کد خبر 1417284
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
انگلیس

گاردین در گزارشی نوشت: دو معترض به نظام سلطنتی در جریان مراسم معرفی‌ پرنس چارلز به عنوان پادشاه انگلیس در شهرهای اکسفورد و ادینبورو دستگیر شدند.

به گزارش مشرق، این نشریه انگلیسی نوشت: همزمان با قرائت معرفی نامه «چارلز سوم» در اکسفورد، مردی فریاد زد که "چه کسی او را انتخاب کرده است؟"

«سایمون هیل» ۴۵ ساله در اعتراض به نظام سلطنتی انگلیس در پاسخ به فرد دیگری که تلاش کرده بود او را ساکت کند گفته بود: "رییس کشور بدون رضایت ما تعیین شده است."

وی به گاردین گفت که به رغم مداخله مردم در دفاع از حق آزادی بیان، توسط محافظان امنیتی به سمت ون پلیس هدایت شده است.

سایمون در ادامه با بیان اینکه پیش از این نیز در یک اعتراض‌ غیر خشونت آمیز به تجارت اسلحه دستگیر شده، تاکید کرد که دستگیری قبلی من را غافلگیر نکرده بود اما در این مورد فکر نمی‌کنم تاکنون فردی به چنین دلایل واهی دستگیر شده باشد.

همزمان در ادینبورو (پایتخت اسکاتلند) زنی ۲۲ ساله در حین قرائت حکم پادشاهی چارلز پس از فریاد اعتراض‌آمیز به حکومت امپراتوری (امپریالیسم) و نظام سلطنتی انگلیس دستگیر شد. به گفته یک سخنگوی پلیس این زن به جرم اختلال در آرامش دستگیر شده است.

همچنین گزارش‌های مردمی حاکی از شنیده‌ شدن صدای «هو» در طی این مراسم است.

در این میان، سیاستمداران و کنشگران مستعمره های پیشین انگلیس در منطقه کارائیب در پی درگذشت ملکه الیزابت دوم و آغاز دوره پادشاهی چارلز در انگلیس، دوباره درخواست هایشان را برای بیرون آمدن از زیر سلطه خاندان سلطنتی از لندن تکرار کرده‌اند.

جنبش‌های ضد سلطنتی در استرالیا نیز بشدت فعال و خواهان استقرار نظام غیر سلطنتی هستند. مرداد ماه گذشته بود که اظهارات یک سناتور استرالیایی در مجلس خبر ساز شد. نماینده بومیان استرالیا هنگام سوگند یاد کردن در مجلس سنای این کشور، ملکه انگلیس را که رئیس کشور استرالیا نیز محسوب می‌شود، یک «استعمارگر» توصیف کرد. مرگ الیزابت می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش تحرکات جنبش‌های جمهوری‌خواه در استرالیا باشد.

در داخل هم جنبش جمهوری‌خواه انگلیس که هزاران عضو و ده‌ها هزار طرفدار دارد سال‌هاست که خواهان برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس است و تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر اعضای دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر)، مخالف نظام سلطنتی در این کشور هستند و از خواندن سرود ملی انگلیس در تمجید از ملکه الیزابت خجالت می‌کشند.

تحقیقات موسسه نظرسنجی «یوگوو» (YouGov) حاکیست که فقط ۱۵ درصد اعضای این حزب به تاریخ انگلیس مفتخر و ۴۳ درصد دیگر از تاریخ استعمارگری آن شرمنده و سرافکنده هستند. بر همین اساس ۶۲ درصد خواستار براندازی نظام سلطنتی و استقرار نظام جمهوری هستند.

این موج جدایی خواهی به تدریج در اسکاتلند و حتی کانادا هم شکل گرفته است، چون آخرین نظرسنجی در کانادا هم نشان می دهد مردم این کشور نیز اگرچه تا امروز تا حدودی با حاکمیت ملکه الیزابت بر کشورشان مشکل چندانی ندارند اما کاملا با جانشین احتمالی او مخالف هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا۰۱ IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 1
    گرچه بشدت از این ملکه و خاندانش متنفر هستم ولی همین عجوزه برا مردم خودش از هیچی دریغ نکرده و برا ملت خودش رفاه و آسایش و امنیت را تامین کرده .مردم خود انگلیس نباید معترض هیچ چیز باشند
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      4 0
      گرچه طبق آمار بانک جهانی مستقر در امریکا ، انگلیس وضعیت اقتصادی خوبی ندارد لذا حرف جنابعالی اشتباه هست ، از این که بگذریم ، اگر فردی به قیمت کشتار دیگران و جنایت های سفاکانه ، مثل ملکه انگلیس ، پول جمع کند ، این هیچ ارزشی ندارد . ارادتمند شما بزرگوار هستم .
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 0
      جنابعالی کی باشی که بجای دیگران تصمیم میگیری.اصلا کجا گفته این شخص مشکلش اقتصادی و معیشتی بوده.ایا ملکه و هر شخص دیگری مجاز است برای رفاه مردم کشورش جنایت کنه.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      1 0
      حرف نمی خواد بزنی! مریض که نیستن اعتراض کردن! مگه مهد آزادی نیست!!!!
  • آدولف IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 0
    آزادی پس از بیان موج میزند
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 0
    چند روز پیش یکی از مواجب بگیرهای ملکه گفته بود هیچ کس به جرم توهین به ملکه در انگلستان بازداشت نیست، این خبر نوک کوه یخه دوست عزیز، تو خود حدیث مفصل بخوان...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس