اراده ماتوسعه روابط با آفریقای جنوبی است/رئیسی به پرتوریا دعوت شد

وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی ایران، بر عزم جدی دولت ایران برای توسعه روابط با این قاره به ویژه با آفریقای جنوبی تأکید کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در خصوص مهم‌ترین موضوعات در دستور کار توسعه روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای و بین المللی به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر عزم جدی دولت ایران برای توسعه روابط با این قاره به ویژه با آفریقای جنوبی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به مقدمات برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد: از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوان دو کشور بیش از پیش بهره برداری شود.

وی افزود: از دیرباز همکاری‌های خوبی میان دو کشور در زمینه انرژی جریان داشته و آمادگی داریم همکاری‌ها در حوزه‌های مورد علاقه طرفین هر چه بیشتر تقویت شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از مواضع آفریقای جنوبی در قبال مسأله فلسطین و سیاست حمایتی این کشور از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان در ارتباط با جنگ اوکراین، گفت: ما به تلاش‌های خود برای برقراری آتش بس در اوکراین ادامه می‌دهیم و موضع اصولی ما مخالفت با جنگ و خاتمه دادن به بحران اوکراین از طریق سیاسی است.

خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت‌های مهم آن، ضمن قدردانی از تلاش‌ها برای برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بر اهمیت اجرایی شدن توافقات کمیسیون مشترک تاکید کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی ضمن اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران برای میانجی گیری در بحران اوکراین تاکید کرد: این آتش بس برای همه طرف‌ها و جامعه بین المللی مهم است، چون پیامدهای این جنگ، باعث بحران غذایی و انرژی در برخی از کشورها شده است و امیدواریم از طریق مذاکرات نگرانی‌های روسیه و اوکراین پاسخ داده شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات هسته‌ای ایران هر چه زودتر به نتیجه برسد.

پاندور ضمن تاکید بر دعوت رئیس جمهور کشورش از رئیسی برای سفر رسمی به پرتوریا، ابراز امیدواری کرد: سفر آتی رئیس جمهور اسلامی ایران به آفریقای جنوبی پایه گذار جهش در روابط دوجانبه باشد.

طرفین در این رایزنی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسن IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 10
    عجب جایی دعوت شده
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      12 0
      آخه بی فکر!! آفریقای جنوبی یک کشور در حال توسعه است و بسیار ثروتمند.
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      5 0
      خیلی نرم واکتیوایران داره حکومت دنیاروازدست امریکا وبریتانیادرمیاره بیرون
    • علی ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      3 0
      اونجا هم دلار داره هم کلی طلا.میتونیم کالای مورد نیازشونو با طلا معاوضه کنیم تا ذتیره طلامون بیاد بالا و پول ملی پشتوانش بیشتر بشه
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      متاسفم برای طرز فکرتون که دقیقا شبیه بعضی سیاستمداران غرب زده ایرانی است که کل دنیا برای شما خلاصه شده در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نه مردم آمریکای لاتین رو می بینید نه آفریقا نه آسیای میانه در صورتی که اونها اکثریت جمعیت دنیا رو تشکیل می دهند ضمنا هیچ دشمنی با ما ندارند و ما می تونیم ارتباط دوستانه و برد برد با اونها داشته باشیم ضمنا محض اطلاع شما کشور آفریقای جنوبی از اقتصادهای در حال توسعه و از اعضای اصلی بریکس هست و به شدت ثروتمند شما تو تصورات ده ها قبلتون از قاره آفریقا موندید دلیل نمیشه دولت پیگیر برقراری روابط دوستانه با کشورهای مستقل آفریقایی که برای هر دو طرف سرشار از سود هست نباشه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 1
    کشور آفریقای جنوبی دارای گروهی از شیعیان اصالتا بومی هست که سالها با شهار «جهاد و شهادت» با آپارتاید جنگیده اند. البته مسلمانان که هیچ، حتی مسیحیان این کشور هم شدیدا ضدصهیونیست و اسرائیل غاصب هستند...
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 0
    ایوالله ، پیش به سوی پایگاهی در قطب جنوب
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 0
    واقعا باعث خوشحالی هست که هر چند دیر اما قاره آفریقا بالاخره بعد از یک دهه فاصله دوباره به چشم سیاستمداران ما اومد کشورهایی که ارتباط با اونها هم برای ما هم برای اونها سراسر سود هست کشورهایی که نه ما با اونها دشمنی کردیم نه اونها با ما و نه مثل اروپایی ها تحت تسلط غربی ها هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس