کد خبر 1419336
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
روسیه

«نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه پس از دیدار با مقام ارشد چین از توافق برای تقویت همکاری نظامی و «شراکت راهبردی» دو کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، در حالی که فشارهای واشنگتن به پکن برای دور شدن از مسکو ادامه دارد، طی سفر مقام ارشد روسیه به چین دو طرف درباره تقویت همکاری‌ها به ویژه در زمینه‌های مسائل دفاعی و نظامی توافق کردند.

منابع رسانه‌ای خبر دادند، «نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه برای پیگیری توافقات صورت گرفته در دیدار روسای جمهور این کشور و چین با «یانگ جیه‌چی» مدیر دفتر کمیسیون مرکزی روابط خارجی حزب حاکم چین دیدار کرد.

خبرگزاری رویترز خبر داد که پاتروشف که یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است، به شهر «نانپینگ» چین سفر کرده تا «شراکت راهبردی» مسکو و پکن را تقویت کند.

رئیس شورای امنیت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد روسیه و چین برای تعمیق همکاری در زمینه مسائل دفاعی با تمرکز بر برگزاری رزمایش مشترک توافق کردند.

نیکلای پاتروشف پس از پایان دیدار با یانگ جیه‌چی در سفر به چین گفت: «طرفین در مورد همکاری نظامی بیشتر با تمرکز بر رزمایش‌ها و گشت‌های مشترک و همچنین تقویت تماس‌ها بین ستاد کل (نیروهای مسلح) توافق کردند».

رویترز نوشت: «از زمان حمله به اوکراین، پوتین با شدت بیشتری به سمت چین متمایل شده است چرا که این جنگ و تحریم‌های شدید غرب روابط روسیه با ایالات متحده و متحدان اروپایی را تخریب کرده است».

به روایت این رسانه غربی، پوتین و شی جین پینگ کمی قبل از جنگ روسیه با اوکراین «شراکت بدون هر گونه محدودیت» روسیه و چین را اعلام کردند البته پوتین در دیدار اخیرشان در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان اعلام کرد که متوجه نگرانی‌ها و سوالات رئیس‌جمهور چین درباره این درگیری است.

رئیس شورای امنیت روسیه در بیانیه‌ای درباره سفر به چین اعلام کرد: «ایجاد شراکت راهبردی با چین اولویت بدون قید و شرط سیاست خارجی روسیه است».

بنا بر اعلام او، این مقام ارشد امنیتی روسیه با مقام بلندپایه چین درباره موضوعات مرتبط با وضعیت شبه جزیره کره، تایوان و اوکراین رایزنی کردند.

رویترز نوشت: «پاتروشف که قبلا جاسوس شوروی بود، پوتین را از دهه ۱۹۷۰ می‌شناسد و یک متحد سرسخت او است و جزو معدود افرادی است که گفته می‌شود توان اثرگذاری بر رئیس‌جمهور روسیه را دارد».

این خبرگزاری انگلیسی افزود: «توسعه مشارکت بین چین ابرقدرت در حال ظهور و روسیه که یک غول از منظر منابع طبیعی است، باعث نگرانی برخی‌ها در پایتخت‌های غرب شده است».

به روایت این رسانه، چین طی سال‌های اخیر در تعدادی از رزمایش‌های جنگی مشارکت داشته است؛ این رزمایش‌های نظامی مشترک به منظور شبیه سازی نحوه دفاع کشورها از خودشان در هنگام حمله طراحی شده است.

رویترز افزود: «مسکو به کرات از پکن درباره تایوان حمایت کرده است و از آنچه که اقدامات "تحریک آمیز" ایالات متحده می‌داند، انتقاد کرده است. چین از محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین یا "تجاوز" خواندن آن اجتناب کرده است».

انتشار این خبر در شرایطی انجام شده که روز یکشنبه (دیروز) «دیمیتری پسکوف» کاخ کرملین درباره روابط روسیه و چین اظهارنظر کرد.

سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یک در مصاحبه‌ تلویزیونی گفت: «روسیه و چین هنگام اجرای توافق‌های دو جانبه، به دنبال سلطه بر تمام جهان نیستند».

وی با اشاره غیر مستقیم به برخی از کشورهای غربی گفت: «می‌دانیم کشورهای دیگری هستند که این تمایل را دارند»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    این دو تا احمق تازه یادشون اومده که قراره توسط آمریکا نابود بشن.
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      0 0
      کلا وقتی میگی احمق فقط میشه یاد بایدن افتاد و احمق تر از اون غربگداهای داخلی هستند که دو تا سور هم به خر زدن!!!!
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    دم جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین و جناب آقای پرزیدنت شی جین پینگ گرم ، با آرزوی موفقیت برای هردو کشور در زدن تودهنی به یانکی‌های گاوچرون تروریست بخصوص اون بایدن یابو!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس