کد خبر 1415776
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
تراس

نخست وزیر جدید انگلیس با ابقاء وزیر دفاع دولت سابق و انتصاب معاون پیشین وزارت امور خارجه به ریاست دستگاه دیپلماسی نشان داد که دست کم درابتدای مسیر، برنامه‌ای برای تغییر سیاست خارجی و دفاعی دولت ندارد.

به گزارش مشرق، «لیز تراس» ساعاتی پس آنکه وارد خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت شد اعضای جدید دولت را معرفی کرد. اما در میان چهره‌های جدید «بن والاس» تنها گزینه‌ای بود که در مقام خود به عنوان وزیر دفاع ابقاء شد. او سه سال پیش از سوی بوریس جانسون به این سمت منصوب شد و در ماه‌های اخیر نقش فعالی را در زمینه همکاری‌های نظامی با اوکراین پس از آغاز جنگ در این کشور ایفا کرده است.

والاس که از بنیان‌گذاران گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران هم بشمار می‌رود از معدود چهره‌هایی است که ژوئیه گذشته در جریان استعفای دست جمعی وزرای دولت بوریس جانسون، به کار خود ادامه داد و در توئیتی خطاب به اعضای دولت نوشت: تعدادی از ما، فارغ از اینکه چه کسی نخست وزیر باشد موظفیم کشور را امن نگه داریم.

او که طبق نتایج نظرسنجی‌ها از شانس بالایی برای تصاحب مسند نخست وزیری برخوردار بود از شرکت در انتخابات فاصله گرفت و اعلام کرد که ترجیح می‌دهد به تلاش برای حفظ ایمنی کشور ادامه دهد.

به این ترتیب والاس با تمرکز بر خط مشی اصلی انگلیس در قبال تحولات اوکراین و ضدیت با روسیه، در دولت جدید در مقام خود ابقاء شد تا به تکالیف خود در این زمینه ادامه دهد. لیز تراس هم در نخستین نطق خود به‌عنوان نخست وزیر جدید انگلیس از تلاش‌های دولت قبل در حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه قدردانی کرد تا این پیام را مخابره کند که ضرورتی برای تغییر در سیاست‌های دفاعی کشور نمی بیند.

او همچنین در نخستین تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، «بر حمایت بی‌قید و شرط انگلیس از آزادی و دموکراسی این کشور تاکید کرد» و افزود که اوکراین «از حمایت کامل انگلیس برخوردار است و می‌تواند برای بلندمدت به کمک لندن تکیه کند.»

اما جیمز کلورولی درجه‌دار نظامی انگلیسی که دوسالی است به حوزه دیپلماسی گرایش پیدا کرده است از هواداران جدی نخست وزیر جدید بشمار می‌رود. او فوریه ۲۰۲۰ به‌عنوان معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و آمریکا شمالی منصوب و سپس به معاونت اروپایی منتقل شد.

نامبرده هفتم جولای که بوریس جانسون از مقام خود کناره‌گیری کرد برای چند هفته‌ به تصدی وزارت آموزش منصوب شد اما سه‌شنبه شب سکان دستگاه دیپلماسی کشور به او واگذار شد.

کلورولی همچنان عضو ارتش انگلیس و دارای درجه سرهنگ دوم است. او سال ۲۰۱۹ در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار نام‌نویسی اما کمتر از یک هفته بعد از شرکت در ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد.

هنگامی که بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس انتخاب شد، کلورلی را به عنوان دبیر مشترک حزب محافظه‌کار منصوب کرد. نامبرده سال بعد در جریان ترمیم کابینه به وزارت امور خارجه راه یافت و زیر چتر ریاست دومینیک راب و سپس لیز تراس فعالیت کرد.

کلورولی می‌گوید که مواضع دولت جدید و سابق در حوزه سیاست خارجی تفاوت چندانی ندارد. او دوشنبه گذشته در گفت‌وگویی پیرامون تحولات اوکراین اظهار داشت: ما باید در حمایت خود از رئیس جمهوری اوکراین و مردم این کشور محکم بایستیم و من شک ندارم که ما به اندازه دوران بوریس جانسون، دوستان محکمی برای اوکراین خواهیم بود

رویکرد دولت جدید در قبال چین هم تغییری نکرده و مواضع انتقادی لندن علیه پکن، به گفته کلورلی ادامه می‌یابد. همچنین روابط ویژه انگلیس و آمریکا در دوران تراس برقرار خواهد بود و رهبران دو کشور به مقابله با آنچه چالش‌های مشترک خوانده می‌شود ادامه خواهند داد.

در خصوص روابط مرتبط با ایران و مذاکرات وین هم واقعیت این است که انگلیس یکی از طراحان و مجریان اصلی پرونده سازی برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای بوده و تغییر دولت‌ها در این کشور تاثیری در رویکرد آن نخواهد داشت.

اما اگر بتوان ادعا کرد که لیز تراس بعنوان وزیر امور خارجه وقت انگلیس در ماجرای تسویه طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران کارشکنی نکرد و برای بستن این پرونده رفتار عمل‌گرایانه‌ای را از خود نشان داد، می‌توان انتظار داشت که او رویکرد مشابهی را در قامت نخست وزیری در پیش گرفته و روابط دو کشور به مسیر خود ادامه دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    وقتی آقای جانسون باکودتای قانونی ازکاربرکنارمیشودیعنی کشوردروضعیت اضطراری است وشاید قراردادشان چهره ِلطیف کارهای خشنی درکشورانجام دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس