افشین اعلا

اینکه مجریان و کارشناسان ایرانی شبکه‌ی بی‌بی سی فارسی و سایر رسانه‌های مشابه آن در سوگواری برای ملکه، کاسه‌های داغ‌تر از آش شده‌اند مایه‌ی شرمندگی است.

به گزارش مشرق، افشین علا شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت: دور از انتظار نیست که مرگ و پایان یافتن سلطنت هفتاد ساله‌ی ملکه‌ی بریتانیا به عنوان نماد هویت و قدرت انگلستان و چند کشور دیگر، احساسات بخشی از ملت‌های مغرب زمین را جریحه دار کرده باشد. اما اینکه مجریان و کارشناسان ایرانی شبکه‌ی بی‌بی سی فارسی و سایر رسانه‌های مشابه آن در سوگواری برای ملکه، کاسه‌های داغ‌تر از آش شده‌اند مایه‌ی شرمندگی است.

این روزها در کمال شگفتی، عده‌ای از خانم‌ها و آقایان ایرانی همکار با این رسانه‌ها را می‌بینیم که در کسوت مجری یا کارشناس به صورت بیست و چهارساعته برای ملکه نوحه سرایی می‌کنند. ملکه‌ی کشوری که سابقه‌ی چند قرن استعمار کشورهای جهان از جمله ایران را در کارنامه‌ی خود دارد.

ابراز احساسات شدید و خنده‌آور این مجریان و کارشناسان به حدی اغراق‌آمیز و حیرت‌آور است که ایرانی بودن آنان را برای مخاطب زیر سؤال می‌برد. کمالات و فضائل اخلاقی بی‌شماری که این جماعت در وصف ملکه الیزابت می‌گویند، به قدری عجیب است که موجب تمسخر بینندگان می‌شود.

اما مضحک‌تر از این، مشکی پوشیدن بانوان و کراوات سیاه زدن آقایان مجری یا کارشناس این برنامه هاست. این همه خودباختگی در برابر جاذبه‌های دروغین غرب، شایسته‌ی ایرانیان است؟

از خصومت تاریخی دولت بریتانیا با ایران نیز که بگذریم، آیا این نمایش‌های دیکته شده از طرف گردانندگان شبکه‌های بیگانه، با الفبای ایرانی بودن و پایبندی به هویت خویشتن در تضاد کامل نیست؟ باید به این عده از هم‌وطنان گفت اگر شما به هر دلیل همکاری با بنگاه خبرپراکنی کشوری دیگر را برگزیده اید، اصالت‌تان را فراموش نکنید. آیا مخالفت با جمهوری اسلامی، شما را به جایی رسانده است که مثل صحنه گردانان اجاره‌ای مجالس عزا، در غم فقدان ملکه‌ی کشوری بیگانه جامه درانی کنید؟!

هیچ متوجهید که از الیزابت دوم قدیسه‌ای ساخته‌اید که تاریخ نظیرش را ندیده است؟

برای آنکه متوجه شوید حرف‌هایتان چقدر سخیف است، بد نیست در ساعات فراغت از کار، حرف‌هایی را که زده‌اید مرور کنید:

ملکه مهربان بود. او لباس‌های فاخر و شاد می‌پوشید. گاهی از روی بالکن برای مردم دست تکان می‌داد. با تواضع و فروتنی در جشن‌های چندین میلیون پوندی تولد یا سالگرد سلطنتش شرکت می‌کرد. همیشه لبخند می‌زد. هفته‌ای یک بار با نخست وزیر ملاقات می‌کرد. عاشق اسب بود. با سران کشورها در مجلل‌ترین تالارهای کاخ شام می‌خورد. برای استراحت به اسکاتلند می‌رفت. تقریبا به تمام نقاط جهان سفر کرده بود. زندگی اشرافی و پرخرج خانواده اعم از فرزندان، نوه ها، نتیجه ها، عروس‌ها و دامادهایش را مدیریت می‌کرد. حتی در رسوایی طلاق چارلز و مرگ مشکوک دایانا در کنار دوست پسر مصری اش، سرپرستی فرزندان او را به عهده گرفت. به طور مرتب در حیاط کاخ افسانه ای‌اش گاردن پارتی می‌گرفت. در جشن‌هایی به بهانه‌های مختلف به هوادارانش از سایر کشورهای دنیا جایزه می‌داد و…

بس است دیگر! واقعا خجالت نمی‌کشید؟! می‌خواهید با این حرف‌ها ده روز برای آن زن ۹۶ساله عزاداری کنید؟ برای ۹۶ سال مال اندوزی و خوردن و خوابیدن و شیک پوشی و تفریح و دست تکان دادن؟! برای ۹۶ سال همراهی با جنایات دولت‌های غربی؟ برای ۹۶ سال حمایت از دیکتاتورها و کودتا علیه دولت‌های مردمی در سراسر جهان؟ ما که هیچ، جواب زنده یاد دکتر مصدق را چه می‌دهید؟!

شما راهپیمایی اربعین هم‌وطنان‌تان را که بزرگ‌ترین تجمع اعتقادی تاریخ است زیر سوال می‌برید و آن را نمایش حکومتی می‌خوانید. شما قتل ناجوانمردانه‌ی شهید قاسم سلیمانی را که تمام ملت‌تان بر او گریستند، اقدامی لازم می‌دانید و همنوا با ترامپ پلید، او را که نماد امنیت و اقتدار ایرانیان و نجات دهنده‌ی ملت‌های منطقه از چنگ داعش خونخوار بود با وقاحت تمام تروریست می‌خوانید.

شما آئین سوگواری ملت‌تان را در مناسبت‌های مذهبی بویژه محرم و صفر به سخره می‌گیرید. آن وقت در ایام سوگواری ملکه حتی موزیک تیتراژ برنامه‌ی خبری‌تان را پخش نمی‌کنید! حتی به گوش خودم شنیدم یکی از خانم‌های به اصطلاح کارشناس سیاسی شما در یکی از بخش‌های خبری‌تان گفت: الیزابت فقط ملکه‌ی بریتانیا نبود، او ملکه‌ی جهان بود!

دارید به کجا می‌روید؟!

حرف بسیار است. اما سخنم را کوتاه می‌کنم و ضمن یادآوری ابیاتی از وجدان بیدار شرق و جهان اسلام «اقبال لاهوری» از شما خواهشی می‌کنم: اگر با جمهوری اسلامی مخالفید، هویت‌تان را به بیگانه نفروشید. خانم ها، آقایان، فراموش نکنید شما ایرانی هستید!

فریاد ز افرنگ و دلاویزی افرنگ

فریاد ز شیرینی و پرویزی افرنگ

عالم همه ویرانه ز چنگیزی افرنگ

معمار حرم! باز به تعمیر جهان‌خیز

از خواب گران خواب گران خواب گران‌خیز

از خواب گران خیز…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    29 3
    مشکل غربگدایان وطنی از فکرشان است که چون قدرت تحلیل ندارند و پوچی را به محتوا ترجیح می دهند و حافظه تاریخی این جماعت هم اکثراً از روی کتب تحریف شده ایجاد شده در زرق و برق و ظواهر و هجمه های فرهنگی غرب استحاله شده اند
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 1
    متولد ایران بودن و فارسی حرف زدن نشانه ی ایرانی بودن و باشرف بودن است
  • م IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    4 0
    عالی بود
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 0
    بسیار زیبا و دقیق گفتید جناب اعلا دست مریزاد
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 0
    فقط میشه درباره این افراد گفت سمفونی مردگان
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 0
    ... بر همه غرب گرایان و غرب شیفتگان، واقعا نمی دانم چه واژه ای به کار ببرم.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    13 3
    این ها وجدان و مغزشان بسته شده و فقط چشم و گوش و زبانشان کار می کند مثل طوطی ها
  • ایران iran IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    15 2
    درود بر هم میهن و شاعر گرامی ایران عزیز جناب آقای افشین علا .. انصافا" بسیار زیبا و شیوا فرمودید جانا سخن از زبان ما می‌گویی .. واقعا" باعث شرمساری است برخی از ایرانیان در دستگاه کثیفی همچون بنگاه خبرپراکنی استعمار کهن انگلستان چنین مجیزگوی ملکه استعمار را می‌کنند شرم بر شما شرم بر شما ...! پاینده باد ایران
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    13 2
    با جناب افشین علا شاعر فرهیخته و ملی میهن عزیزمان کانلا" هم رای و موافقم ، آفرین و احسنت بر قلم شما جناب علا ..
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    7 2
    خصوصا اون مجری پست تلویزیون ایران از هتل کوبورگ برجام مزدشو گرفت رفت شبکه سعودی
  • ناشناس IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 3
    عالی بود اغای علا مقاله جالبی نوشتید خاک تو سر ایرانیهایی که برای عجوزه فاسد انگلیس رخت عذا به تن میکنن اخه کسی نیست بهشون بگه ملکه انگلیس خالتونه یا عمتونه ؟
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 2
    ممنون مشرق توئیت دیگه نمیبینم ازت. این متن خوبه.
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    10 3
    تا دیروز داشتن اربعینو و محرم مسخره میکردند. الان برای یه 96ساله عزاداری میکنند !
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      4 2
      مجریریان پست BBC معیار بیشرفی و خاکبرسری هستن. بقیه بیشرف هارو باید با اینا کالیبره کنن!! خخخخخ
  • حمید IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    8 2
    حرف حق در گوششان فرو نمیرود،چون شکم هایشان از لقمه های حرام پرشده
  • سیامک DE ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 2
    رفتارهای بسیار زننده ایرانی های نادان چنین شبکه هایی خود نشادهنده شخصیت های بسیار حقیر و بی ارزش و ضعیف الحال شان می باشد بطوریکه حتی بقدری فهم و شعور و ظریب هوشی شان پایین است که حتی این را نیز نمی فهمند که چگونه با این رفتارهایشان در حال تحقیر کردن و توهین کردن به شخصیت حقیر خودشان می باشند
  • هموطن GB ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 2
    ببخشید جناب اعلا، ولی شما انگار متوجه نیستید این جماعت اصلا رای آتی نیستند. ممکن است که در ایران از پدر و مادری ایرانی بدنیا آمده و بزرگ شده لند و فارسی را مثل زبان مادری حرف میزنند اما بهیچ وجه ایرانی نیستند. به اینها حتی وطن فروش هم نمیتوان گفت، چون اساسا وطنی نداشته آمد. اینها بی وطن هستند. فقط کاش قانونی می‌گذاشتند و تابعیت این افراد را سلب میکردند.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      4 2
      درود بر شما ، بله دقیقا" این عده مزدوران استعمار همچون سگان ولگردی هستند که هر کجا تکه استخوانی جلوی پایشان بیاندازند مجیزگوی و کاسه لیسی و دم تکان می‌دهند
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 2
    اینها را ایرانی حساب نکن، اینها کسانی هستند که برای خوش شیرینی به غرب حاضر اند شیرجه به داخل مستراح های قدیمی بروند.
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    5 2
    عجب جمله به حق و درستی گفت "اگر با جمهوری اسلامی مخالفید، هویت‌تان را به بیگانه نفروشید.
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 2
    برادر عزیز بدتر از این مزدوران خارج نشین مزدوران شاغل در روزنامه های چاپ داخل اصلاح طلباست که هم‌نوا مشغول به سوگواری و مرثیه سرایی برای ملکه فاسد هستند
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    5 4
    این مطلب کاملا اشتباه است. کارمندان بی بی سی و ... فقط فارسی حرف می زنند و کارمند دولت انگلیس هستند و باید قوانین و مقررات را رعایت کنند.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      6 2
      کارمندان بی بی سی بی آبرو از «کلوخ استنجا» نجس تر و کثافت ترن. اینا هیچ ربطی به ایران و ایرانی ندارن. یه مشت بی وطن پست فطرت بیشرف بی همه چیز.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    4 2
    در سیستم های استبدادی، پاچه خواری شرط ماندگاری ست
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 2
    حضرت مسیح فرمودند من توانستم مرده زنده کنم ولی نتوانستم انسان نادان را اگاه کنم از این جماعت دیگر انتظاری نیست نادانی ولقمه حرام کار خود را کرده
  • مسعود IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 2
    آقای افشین علاءعزیز جای تعجب است که شما این متکلمان به زبان فارسی را ایرانی تصور میکنید ، اینان وطن پرستانانه مدح ملکه میگویند که سالهاست بریتانیاییند
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 2
      مجری اصلی تلویزیون BBC فارسی اتباع افغاني است از کشور افغانستان چهره اوزبک های افغانستان رو دارد احتمالا" اوزبک افغانستانی است
  • عیسی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 2
    البته که لعنت بر ملکه و بی بی سی نشینها اما ملکه کم خدمت به بعضی از دولتهای همین منطقه هم نکرد کمی چشمهاتونو بازکنید ببنید ایرانی کیه کجاست و از اونطرف بوم افتاده یا نه.
  • mojtaba SE ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 2
    خانم ها و آقایان اول جهان سومی هستند(جهان سومی یک فرهنگ است تا معضل اقتصادی ,یعنی در خانه(ایران) آنارشیست(مخالف و هرج و مرج طلب ) و تروریست و در بیرون خانه(کشور بیگانه) دمکرات و شهروند حرف گوش کن و مطیع..حیوان دوپای جهان سومی اصلا حسی نداره ,که شما حس وطن پرستی ازش توقع داری..اصلاح طلبهای مفت خور بدتر از این جهان سومی ها هستند.پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 0
    به نظر میاد یک عده از نسل انگلیسیهایی که ایران رو در جنگ جهانی اول اشغال کردن و رضا خان رو بیرون انداختند بوجود اومدن وگرنه علاقه به همچین عفریطه ای از عقل بدوره !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس