مهار رشد نقدینگی بدون افزایش نرخ سود/افت 70 درصدی رشد خلق پول 11 بانک بورسی

روزنامه اعتماد در محاسبه‌ای قلابی ادعا کرد ضرر هر ثانیه امضا نشدن برجام برای ایران، ۱۱۰۰ دلار است(!)

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این روزنامه که از بانیان خسارات فاجعه‌بار برجام به‌شمار می‌رود، نوشت: «در اتمسفرهای اقتصادی اگر نخواهید یا نتوانید به واقعیت‌های موجود و روش‌های علمی توجه کنید، مدام در مسیر خلق مشکل برای مردم خواهید بود. در اقتصاد ایران براساس آمارهای بانک مرکزی در هر ثانیه ۳۴ میلیون تومان نقدینگی خلق می‌شود. روش محاسبه‌اش هم این‌گونه است که میزان نقدینگی در یک سال تقسیم بر ۱۲، تقسیم بر ۲۴، تقسیم بر ۶۰ و دوباره تقسیم بر ۶۰ که میزان نقدینگی در هر ثانیه را شکل می‌دهد.

در واقع معادل ۱۱۰۰ دلار در هر ثانیه عدم‌النفع صادراتی است که ایران باید از نفت می‌داشت اما به دلیل تحریم‌ها از آن محروم مانده است. یعنی در هر ثانیه ایران حداقل ۱۱۰۰ دلار در اثر تاخیر در امضای برجام ضرر می‌کند. توجه کنید این رقم فقط درخصوص نقدینگی است و سایر زیان‌های ایران در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد».

این مغالطه آمیخته با بی‌سوادی در حالی است که اولاً عدم اجرای برجام، به علت کارشکنی آمریکا و اروپا اتفاق افتاده، یعنی همان رژیم‌هایی که روزنامه اعتماد و طیف متبوع‌شان سال‌ها مشغول بزک کردن آنها بودند و سر وعده و امضایشان قسم می‌خوردند یا آبرو گرو می‌گذاشتند!

ثانیاً سوءمدیریت دولت روحانی، موجب وابستگی شدید کشور به درآمد صادرات نفت خام و تعطیلی تولید در حوزه‌های متنوع دیگری شد که می‌توانست تحریم‌ها را از خاصیت بیندازد. نفی دیپلماسی اقتصادی منهای برجام و منهای غرب، تمسخر و مخالفت با پالایشگاه‌سازی و نیروگاه‌سازی، عدم واکنش قاطع در برابر عهدشکنی غرب و بنابراین دو برابر شدن تحریم‌ها در دولت برجام، از جمله عوامل مهم سقوط درآمد کشور در دولت روحانی به حدی بود و کار به قدری بیخ پیدا کرد که رئیس سازمان برنامه روحانی می‌گفت حتی نمی‌توانیم یک قطره نفت بفروشیم.

ثالثاً دولت روحانی اصرار داشت هزینه‌های جاری را با وجود صفرشدگی صادرات نفت شدیداً افزایش دهد و بنابراین کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را به ارث گذاشت اما با این وجود دولت رئیسی توانست این کسری را به‌واسطه انضباط مالی مهار کند. بنابراین متهم اول افزایش نقدینگی که در دولت روحانی هشت برابر شد، بی‌انضباطی مالی این دولت و عدم اهتمام به اصلاح سیاست‌های مالی و پولی بوده است.

رابعاً حامیان دولت روحانی، هنگام بزک کردن توافق (برجام) هم ادعا می‌کردند برجام ۱۵۰ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده و ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به کشور می‌آورد که جملگی دروغ از آب درآمد. اما با این وجود، گویا به آنها ماموریت داده شده همچنان به بازار گرمی بی‌مبنا درباره ضرورت احیای برجام به هر قیمت ادامه دهند و شرمندگی را کنار بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    2 1
    روزنامه اعتماد و شرق و مابقی ....نجومی فعلا پولهای دفعه قبل دیر امضا شدن روزانه برجام را حساب پس بدهند بعدا این بار دوباره حساب ثانیه ای درست کنند پادوهای نتانیابو
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    راست میگه
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • خسرو IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    این پادوهای نتانیاهو از دوران رفسنجانی که همگی بانک مرکزی را بانک خانوادگی کرده بودند آنقدر دزدیدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس