چگونه حزب الله توطئه‌های آمریکا برای سازش بیروت و تل‌آویو را شکست داد؟

روزنامه الاخبار با انتشار گزارشی به مسئله نقش مهم حزب الله در شکست توطئه‌های آمریکا برای سازش بیروت-تل‌آویو پرداخت و تأکید کرد که فشارهای اقتصادی به بیروت در راستای همین توطئه است.

به گزارش مشرق، ژنرال آهارون حالیفا رئیس سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) اخیرا اعتراف کرد که اگر جنبش حزب الله در لبنان حضور نداشت، بیروت هم به قافله سازشکاران با این رژیم پیوسته بود.

روزنامه الاخبار با اشاره به اعتراف این فرمانده صهیونیست، در گزارشی نوشت، اعتراف ژنرال صهیونیست، نشانگر یکی از مهمترین اهدافی است که محور مخالف مقاومت در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی طی سالهای گذشته نتوانست بدان دست پیدا کند.

الاخبار با بیان اینکه، این اعتراف، نشانگر اهداف سیاسی بیشتر اقدامات داخلی در لبنان و فشارهای مختلف خارجی است، گزارش داد، هدف از این تلاشها این بود که قدرت لبنان سلب شود و در نتیجه مجبور شود به کاروان سازشکاران بپیوندد. کما اینکه زمان این اعتراف نیز مهم است؛ زیرا حزب الله از چندی پیش، وارد معادله دریایی (ترسیم مرزهای دریایی) شده است.

به گزارش این روزنامه، آنچه حالیفا گفت، هدف پنهانی برای رژیم صهیونیستی نبوده است؛ زیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین این رژیم در سال ۲۰۲۰، صراحتا گفت: «تا زمانی حزب الله به سیطره بر لبنان ادامه دهد، صلح با این کشور در میان نخواهد بود». این بدان معناست که تل‌آویو از طریق آمریکا، در همین راستا تلاش می‌کرده است؛ زیرا تا زمان حضور حزب الله در معادله سیاسی داخل لبنان و سطح منطقه، تلاشها برای سازش بیروت-‌آویو راه به جایی نخواهد بود.

بنا بر این گزارش، آمریکا و صهیونیستها، تضعیف و نابودی پایگاه سیاسی و مردمی حزب الله را کلید زدند تا به اهداف خود دست پیدا کنند. البته انستیتو تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی هم پیش از این با انتشار گزارشی تأکید کرد که مانع اصلی توافق صلح لبنان با این رژیم، فقط حزب الله است.

الاخبار در ادامه، با اشاره به اینکه شکست این توطئه، مرهون قدرت و عملکر حزب الله در سطح سیاسی و اجتماعی بوده است، تأکید کرد، اجبار لبنان به سازش با تل‌آویو، هدف تحرکات سیاسی در لبنان است و فشارهای مالی و اقتصادی هم یکی از مهمترین ابزارهای آن است. البته، این دستاورد حزب الله طی هفته‌های آینده و زمانی که این کشور بتواند منابع گازی خود را از صهیونیستها بگیرد، خود را بیشتر مشخص خواهد کرد؛ به ویژه اینکه دست یافتن به این منابع، بدون سازش بیروت با صهیونیستها صورت می‌گیرد.

به گزارش این روزنامه، لبنان و رژیم صهیونیستی در مرحله سرنوشت‌سازی قرار دارند و اهمیت این مرحله باعث شده است که بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم هم زبان به تهدید باز کند و مدعی شود که لبنان، هزینه شکست مذاکرات را پرداخت خواهد کرد. در واقع حزب الله موفق شد معادله‌ای به تل‌آویو و واشنگتن تحمیل کند، مبین بر اینکه بدون توافق لغو تحریم منابع نفتی و گازی لبنان، هیچ استخراجی از میدان گازی «کاریش» صورت نخواهد گرفت و در غیر این صورت، منافع آمریکا، امنیت انرژی و رژیم صهیونیستی، هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، حفظ موازنه بازدارندگی توسط حزب الله، اهمیت کمتری از محتوای توافق و فراهم کردن فضای استخراج و صادرت گاز ندارد؛ زیرا این مسئله در قواعد درگیری با حزب الله در سطح منطقه و لبنان اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، باعث نگرانی صهیونیستها از دستاوردی خواهد شد که لبنان کسب خواهد کرد. کما اینکه به جایگاه اسرائیل در استراتژی آمریکا ضربه خواهد زد و نخواهد توانست منافع غرب را تأمین کند. در سطح داخلی هم اسرائیلیها به ارتش و حکومت خود نگاه دیگری خواهند داشت و این مسئله در انتخابات آینده این رژیم تأثیر خواهد داشت.

این در حالی است که «جهاد الصمد» رئیس کمیسیون دفاع پارلمان لبنان هفدهم شهریور ماه جاری تأکید کرد که اعلام تعویق استخراج گاز از میدان گازی کاریش از سوی شرکت انگلیسی-یونانی نشانگر عدم دستیابی به توافق ترسیم مرزی بین لبنان و رژیم موقت صهیونیستی است. وی گفت که این مسئله، قدرت موضعگیری حزب الله و حکومت لبنان در پایبندی به حقوق نفتی این کشور در دریای مدیترانه را ثابت کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس