تکرار سرنوشت یک کروات برای اسکوچیچ/ باز هم بد بدرقه شدیم

دراگان اسکوچیچ به سرنوشتی مشابه با هم وطن نامدار خود در فوتبال ایران دچار شد.

به گزارش مشرق، سرانجام پس از کش و قوس های فراوان درمورد حضور یا غیبت دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با تصمیم هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، حکم برکناری این مربی کروات ۷۵ روز مانده به اولین بازی ایران در این رقابت ها مقابل انگلیس صادر شد تا کارلوس کی روش با بازگشت به کشورمان برای سومین دوره متوالی روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی بنشیند.

اسکوچیچ ۱۷ بهمن ۹۸ در شرایطی به عنوان جانشین مارک ویلموتس به عنوان سرمربی ایران انتخاب شد که با توجه به دو شکست ملی پوشان مقابل بحرین و عراق در دور رفت مرحله پیش مقدماتی و در حالی که یک تساوی در دور برگشت این مسابقات نیز می‌توانست، سند حذف تیم ملی را امضا کند و کمتر مربی‌ای ریسک قبول کردن سرمربیگری تیم ملی را به جان می خرید، چند روز پس از ترک صنعت نفت آبادان و در شرایطی که خیلی‌ها او را گزینه مناسب و در شان تیم ملی نمی‌دانستند با جسارت و شجاعت کامل این مسئولیت را قبول کرد.

شاید برای هیچکس قابل باور نبود که این مربی بدون هیچگونه سابقه ای در مربیگری تیم‌های ملی و در شرایطی که ایران به دلیل وضعیت کرونایی از میزبانی سه بازی خانگی دور برگشت پیش مقدماتی محروم مانده بود، بتداند تیم ملی را از مخمصه منامه با چهار برد متوالی به سلامت خارج کند اما او نه تنها این کار را انجام داد بلکه موفق شد تیم ما را به عنوان مقتدرترین تیم آسیایی به جام جهانی قطر برساند. 

با وجود عملکرد خوب اسکوچیچ در نتیجه گیری و ثبت آمار ۱۵ برد، یک مساوی و ۲ باخت در ۱۸ بازی و در شرایطی که شکست‌های تیم او مقابل کره جنوبی و در زمان قطعی بودن صعود تیم ملی به جام جهانی و برابر الجزایر در بازی دوستانه رقم خورد اما نحوه مدیریت وی در تیم ملی، ابهام‌هایی را درمورد صلاحیت نشستن اسکو روی نیمکت تیم ملی در بزرگ ترین آوردگاه جهان فوتبال ایجاد کرد.

پس از اردوی قطر توانایی‌های مدیریتی اسکوچیچ با مصاحبه بازیکنی مثل مهدی طارمی و استوری هایی که ملی پوشان در حمایت و مخالفت با این مربی منتشر کردند، به شدت زیر سوال رفت اما باید اذعان کرد رفتار برخی ملی پوشان علیه سرمربی تیم هیچ جایگاهی در فوتبال حرفه ای نداشت. موضوعی که سبب ایجاد دودستگی در تیم ملی شد و البته ضعف مدیریت فدراسیون نیز هیچگاه نتوانست به رفع این نقطه ضعف بزرگ، کمک کند.

در نهایت نیز کمیته فنی فدراسیون فوتبال با تشکیل جلسه رای به برکناری اسکوچیچ داد و هرچند این تصمیم با نظر اعضای هیات رئیسه فدراسیون وتو شد اما شان سرمربی تیم ملی با این اتفاقات به ورطه نابودی کشیده شد.


با ورود مهدی تاج به صحنه انتخابات فدراسیون فوتبال و اظهارنظر جنجالی وی پیش از برگزاری مجمع فدراسیون مبنی بر اینکه در صورت رسیدن به صندلی ریاست، به صورت جدی روی بازگشت کی روش فکر خواهد کرد عملا ثابت شد او عزمی برای همکاری با مربی کروات ندارد و این اتفاق پس از انتخاب تاج به دلیل برگزار نکردن جلسه با کادرفنی تیم ملی، به صراحت علنی شد. 

بازگشت کی روش و برکناری اسکوچیچ همگان را به یاد دوران صعود تیم ملی به جام جهانی ۹۸ فرانسه و همچنین اتفاقی که قبل از آغاز آن مسابقات رخ داد، انداخت. پس از صعود حماسی ایران به جام جهانی با تساوی دو بر دو مقابل  استرالیا در ملبورن، والدیر ویرا برزیلی با نظر محسن صفایی فراهانی، رئیس وقت فدراسیون برکنار شد و جای خود را به تومیسلاو ایویچ سرشناس داد اما شکست هفت بر یک مقابل تیم رم ایتالیا و در شرایطی که شاگردان پیرمرد کروات در وضعیت بدنسازی بودند، سبب شد فدراسیون فوتبال که با تبلیغات فراوان این مربی رزومه دار  را به کشورمان آورده بود، چند روز مانده به مسابقات ایویچ را هم در حرکتی کودتا گونه برکنار کرده و جای او را به جلال طالبی بدهد.


بازیکنان آن زمان تیم ملی در سال های اخیر مدام به توانایی های فنی و مدیریتی ایویچ صحه گذاشته و اعلام کرده اند شاید اگر او سرمربی ایران می ماند، می توانستیم از گروه آلمان، آمریکا و یوگسلاوی صعود کنیم.

اتفاقی که برای اسکو رخ داد بار دیگر بد بدرقه بودن ما را ثابت کرد اما امیدواریم کارلوس کی روش پرتغالی در سومین حضورش روی نیمکت تیم ملی بتواند برای اولین بار تیم ملی را به مرحله حذفی جام جهانی برساند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سجاد IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    10 0
    هیچ ایرادی به تاج و تصمیماتش نیست و این تعفنی که چند ساله گریبان فوتبال رو با مدیریت این آقا گرفته هم به کنار. تو قضیه انتخابات فدراسیون توپ تو زمین قوه قضائیه بود و هست
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    21 0
    حساب کسانی که با نامردی و خیانت مربی تیم ملی و برکنار کردن به حساب ملت ایران نزارید
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    نشناخته ما ایرانیهارو ... ما نامردتر از این حرفاییم
  • . IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 4
    اسکوچیچ بای بای
    • . IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      بای بای اسکوچیچ
    • . IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      دمت گرم چقدر خندیدیم در مکتب
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    چشم اسکوچیچ ونبتل تیمه. بدجور زمین میخوریم. اون موقع که با 3 باخت و ابرمون رفت تاج و کیرش جواب میدن؟
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    تا بوده همین بوده دلیل عدم موفقیت ایرانی ها و شکست های متعدد باد غرور بیجا و آه مظلومیت خیلی ها که مورد هتک حرمت ایرانی جماعت قرار گرفته اند
  • . IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 12
    این اسکوچیچ باس بره سرمربی تیم پشمک سازی ورامین بشه
    • رضایی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      اسکوچیچ در حد فولاد هم نیست
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      همون پشمک سازی را برد جام جهانی....
  • سورنا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    33 0
    یکی از مهمترین دلایل شورش و خیانت علیه اسکوچیچ مصاحبه اینترنتی عادل فردوسی پور یا همان کیروشی پور با مهدی طارمی درباره اسکوچیچ بود اگر این مصاحبه از پیش طراحی شده رو ببینید متوجه میشین که این فردوسی پور چطور و با چه شیوه کثیفی بازیکنان رو به سرکردگی طارمی بر علیه اسکوچیچ تحریک میکنه نقش فردوسی پور در این بازی مافیایی تاج و دارو دسته اش رو بررسی کنید
    • . IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      3 8
      سورنا میشه ساکت شی ممنون
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      10 0
      معلوم نیست فردوسی پور به کجا وصله که همیشه میخواد فوتبال ایران رو به نابودی بکشونه
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      10 0
      عادل چه عادلیست که صد رحمت به ظالم!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      کیروشی پور همین کارارو کرده که تریلیاردر شده دیگه...ولی کیروشی پور بدونه پول در اومده از خیانت و نون بری خوردن نداره...بادآورده رو باد میبره...اونوقت که از آنتن بیرونش کرده بودن،ملت فکر کردن آدم بوده،ولی هرچی زمان گذشت معلوم شد که انگار حق داشته اند...این مردک یه نفوذی خطرناکه...معلومم نیست جیره و مواجبش از لندن میرسه یا واشنگتن یا تل آویو
  • منصور IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    9 0
    باز آزموده را آزمودن خطاست کسانیکه این مردک بی تربیت رو مربی تیم ملی کردن قطعا منافع شخصی خودشون رو در نظر گرفتن وگرنه مهم منافع ملی هستش که بایستی در نظر گرفته شود
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    مشکل ایویچ که همان وقت اعلام شد . گفتند چون نماز شب خوان نبوده و عرق خور بوده ، بیرونش کردند .
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    مقایسه ایویچ و اسکوچیچ صحیح نیست ایویچ مربی رزومه داری بود ولی اسکوچیچ‌ رزومه نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس