علیرضا نظری به عنوان عضو ناظر مجلس در ستاد تنظیم بازار گزارشی را از نشست این ستاد در کمیسیون ارائه کرد که بر اساس آن 29 درصد از میزان جوجه ریزی کاهش پیدا کرده و در حال حاضر هزینه تمام شده هر کیلوگرم مرغ بین 40 تا 45 هزار تومان است و این محصول در حال حاضر با قیمت 30 تا 35 هزار تومان از مرغداران خریداری می‌شود.

اعظمی با بیان اینکه اختلاف 15 هزار تومانی در هزینه تمام شده و قیمت عرضه به بازار گوشت مرغ باعث ورشکستگی مرغداران می‌شود، گفت: در صورت عدم صادرات مازاد نیاز گوشت مرغ و تخصیص مشوق‌های صادراتی توسط وزارت جهاد کشاورزی بازار این محصول در ماه‌های آینده با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اختلاف 15 هزار تومانی در هزینه تمام شده و قیمت عرضه به بازار گوشت مرغ کاهش قدرت خرید مردم است، ادامه داد: دولت باید کارت الکترونیکی خرید مواد پروتئینی مانند گوشت سفید و قرمز را در اختیار مردم قرار دهد.

 وی با بیان اینکه در ادامه نشست امروز کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گزارشی را از سفر خود به کشور افغانستان و مذاکرات تخصیص حقابهایران از رودخانه هیرمند ارائه کرد، تصریح کرد: رودخانه هیرمند از سد کجکی که حدود 700 کیلومتری مرز ایران و افغانستان قرار دارد و از طریق بند کمالخان وارد ایران می‌شود و چاه نیمه ها در شهرستان زابل را پر آب می‌کند، اما متاسفانه بر اساس گزارش‌های دریافتی طی سال‌های گذشته حدود 900 میلیون مترمکعب از آب این رودخانه به گودزره که شوره زار است انتقال داده شده است.

اعظمی ساردویی با تاکید بر اینکه مقرر شده است تا با همکاری دو کشور و اصلاحات مورد نیاز سازه‌ها، به زودی حقابه ایران از هیرمند تخصیص داده شود، اظهار داشت: در سال آبی جاری تنها 11 هزار مترمکعب از حقابه ایران تخصیص داده شده که عددی ناچیز و غیرقابل قبول است.

وی گفت: در ادامه نشست امروز سوال محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر از وزیر نیرو در خصوص وضعیت آب‌های مرزی، پروژه‌های انتقال آب و عدم تکمیل سدهای نیمه تمام مطرح شد که توضیحات وزیر نماینده سوال کننده را قانع نکرد و سوال وی به صحن علنی ارجاع داده شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، خاطرنشان کرد: محمدحسن آصفری نیز سوال خود را در خصوص ساماندهی فاضلاب شهر اراک مطرح کرد که به وزیر نیرو فرصت یک ماهه داد تا مشکلات را برطرف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    کو تا تخصیص داده بشه
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    این زودتون کی دقیقا؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس