تردد زائران در مرزهای خوزستان سرعت گرفت/ اولین قطار هم رسید

تردد زائران حسینی با بازگشایی مرزهای شلمچه و چذابه سرعت گرفته و بر تعداد زائران نیز افزوده شده است.

به گزارش مشرق، بعد از وقفه‌ای حدود دو روزه در تردد زائران اربعین حسینی به کشور عراق به دلیل بسته شدن مرزهای اربعین به دنبال تنش‌های داخلی ایجاد شده در این کشور، مرزهای کشور به روی زائران بازگشایی شد و مردم امکان عبور از مرزها را پیدا کردند.

اکنون شرایط در مرزهای خوزستان یعنی شلمچه و چذابه بسیار روان گزارش شده و زائران با کمترین معطلی رهسپار نجف و کربلا می‌شوند.

یکی از عواملی که در روان شدن تردد زوار حسینی تأثیرگذار است، ورود نخستین قطار ترکیبی تهران - کربلا به ایستگاه شلمچه است که روز گذشته حرکت خود را از تهران آغاز کرد و وارد ایستگاه شلمچه در خوزستان شد.

مسافران قطار تهران - کربلا بامداد امروز پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در نقطه صفر مرزی ایستگاه شلمچه پیاده شده و پس از عبور از گیت مرزی توسط اتوبوس به ایستگاه راه آهن بصره منتقل شدند و مسیر بصره تا کربلای معلی را مجدد با قطار سیر خواهند کرد.

«عبدالکریم درویش زاده» مدیرکل راه آهن جنوب خوزستان در این باره می‌گوید: حرکت این قطار یک رام در هفته و تهیه بلیت آن به صورت کاروانی است.

مدیرکل راه آهن جنوب خوزستان تاکید می‌کند که راه آهن جنوب برای استقبال از زائران حسینی همه امکانات خود را برای رفاه حال زوار بسیج کرده است.

وی بیان می‌کند: از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به ایجاد توقفگاه، سایبان، مه پاش، نصب دکل روشنایی، استقرار موکب و پذیرایی از زائران، فضا سازی برای استراحت زائران و… در ایستگاه‌های راه‌آهن خرمشهر و شلمچه اشاره کرد.

در مرز امکان صدور گذرنامه نیست

البته زائران حسینی باید یکسری موارد را قبل از عزیمت به عتبات عالیات در کشور عراق در نظر بگیرند و حتماً آنها را به طور قانونی انجام دهند که در این راستا «نادر عمیدزاده» فرماندار خرمشهر تاکید می‌کند: در مرز امکان صدور گذرنامه نیست.

وی در ادامه از تردد و عبور روان زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه خبر می‌دهد و بیان می‌کند: با برنامه ریزی و تمهید صورت گرفته زائران بدون هیچ گونه مشکلی راهی عتبات عالیات خواهند شد؛ همچنین با تمام توان آماده خدمت به زائران امام حسین (ع) در مسیر رفت و برگشت هستیم.

لزوم نام نویسی زوار در «سماح»

«محمد تقی باقری» دبیر ستاد مرکزی اربعین در این خصوص تاکید می‌کند: زوار اربعین حتماً در سامانه «سماح» ثبت نام کنند چون در این سامانه همه خدمات و نیازمندی‌ها و الزامات سفر ازجمله بحث بیمه، خدمات درمانی، خدمات رفاهی و همه موضوعات لازم تعریف شده است.

وی ادامه می‌دهد: تقاضای دیگر ما از مشتاقان زیارت سیدالشهداء آن است که حتماً واکسن یادآور را تزریق کنند تا در مرزهای کشور برایشان مشکل ایجاد نشود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره تردد از مرزهای هوایی گفت: هم مرزهای هوایی باز است و هم مرزهای زمینی و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

لزوم وجود گذرنامه معتبر

سردار «مهدی حاجیان» معاون فرهنگی اجتماعی فراجا بر لزوم به همراه داشتن گذرنامه معتبر یا برگ ویژه تردد اربعین به منظور عبور از مرز و عزیمت به کشور عراق تاکید می‌کند.

وی اظهار می‌کند: زائرانی که به مرز مراجعه می‌کنند حتماً گذرنامه معتبر یا برگ ویژه تردد اربعین (برگ گذر موقت ویژه اربعین) و یا گذرنامه تمدید شده را به همراه داشته باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا یادآور می‌شود: افراد فاقد مدارک اشاره شده امکان و اجازه عبور از مرز و عزیمت به عتبات عالیات را ندارند.

آغاز فعالیت ستاد ضیافت زوار در خوزستان

این بخشی از اقدامات و توصیه‌های لازم برای زوار حسینی در زمینه‌های امنیتی، بهداشتی و ایاب و ذهاب از سوی متولیان امر بود اما در خصوص خدمات رفاهی و تکریم زائران کارهای دیگری انجام شده است.

حجت الاسلام «علی مرشدیان» دبیر ستاد مردمی ضیافت زوار در خوزستان در این خصوص بیان می‌کند: فعالیت این ستاد از سال ۹۳ آغاز شده و انگیزه اصلی راه اندازی این ستاد، وضعیت زائران سایر شهرهای کشور پس از بازگشت از زیارت است.

دبیر ستاد مردمی ضیافت زوار در خوزستان اضافه می‌کند: برخی از این زوار پس از رسیدن به مرزهای کشور، امکان بازگشت به شهر خود را در همان روز پیدا نمی‌کنند و با مشکلاتی چون تردد و اسکان مواجه می‌شوند.

مرشدیان گفت: در سال اول شکل‌گیری این ستاد، میزبان حدود ۵۰۰ زائر بودیم و هر سال این تعداد افزایش پیدا کرد و در این راستا حسینیه‌های شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان، اهواز، بستان، سوسنگرد و حمیدیه که در مسیر عبور زوار هستند، رصد شدند.

دبیر ستاد مردمی ضیافت زوار در خوزستان می‌گوید: در این زمینه حسینه‌هایی که توان ارائه خدمات مورد نیاز را به زائران دارند برای پذیرایی از زوار در نظر گرفته شدند.

وی با بیان اینکه مردم و خیران از این حرکت پشتیبانی می‌کنند، تاکید می‌کند: حسینیه‌ها و مساجدی که میزبان زوار در این ضیافت هستند، خود پذیرایی و هزینه رفت و آمد این زائران را تقبل می‌کنند.

دبیر ستاد مردمی ضیافت زوار در خوزستان یادآور می‌شود: در روزهای هفتم و هشتم شهریور که مرزها به دلیل ناآرامی‌های عراق بسته بود، زائرانی که در مرز مانده بودند به سمت خرمشهر راهنمایی و در این حسینیه‌ها و مساجد اسکان داده شدند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس