کد خبر 1417209
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
گوشت قرمز؛ کم نوسان اما گران | جدیدترین قیمت گوشت قرمز در بازار

 نایب‌رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران گفت: قیمت گوشت گوساله طی امسال نوسان قیمت نداشته اما بازار افتی ۱۵ تا ۲۰درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بوده است.

به گزارش مشرق، بازار گوشت روزهای اخیر را با افزایش قیمت پشت سر می‌گذارد. قیمت گوشت گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر ۱۰هزار تومان در هر کیلو بالا رفته و درحالی‌که تا هفته‌های گذشته بالاترین قیمت خرده‌فروشی کیلویی ۲۲۰هزار تومان بود امروز این قیمت تا ۲۳۰هزار تومان افزایش یافته است.

البته قیمتی که رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی برای هر کیلو شقه اعلام می‌کند پایین‌تر از این‌هاست. علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه قصابی‌ها امروز گوشت نر درجه یک را بین کیلویی ۱۶۰ تا ۱۶۵هزار تومان و گوشت ماده را ۱۰ تا ۱۵هزار تومان ارزان‌تر می‌خرند، گفت: قیمت فروش هر کیلو گوشت گوسفندی نر درجه یک با ۱۰درصد سود در واحدهای صنفی هم‌اکنون بین ۱۷۶ تا ۱۸۲هزار تومان است و این قیمت در هفته‌های گذشته نوسانی نداشته است.

وی افزود: بازار در یکی‌ دو ماه اخیر تغییرات خاصی نداشته و بدون افزایش یا کاهش قیمت روال عادی خود را طی می‌کند ولی به‌رغم این ثبات، بازار پررونقی را شاهد نیستیم.

بازار کشش افزایش عرضه را ندارد

ملکی درباره روند تغییرات قیمت گوشت قرمز گوسفندی در ۵ماه امسال گفت: قیمت گوشت از ابتدای امسال در مقایسه با دیگر کالاها افزایش زیادی نداشته، حتی در ماه‌های  رمضان و محرم نیز تغییرات تقاضا محسوس نبود و با توجه به افزایش قیمت دیگر کالاهای اساسی مردم در حد بودجه خودشان خرید می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به مازاد تولید، عرضه گوشت به بازار نیز مشکلی نداشت و تعادل عرضه و تقاضا باعث شد نوسان قیمتی بسیار محدودی را در زمینه گوشت گوسفندی شاهد باشیم.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی درباره اینکه مشکلات صادرات دام بر میزان عرضه گوشت در بازار داخلی تأثیرگذار بوده یا خیر، گفت: با توجه به گرانی نهاده‌ها دامداران برای نگهداری دام مشکلات زیادی دارند و برای کاستن از هزینه‌های نگهداری، داشته‌های خود را در حد توان به بازار عرضه می‌کنند، در نتیجه بازار تامین است و کششی برای افزایش عرضه وجود ندارد. مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌ها نشان می‌دهد قیمت راسته گوسفندی بین ۱۷۰ تا ۱۹۰هزار تومان، ران کامل ممتاز ۱۸۰ تا ۲۰۰هزار تومان، سردست بین ۱۶۵ تا ۱۸۰هزار تومان و ماهیچه بین ۱۶۵ تا ۱۸۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

توزیع گوشت دولتی جلوی افزایش قیمت را گرفت

نایب‌رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه تغییرات قیمت گوشت گاوی در ۵ماه امسال بسیار محدود و مناسبتی بوده است، افزود: خرید حمایتی شرکت پشتیبانی امور دام و عرضه گوشت داخلی و وارداتی در میادین میوه و تره‌بار با قیمت مناسب باعث شد قیمت گوشت نوسان زیادی نداشته باشد.

سیدمهدی میرزا امین، اضافه کرد: در ۵ماه گذشته گوشت گوساله به‌طور مداوم در میادین با قیمت کیلویی ۱۳۷هزار تومان توزیع شده و گوشت منجمد وارداتی هم ۵درصد افت قیمت داشته است.

او قیمت کنونی گوشت لخم گوساله در مغازه‌های سطح شهر را بین کیلویی ۲۱۵ تا ۲۲۰هزار تومان و قیمت گوشت چرخ کرده را کیلویی ۱۹۵هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: خرده‌فروشی‌ها گوشت گوساله بدون استخوان را کیلویی ۲۰۰هزار تومان از کشتارگاه خریداری می‌کنند که با احتساب ضایعات و افت گوشت برای قصابی‌ها کیلویی ۲۱۰هزار تومان تمام می‌شود و سود چندانی برای آنها ندارد، مگر اینکه واحدهای صنفی گوشت را به‌طور فانتزی و به‌صورت محصولاتی خاص به مشتری ارائه کنند.

براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های تهران هر کیلو ران گوساله ۲۲۷هزار تومان، سردست ۲۱۲هزار تومان، راسته ۳۰۰هزار تومان و ماهیچه ۲۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت فیله گوساله تا ۴۱۵هزار تومان هم می‌رسد. به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی تهران، بازار گوشت قرمز طی امسال افتی ۱۵ تا ۲۰درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بوده است.

عوارض بالا مزیت صادراتی دام را از بین برد

۳هفته بعد از ابلاغ شیوه نامه صادرات دام، تولیدکنندگان دام سبک و سنگین همچنان برای صادرات با مشکل مواجهند و گفته می‌شود برخلاف آنچه وزارت جهادکشاورزی درباره رسیدن دام‌ها به مرحله قرنطینه اعلام می‌کند، هنوز هیچ صادراتی از هیچ‌یک از استان‌ها انجام نشده است.

رئیس انجمن گاوداران در این زمینه به همشهری گفت: به‌دلیل اینکه مبلغ عوارض صادراتی بالا و از قرار کیلویی ۱۶.۷۰۰تومان تعیین شده، دام‌های ما مزیت صادراتی را از دست داده‌اند.

سیداحمد مقدسی افزود: ما برای صادرات یک گوساله ۵۰۰کیلویی باید ۸میلیون و ۳۷۰هزار تومان عوارض گمرکی بپردازیم درحالی‌که قرار بود بعد از حذف ارز ۴.۲۰۰تومانی و مستقیم شدن پرداخت یارانه‌ها، صادرات دام بدون عوارض گمرکی آزاد شود.

او با اشاره به اینکه این عوارض در قانون بودجه مصوب مجلس آمده و امکان حذف آن برای دولت وجود ندارد، اضافه کرد: تولیدکنندگان برای حل این مشکل از وزیر جهادکشاورزی درخواست کرده‌اندتا با انتقال این مشکل به رئیس‌جمهوری، موضوع در جلسه سران سه‌قوه طرح و مشکل تولیدکنندگان دام به طریقی حل شود.

به‌گفته مقدسی، گاوداران وضعیت خوبی ندارند زیرا دام با هزینه بالای تغذیه روی دست تولیدکنندگان مانده و شرکت پشتیبانی امور دام نیز توان محدودی برای خرید دام دارد.

به‌گفته رئیس انجمن گاوداران، شرکت پشتیبانی امور دام، گوشت ۵تکه کارتنی لخم (شامل ۲ران، ۲سردست و گردن) را کیلویی ۲۰۷ تا ۲۲۰هزار تومان از گاودار خریداری می‌کند که با محاسبه دورریز دام کامل، برای گاودار کیلویی ۹۰هزار تومان تمام می‌شود، درصورتی که همین امروز قیمت تمام‌شده برای گاودار ۱۰۱.۲۰۰تومان است. در چنین شرایطی اگر گاودار بتواند دام خود را صادر هم بکند برای هر گوساله ۵۰۰کیلویی ۵میلیون تومان هزینه کرده درحالی‌که باید ۸میلیون و ۳۷۰هزار تومان عوارض بپردازد.

او حمایت وزارت جهادکشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام از دامداران را کاری بزرگ خواند و افزود: خرید حمایتی شرکت پشتیبانی، از افزایش شدید قیمت گوشت در بازار جلوگیری کرده و اگر ۱۰هزار تومان دیگر به قیمت خرید اضافه شود دامدار هم از زیان خارج می‌شود.   

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    بر دروغگو لعنت
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    مشرق با این قیمتهای خوراک دام بیچاره شد دامدار.بخدا بیشترشون ورشکسته شدن.چرا قیمت مرغ میبرید بالا ولی گوشت نه
    • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      قیمت همه دام ها قیمت خوراکیه که میخورن..واسه همین اکثرا گوشت های مختلف یه قیمت نزدیک به همی دارن.گوشت گوسفند ۱۸۰ بعد مرغ ۷۰؟؟ تا ۶۰ درصد پول نهاده دامیه حالا مردم هم بیان بنالن که چرا گرون میشه.انگار پولش میره تو جیب دولت بابا نهاده گرون شده اون کارگر یا تولید کننده بدبختم نمیتونه و نمیصرفه اگر ۸ سال پیش برای تولید نهاده برنامه ریزی میکرد دولت قبل الان اینطور نمیشد. اما اون فریدون ...سوخته خوب میدونست دست روی چه چیزی بزاره که باهاش همه چیز گرون بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس