تاکید ۴۲باره امام خامنه‌ای بر روی ضرورت "مسئله جمعیت و فرزندآوری"

در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب مداوماً به موضوعات مرتبط با "افزایش جمعیت" اشاره کرده‌اند؛ از سال ۱۳۹۰ تا کنون این چهل و دومین باریست که "مسئله جمعیت" مورد تاکید قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، مقام معظم رهبری در دیدار و ارتباط تصویری روز گذشته خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجدداً بر روی مسئله‌ای تاکید کردند که طی این سال‌ها، بارها و بارها به انحای مختلف نسبت به اهمیت و ضروریت آن هشدار داده‌اند.

ایشان در دیدار اخیر خود به نمایندگان مجلس درباره مسئله «ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن» و مسئله «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به ‌سمت پیری جمعیت» تذکر دادند.

بیشتر بخوانید:

‌ بایدها و نبایدهای حمایت از حقوق زنان از دید رهبری

پیش از این رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه سال 1390  طی سخنانی، رسمی و علنی به موضوع "جمعیت" و لزوم مقابله با سیاست‌های "تحدید نسل" اشاره و تاکید کردند که "هر اقدام و تدبیری برای کم کردن جمعیت باید پس از 150 میلیون نفر صورت بگیرد."

ایشان همچنین در مرداد سال 91 نیز بار دیگر در مورد "خطرات کاهش رشد جمعیت" کشور هشدار دادند و حتی از عبارت «خطا کردیم» استفاده کردند! به عبارتی خطر کاهش جمعیت برای نخستین بار، توسط مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته و وارد گفتمان عمومی کشور شد در حالی که پیش از آن با وجود هشدار برخی کارشناسان حوزه جمعیت درباره بحران کاهش جمعیت کشور، به طور جدی بحث‌های مربوط به کنترل و تحدید نسل در حال پیگیری بود!

مقام معظم رهبری از سال 1388 بیان دیدگاه‌های جمعیتی را آغاز کرده و در میان مسئولان درباره لزوم تغییر سیاست‌های جمعیتی صحبت کرده‌اند و از آن زمان تاکنون هیچگاه این مسأله را فراموش نکرده‌اند؛ ایشان با  مشاهد برخی  کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی به مسئله مهم جمعیت کشور در مسئولان دولتی و لزوم بازنگری در سیاست‌های تحدید نسل، روی سخن‌شان را در جلسات عمومی به سوی جامعه تغییر داده‌اند. 

ایشان در اردیبهشت سال 93 با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به جوانی جمعیت کنونی، سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند؛ این سیاست‌ها بر اساس  بند یک اصل 110 قانون اساسی  و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است؛ ایشان با در نظر داشتن نقش مهم جمعیت در پیشرفت کشور، تاکید فرمودند که لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد.

در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب در بیانات مختلف خود به طور مداوم به موضوعات مرتبط با افزایش جمعیت اشاره کرده‌اند؛ بر این اساس، به علاوه بیانات روز گذشته ایشان در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس، از سال 1390 تا کنون، بیش از 42 بار به "مسئله جمعیت" اشاره و بر ضروت اصلاح رویه غلط گذشته در تهدید نسل تاکید داشته‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    8 15
    منتظر تمرد 42 باره دولت از مطالبه رهبری باشید .
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      25 6
      ببخشيد مگر دولت بايد بزايد؟
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    5 17
    عملا دولت نه تنها توصیه دلسوزانه رهبری را پیگبری نمیکند بلکه مانع تراشی هم میکند . در حال حاضر هنوز در مطب های شخصی و کلینیکها عقیم کردن مردان و زنان برای جلو گیری از فرزند اوری علنا و ازادانه تبلیغ و اجرا میشود .
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      1 9
      بعد می گن رهبری پاسخگو باشه!! پاسخگوی چی باید باشه؟ :/
  • محمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    5 18
    باتاکید خشک و خالی درست نمیشه باید دستوری در مورد هزینه های ناباروری بدن چون کمر ملت رو خم کرده
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      3 6
      منتظر موافقت دولت قحطی مصنوعی برای نابودی ملت ایران نباش
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      16 2
      هزینه های سرسام آور زندگی بیشتر کمر ملت رو خم کرده! طرف زیر بار زن گرفتن نمیره چه برسه به فرزندآوری! با این قیمتها و این درآدهای چندرغازی و این رانتها و فساد و... امیدی به آینده نیست...
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    13 1
    من تو مخارج خودم موندم تا چه برسه به فرزند
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    6 23
    دختر من بارداره وضع مالي بدي هم نداره اما از اغاز بارداري تا حالا كه شش ماه گذشته حدود سه چهار ميليون هزينه ويزيت دكتر و ازمايشهاي غربالگري كه قبلا براي سنين بالاي ٣٥سال اجبار بود و اكنون شامل همه مادران ميشه كرده هزينه پوشك و خريد لباس بماند!٥ميليون هزينه زايمان طبيعي است!واقعا دليل اينهمه هزينه تراشي در مراحل بارداري و زايمان چيست!؟ واقعا تصور ميكنيد با اين اوصاف كسي بعد از فرزند اول هوس اوردن فرزندان بعدي را دارد!؟؟؟؟
    • حسین IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      2 7
      با سلام هم میهن عزیز زایمان طبیعی در ایران رایگانه. سه چهار میلیون در شش ماه هم هزینه بالایی نیست، برای سلامتی نوه دلبندتون لازمه
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    18 1
    من خودم چارتا بچه دوس دارم ولی یکیشم نتونستم هنوز بسازم وضعیت اقتصادی و اجتماعی خرابه جرات نمیکنم
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    14 1
    کی از بچه بدش میاد، والله وضعیت گرانی اجازه نمیده
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    11 0
    بی مایه فتیره. دولت از خانواده حمایت مالی نمیکنه. هرچی دیگه هم بنویسم سانسور میشه
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    6 1
    یکی از دلایل قانون سربازی هست اگر به سمت حرفه ای شدن برود نیاز نیست یک جوان با مدرک کارشناسی با ۲۵ سال سن برود سربازی برگردد شده ۲۷ خوب کار کنه ۲۹ سالگی بخواهد ازدواج کنه زرنگ باشه همه چی خوب ۳۱ بچه دار بشه خوب شما فکر میکنید این سن خوبیه یا ۲۴ سالگی بچه دا بشه این یکی از هزاران موانع ازدواج هست
  • دکتر جکوز IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 0
    فرزند آوری یکی از مباحث مهم استقلال و توسعه هر کشور است لکن من ازدواج کردم یارانه دولت هر جور م حساب کنی همون 45 هزار تومان است کار و شغل مناسبی م ندارم..... بچه و زن و زندگی نیاز به تفریح داره.... خونه ندارم 20 میلیون پس انداز کردم با چه مشقت و رنجی خواستم پراید بگیرم شد 30 میلیون 30 میلیون جور شد، پراید شد 40 میلیون، شد 50....... خونه از 50 میلیون رفت 500 میلیون الان رهن 50 با اجاره 1میلیون...... من چیکار کنم...... خدا بزرگه درست.... ولی از کجا معلوم بچه منم توکل منو داشته باشه چه تضمینی برا آینده بچه های بیشتر وجود داره من میگم نیست....... چون من ندیدم
  • سعيد IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 1
    الان طرح جمعيت و تعالي خانواده در مجلس اعلام وصول شده اين طرح از سال ٩١تاكنون معطل بوده مجلس انقلابي الان وقتشه
  • عرفان IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    2 0
    دوستان چرا همه چیرو سیاسی میکنید سریع ؟ اولین شرط یه زندگی مشترک داشتن مسکن هستش ، با این قیمتا یه زوج بتونن خونه اجاره کنن هنر کردن ، بچه دار شدن با بچه بزرگ کردن خیلی فرق داره ، حداقل دوستان متاهل الان میدونن حرفم چیه ، با این شرایط باید کم کم منتظر طلاق های گسترده و ناخواسته باشیم که به خاطر شرایط اقتصادی اتفاق خواهد افتاد ، الان زن و شوهر ۲ نفری کار میکنن اما حتی تو شهرای کوچیک جوابگوی هزینه ها نیستن
  • SE ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    4 3
    در زمان شاهنشاه اریامهر مردم برای فرزندداشتن احتیاج به فرمان و دستور نداشتند . چرا ؟!
  • یازهرا IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 2
    من چهارتابچه دارم، باشرایط سخت زندگی مبارزه میکنم وازاین مبارزه لذت میبرم ورشد میکنم وقوی میشوم، خدایاشکرت.
  • علی اکبر IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 0
    سلام. خدای امروز همآن خدای دیروز هست....این همه استرس این همه نمیشه فقط از بی ایمانی و توکل حقیقی نداشتن است،خدا همیشه دسته بنده هاش رو میگیره،مشکل خود ما هستیم که باور نداریم و بهش اعتماد نداریم و همیشه روی خودمان حساب کردیم .......حساب خدا یک جور دیگه است...از ته دل صداش بزنیم و کارهای ساده ای رو که ازما می خواهد رو انجام بدیم بعد ببینید که چه کارهایی که برامون نمی کنه.
  • ق IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    اگر نسل های قبلی میخواستند به خاطر مشکلات مالی فرزند آوری نکنند قطعا الان نسل بشر از بین رفته بود.چون امکانات و رفاه و شرایط اقتصادی به مراتب سخت تر از الان بود
  • حسین IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    بچه بیاریم ؟ منی که بخاطر زایمان زودرس خانمم دارن هرشب ۸میلیون تومان ازم پول دستگاه میگیرنو کی جواب میده؟ دولت؟جمهوری اسلامی؟ کی جواب منو میده؟ ظلم دامن همتونو میگیره اربابان محترم😊

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس