.

پس از اعلام کناره گیری مقتدی صدر از فضای فعالیت سیاسی در عراق، یک بار دیگر صدها نفر از طرفداران وی اقدام به حضور در خیابان ها و حرکت به سوی منطقه سبز و ساختمان های اداری عراق کرده اند.

سرویس جهان مشرق _  فضای سیاسی کشور عراق در ماه های گذشته و پس از استعفای دسته جمعی نمایندگان جریان صدر از مجلس این کشور به شدت متشنج بوده است.

نمایندگان و طرفداران جنبش صدر پس از تسلیم استعفای دسته جمعی خود خواهان انحلال مجلس و برگزاری انتخابات مجدد در این کشور بودند؛ درخواستی که با مخالفت جدی سایر گروه ها و جریانات سیاسی عراق همراه شده و آنها تصمیم به تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر بر مبنای ترکیب جدید مجلس این کشور را داشتند اما با حمله طرفداران مقتدی صدر به منطقه سبز بغداد و تحصن در پارلمان این کشور، باز هم روند تشکیل دولت در عراق به بن بست خورد.

نگاهی به تحولات عراق پس از کناره گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست +فیلم و تصاویر

صبح امروز خبری مبنی بر کناره گیری آیت الله سید کاظمی حائری از مراجع تقلید عراق توسط دفتر رسمی ایشان منتشر شد؛ اگرچه در بیانیه منتشر شده، مسائلی نظیر کهولت سن و ضعف جسمانی به عنوان دلیل اصلی این کناره گیری اعلام شده بود اما در بخش هایی از سخنان ایشان، اشاره هایی به اقدامات سیاسی مقتدی صدر و جریان تحت رهبری وی در عراق شده بود:

بر فرزندان دو شهید صدر که رحمت خدا بر آن دو باد، لازم است که بدانند که دوستی آن دو شهید اگر با ایمان به روش آن دو در عمل صالح و با پیروی واقعی از اهداف آن دو همراه نباشد، کفایت نخواهد کرد و بدانند که مجرد ادعا یا نسبت خویشاوندی به آن دو شهید کفایت نمی کند و هر کس تلاش کند به نام آن دو شهید بین فرزندان امت و مذهب تفرقه بیاندازد یا به نام آن دو رهبری را بر عهده گیرد در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط قید شده در رهبری شرعی است، در واقع صدری نخواهد بود هرچند چنین ادعای کند یا نسبتی داشته باشد.

اما ساعاتی پس از انتشار این سخنان از سوی دفتر آیت الله حائری، دفتر سیاسی وابسته به مقتدی صدر در شهر نجف طی بیانیه ای اعلام کرد این جریان را از هرگونه مداخله در امور سیاسی و دولتی منع کرده است.

نگاهی به تحولات عراق پس از کناره گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست +فیلم و تصاویر

همچنین شخص مقتدی صدر نیز بیانیه ای مجزا را در خصوص کناره گیری خود از فعالیت های سیاسی بدین شرح منتشر کرد:

نگاهی به تحولات عراق پس از کناره گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست +فیلم و تصاویر

«بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به دست آمده است در حالی که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است».

وی تأکید کرد که «نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست» و افزود که هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی «رهبری» نکرده و صرفا خود را «امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر» می‌داند و هدفی جز «اصلاح اعوجاجی که عامل اصلی آن نیروهای سیاسی شیعه بوده‌اند» ندارد و می‌خواسته آنان را «به ملتشان نزدیک کند».

صدر افزود: «با اینکه می‌دانم کناره‌گیری آیت الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده، اما من نیز اعلام می‌کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از عرصه کناره‌گیری می‌کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کنم».

وی افزوده که همگان را از تعهداتشان معاف کرده و «اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید».

اما پس از اعلام کناره گیری مقتدی صدر از فضای فعالیت سیاسی در عراق، یک بار دیگر صدها نفر از طرفداران وی اقدام به حضور در خیابان ها و حرکت به سوی منطقه سبز و ساختمان های اداری عراق کرده اند.

در حال حاضر فضای سیاسی و امنیتی در پایتخت عراق متشنج بوده و پلیس و نیروهای امنیتی به شکل گسترده ای در خیابان و اطراف ساختمان های مهم دولتی از جمله کاخ ریاست جمهوری مستقر شده اند.

 یورش آشوبگران حامی جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری عراق

کانال تلگرامی صابرین نیوز با انتشار فایلهای ویدئویی گزارش داد که عناصر «سرایا السلام» (وابسته به جریان صدر) پس از یورش به کاخ ریاست جمهوری، حظاتی پیش وارد آن شدند.

نگاهی به تحولات عراق پس از کناره گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست +فیلم و تصاویر

حامیان صدر در کاخ ریاست جمهوری

در همین حال کمیته نظارت بر تظاهرات و تحصن‌ها در جریان صدر اعلام کرد که به کار خود پایان داده و تمامی فعالیت‌هایش را به حالت تعلیق درآورده است.

این در حالی است که برخی از منابع خبری مانند شبکه سعودی العربیه که سعی در شعله‌ور کردن بحران عراق دارند، در حال انتشار ویدئوهای قدیمی هستند. این شبکه، ویدئویی متعلق به مصر را منتشر و ادعا کرد که متعلق به شهر «الصدر» است تا بتواند وضعیت را بحرانی کند:

در واکنش به این آشوبگری، نیروهای امنیتی عراق با انتشار بیانیه‌ای، ممنوعیت عبور و مرور را در شهر بغداد اعلام و تأکید کردند که این ممنوعیت شامل خودروها و همه شهروندان است.

در این بیانیه آمده است که ممنوعیت عبور و مرور از ساعت سه و نیم بعد از ظهر امروز به وقت محلی است و جزئیات بیشتر نیز بعدا اعلام خواهد شد.

حامیان جریان صدر نیز در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف این منطقه به راه افتاده و برخی در حمایت از مقتدی صدر شعار می‌دهند و برخی نیز تلاش دارند وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی شوند. بر روی پل «المعلق» نیز نیروهای ویژه مستقر شده‌اند تا مانع ورود دیگر حامیان صدر به منطقه سبز شوند، همزمان تمامی درهای منطقه سبز نیز بسته شده و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی مقابل آن‌ها مستقر شده‌اند.

رسانه‌های عراقی نوشته‌اند که پل الجمهوری نیز به طور کامل مسدود شده و نیروهای امنیتی اجازه عبور خودرو و افراد را نمی‌دهند. تعداد زیادی از نیروهای امنیتی نیز از مناطق مختلف بغداد به سمت منطقه سبز گسیل شده‌اند.

جریان صدر عراق از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات وا داشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخته‌اند. به گفته کارشناسان امید می‌رود تا با کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی، به مرور بساط چنین تجمعات و آشوبگری‌ها نیز برچیده شود.

تعلیق جلسات کابینه عراق تا اطلاع ثانوی

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور داد به دلیل ورود تظاهرات‌کنندگان به مقر هیات دولت در منطقه الخضراء بغداد، جلسات کابینه تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آید.

حیدر العبادی: عراقیها به سمت فتنه حرکت نکنند

حیدر العبادی رئیس ائتلاف نصر با انتشار بیانیه‌ای از مردم عراق خواست که با خویشتنداری به «فتنه» کشیده نشوند.

حیدر العبادی: عراقیها به سمت فتنه حرکت نکنند

حیدر العبادی او با انتشار توئیتی نوشت که از همه می‌خواهد خویشتنداری کنند و به فتنه‌هایی که چون شب تاریک یکی در پی دیگری پدیدار می‌شوند کشیده نشوند.

العبادی از مردم عراق خواست که ضمن هم‌بستگی با یکدیگر مانع از تعرض به حقوق عمومی و خصوصی شوند و از نیروهای امنیتی بابت نقش آنان در حفاظت از امنیت شهروندان و حفظ کشور در برابر آشوبگران قدردانی کرد.

کارکنان سفارت آمریکا در بغداد با بالگرد خارج شدند

پایگاه خبری « بغداد تایمز » عصر امروز دوشنبه در خبری فوری اعلام کرد که کارکنان سفارت آمریکا به وسیله چند فرود بالگرد از منطقه سبز بغداد خارج شدند.

همچنین در برخی از شبکه های اجتماعی تصاویری از فرود و برخاست بالگردها در سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده است.

زخمی شدن چند تن در پی ناآرامی‌های بغداد

عصر امروز (دوشنبه) همزمان با آغاز تجمعات طرفداران صدر، چند نفر بر اثر تیراندازی در منطقه سبز بغداد زخمی شدند.

اسکای نیوز گزارش داد که بر اثر تیراندازی در جریان تجمعات طرفداران صدر، سه نفر زخمی و راهی بیمارستان شدند.

السومریه نیوز گزارش داد که چند نفر از هواداران جریان صدر در جریان تجمعات امروز، بر اثر استنشاق گاز اشک آور دچار حالت خفگی شدند.

برخی منابع غیر رسمی عراق اعلام کردند که دو نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در جریان تجمعات در منطقه سبز بغداد، جان خود را از دست داده‌اند.

زائران ایرانی از سفر به بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنند

 سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از کلیه زائران و هم وطنان عزیز ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی و نجف اشرف حضور دارند، تقاضا می‌کند با توجه به وضع مقررات منع رفت و آمد از سوی دولت محترم عراق، تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری نمایند.

اعلام مقررات منع رفت و آمد سراسری در عراق

به دنبال نا آرامی های امروز عراق فرماندهی عملیات مشترک این کشور مقررات منع رفت و آمد در سراسر کشور اعلام کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ساعت ۱۹ امروز مقررات منع تردد در تمامی استان‌های این کشور برقرار می‌شود.

فرماندهی عملیات مشترک عراق با آغاز یورش طرفداران صدر به کاخ ریاست جمهوری و نخست‌وزیری عراق در بغداد مقررات منع تردد اعلام کرده بود.

براساس برخی گزارشها، تمام صفحات و حساب های وابسته به جریان صدر از جمله صالح محمد العراقی که از وی در عراق به عنوان "وزیر صدر" یاد می شود و نیز سایت های البنیان المرصوص و صفحات دیگر مربوط به این جریان، فعالیت خود در فضای مجازی را متوقف کردند.

 خبرگزاری فرانسه: کشته‌های ناآرامی‌های بغداد به هشت نفر افزایش یافت

 خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که تعداد کشته‌های ناآرامی‌های بغداد به هشت نفر افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌های ناآرامی‌های بغداد به هشت نفر افزایش یافته است.

مراکز پزشکی عراق نیز خبر دادند که در درگیری‌های امروز دست کم ۸۵ نفر مجروح شده‌اند.

 شنیده شدن صدای چند انفجار در منطقه سبز بغداد

شبکه‌های خبری العربیة و اسکای نیوز از شنیده شدن صدای چند انفجار در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند.

العربیه همچنین گزارش داد که در درگیری‌های کنونی در منطقه سبز،‌ از گلوله‌های آرپی‌جی استفاده شده است.

صابرین نیوز نیز گزارش داد که انفجارهایی در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد روی داده است و طی آن صدای آژیر خطر در سفارت آمریکا در این منطقه به صدا در آمده است.

بازداشت گزارشگران مخل امنیت

همزمان اخباری درباره بازداشت برخی از گزارشگران شبکه‌های عربی در داخل منطقه سبز به اتهام اخلال در امنیت عراق مخابره شده است.

طرفداران صدر در استانداری دیالی

خبر دیگر اینکه طرفداران صدر استانداری دیالی را به تسخیر خود در آورده‌اند.

همزمان دهها نفر از طرفداران صدر در ساختمان استانداری دیوانیه خبر دادند.

منابع عراقی از بستن مرزهای الانبار با بغداد خبر دادند.

احمد سلیم، فرمانده ستاد عملیات بغداد دستور تشدید حفاظت لازم از ادارات، بانک‌ها و دفاتر احزاب و همه زیرساخت‌ها را صادر کرده است.

فرماندهی ستاد عملیات بغداد به فرماندهان امنیتی اعلام کرده است که مسئولیت هرگونه اشتباه یا کوتاهی در حفاظت از اماکن با فرماندهان خواهد بود.

نشست امنیتی ویژه الکاظمی

منابع عراقی از نشست فوق العاده مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با فرماندهان نیروهای امنیتی در مقر عملیات مشترک به منظور بررسی تحولات اخیر و ورود تظاهرات کنندگان به نهادهای دولتی خبر دادند.

الکاظمی به فرماندهان امنیتی دستورات لازم را صادر کرد که مانع از تعدی به مراکز دولتی شوند.

وی مجدداً خواستار خروج نیروهای امنیتی از منطقه سبز شد و اینکه اوضاع را به هم نریزند و ثبات را به مخاطره نیندازند.

خروج طرفداران صدر ازخیابانهای بصره

از سوی دیگر منابع عراقی از خروج طرفداران صدر از خیابان‌های بصره به دنبال عدم همراهی مردم با آنها خبر می‌دهند. همچنین یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که اوضاع امنیتی در استان‌های ذی قار و بصره باثبات است.

منابع عراقی از تعطیلی مراکز تجاری در بصره از بیم چپاول و غارت خبر دادند.

در استان بابل عراق هم طرفداران صدر در ساختمان استانداری تجمع کرده‌اند.

برخی منابع به شنیده شدن صدای تیراندازی در منطقه سبز اشاره کردند.

مقتدی صدر اعتصاب غذا کرد

«حسن العذاری» رئیس فراکسیون پارلمانی و مستعفی جریان صدر عراق از اعتصاب غذای مقتدی صدر رهبر این جریان خبر داد.

بر اساس این گزارش، العذاری همچنین افزود که مقتدی صدر تا زمان توقف خشونت‌ها و استفاده از سلاح اعتصاب غذا می‌کند.

مقتدی صدر در عین حال گفت: برچیدن بساط فاسدان به هیچ کدام از طرف ها مجوزی برای بکارگیری خشونت نمی دهد.

العامری توقف بکارگیری سلاح را خواستار شد

رئیس ائتلاف الفتح عراق با بیان اینکه بکارگیری سلاح راهکار حل بحران در این کشور نیست، آرام سازی اوضاع در عراق را خواستار شد.

هادی العامری در بیانیه ای گفت: تمام طرف ها را به آرام سازی و توقف بکارگیری سلاح دعوت می کنم.

وی افزود: بکارگیری سلاح نمی تواند راهکار باشد و هیچ راهکاری بین برادران جز گفتگو و تفاهم وجود ندارد.

تیراندازی در شمال استان بصره

یک منبع امنیتی از وقوع تیراندازی در شمال استان بصره عراق خبر داد.

این منبع بدون ذکر جزئیات بیشتر، گفت که تیراندازی گسترده ای در منطقه الکرمه واقع در شمال استان بصره در جریان است.

استقبال مصطفی الکاظمی از دعوت مقتدی صدر برای توقف خشونت ها

مصطفی الکاظمی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق از دعوت مقتدی صدر رهبر جریان صدر برای توقف خشونت ها در این کشور استقبال کرد.

الکاظمی گفت: از دعوت مقتدی صدر برای توقف خشونت ها قدردانی می کنم.

وی در عین حال تمام طرف ها را به مسئولیت پذیری در قبال حفظ جان مردم عراق دعوت کرد.

زخمی شدن رئیس ستاد فرماندهی پلیس فدرال عراق

یک منبع امنیتی از زخمی شدن رئیس ستاد فرماندهی پلیس فدرال عراق در درگیری های منطقه سبز بغداد خبر داد.

این منبع افزود که در جریان درگیری ها در منطقه سبز بغداد رئیس ستاد فرماندهی پلیس فدرال عراق و یکی از محافظان وی زخمی شدند.

هشدار کویت به اتباع خود درباره سفر به عراق و ترک این کشور

سفارت کویت در بغداد از اتباع این کشور خواست با توجه به ناآرامی ها در عراق سفر خود به این کشور را به تعویق بیندازند.

سفارت کویت همچنین از اتباع مقیم خود در عراق هم خواست این کشور را ترک نمایند و در موارد اضطراری با این سفارتخانه در تماس باشند.

اخبار ضد و نقیض درباره تلفات ناآرامی های عراق

خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه از افزایش شمار تلفات ناآرامی ها در بغداد به ۱۲ نفر در تازه ترین آمار خبر داد.

شبکه روسیا الیوم بامداد سه شنبه به نقل از خبرنگار خود از کشته شدن یک نظامی عراقی در داخل منطقه سبز بغداد خبر داد.

اعلام حمایت حشد شعبی از روند سیاسی عراق

رئیس هیئت حشد شعبی عراق شامگاه دوشنبه و همزمان با ناآرامی‌ها در عراق تاکید کرد: با ملت عراق عهد می‌بندیم که از روند سیاسی عراق حمایت کرده و آن را با استفاده از نهادهای قانونی حفظ نمائیم.

بر اساس این گزارش، فالح الفیاض همچین افزود که نیروهای حشد شعبی امروز ضربه سنگینی را به تروریست‌های داعش در موصل وارد کردند.

رئیس هیئت حشد شعبی تصریح کرد: ما اهدافی را علیه گروه‌های تروریستی داریم که طی روزهای آینده به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

الفیاض گفت: با مردم خود عهد می‌بندیم که خارج از گروه بندی‌های سیاسی قرار داشته باشیم. ما بر اصول خود مبنی بر حمایت از روند سیاسی و احترام به چرخش مسالمت آمیز قدرت تاکید می‌کنیم.

رئیس هیئت حشد شعبی عراق همچنین از تمام طرف‌ها در این کشور خواست که در قبال امنیت و ثبات عراق با مسئولیت پذیری عمل کرده و به قوانین و قانون اساسی احترام بگذارند.

فالح الفیاض همچنین عدم عبور از روند دموکراتیک در عراق را خواستار شد.

واکنش کاخ سفید به تحولات عراق

کاخ سفید به تحولات روز دوشنبه در عراق واکنش نشان داد و افزود که سفارت این کشور در بغداد در حال حاضر تخلیه نشده است.

بر اساس این گزارش، کاخ سفید همچنین افزود: گزارش‌ها در خصوص ناآرامی‌ها در عراق نگران کننده است و الان وقت گفتگو است نه رویارویی.

کاخ سفید در عین حال تمام گروه‌های سیاسی در عراق را به آرامش و اجتناب از خشونت و حل اختلافات سیاسی از طریق قانون اساسی دعوت کرد و افزود که ثبات در عراق نباید به خطر بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    رحمت خدا بر این عالم وارسته و فقیه عادل جنای آیت الله حسینی حائری
    • بنده خدا IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      40 10
      راهت پر رهرو باشد.
    • بنده خدا IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      28 9
      راهت پر رهرو باشد.
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      36 9
      یاد قهر کردن رضاخان در اواخر دوره قاجاریه و رفتنش به دهکده رودهن در اطراف تهران افتادم که ترفندش گرفت و 57 سال نظام سیاه پهلوی را رقم زد مقتدی سودای حکومت دارد نه ترکش
    • ساسان IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      27 6
      قدرت نمایی میلیونی لشکر اربعین چقدر بهشون فشار آورده
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      1 1
      مرزهای عراق بسته شد با اشاره به سلمان بازیگردانی الکاظمی و بازیگری مقتدی صدر برای جلوگیری از اربعین باشکوه با حضور ایرانیان
    • DE ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      5 1
      اینکه فکر کنیم صدر میتونه یه حسن نصر الله دیگه باشه، اشتباهه. اولا ساده لوحه، مثل ابوموسی اشعری. دوما، همینکه کمی به قدرت برسه، براحتی پشت میکنه بهمون.
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      شلیک آر پی جی و تک تیراندازها وارد منطقه سبز علیه نیروهای امنیتی شده تیراندازی ها ادامه دارد بعنوان طرفداران صدر اعلام شده طعام فراهم است و ون های مخصوص اقدام به بردن طرفداران به منطقه سبز کرده اند این ها نشان دهنده سوءاستفاده از حضور مردم نا آگاه و دخول افراد مسلح به اسلحه های خفیف و غیره ما بین آنان برای برنامه های خود دارد
    • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 1
      چشم حامیان داعش و بعث در عراق کور و فتنه گران شناسائی شوند احتمالا سلسله وار در اکناف منطقه تاثیر بسزائی دارد
    • IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      با شلیک و پرتاب کاتیوشا معلوم میشه اتهامات گاه و بیگاه آمریکائی ها علیه مقاومت بابت استفاده از این سلاح در محدود منطقه سبز و اطراف سفارت شان چگونه بوده
    • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      مقتدی صدر از پدرش محمد صدر موسوم به صدرثانی یک گوساله ی سامری ساخته و مردم را به پرستش و دعوت می کند. هر چند صدر ثانی در نهایت توسط ماموران صدام کشته شد اما ماجرا چیز دیگری بود. زندگی ایشان باید بازخوانی شود.
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      کشور دوست و برادر عراق آبستن حوادث شدید شده است. زایمان عراق جدید نزدیک است. صدر رفت تا شهر شلوغ شود حائری ماند اگرچه اوهم رفته است زعامت امام خامنه ای باید در عراق تثبیت شود
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      بلوک صدر از هم خواهد پاشید ورافتد هر که با ولایت درافتد
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      2 0
      حائری حرکت زیبایی زد گفت بعد از من ولی خامنه ای است به صدر برخورد و آشوب به پا کرد صدر مصداق آخوند انگلیسی و اسلام امریکایی است که امام خمینی میفرمود
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    62 10
    بعید است واقعی باشد، خصوصا با توجه به لحن بیانیه. فکر می کنم متاسفانه باید منتظر فتنه بزرگ مقتدی باشیم
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      45 8
      مقتدی صدر نقش دجال را در این اوضاع عراق برعهده گرفته
    • سید IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      37 7
      مقتدا صدر رونوشت عراقی موسوی خوینی ایران !!!!!!!
    • آدم IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      17 12
      مقتدا صدر گفت "من فقط امر به معروف و نهی از منکر میکنم" پس ایشان گشت ارشاد عراق بوده است؟؟
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      1 0
      اشتباها مراعات مقتدا را نکنید زیرا که نقشه اسرائیل را دارد عملی میکند قرآن را سر نیزه کرده مردک خودفروخته.
    • به آدم IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      نه عزیزم. گشت ارشاد به امام حسین علیه السلام اقتدا می کند که فرمود برای امر به معروف و نهی از منکر خروج کردم. مقتدی صدر هم دنبال نهی از منکر بود متحد فابریک بارزانی نبود.
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 1
      مقتدری صدر‌ که فعلا داره امر به منکر و نهی از معروف میکنه
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      خبری از وضعیت شیعیان انگلیسی بیشتر حاضر در شهرهای مذهبی و دارای اکثریت شیعه در این وضعیت هست . مراقب آنان بیشتر از همه باید بود آتش بیاران معرکه
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      خاصه شیعیان عزیز خیلی مراقب دسیسه های خوش رنگ و لعاب و لحن فتنه گران حتی با لباس روحانیت و مظاهر معروف دینی در بین خود باشند که اتفاقا بدشان نمیاد از کشته مردم پشته سازند و شرایط را برای خود و حامیان جور واجور معروف غربی عبری عربی که رسانه های مربوطه حسابی با پخش اکاذیب فعال شده اند فراهم آورند . شاید مشابهت و شرائط بدور باشد اما انگار صفین دیگر تجربه شود مراقب فریب اشقیا باشند تا راحتی و آسایش و امنیت کلی در عراق مستقر شود انشاءالله بخصوص اینکه اربعین در پیش و نزدیک است
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    9 22
    مردم ترکیه در آلمانِ آریایی مثل افغانستانی ها در ایران هستند
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    16 14
    کاش ارتش ترکیه‌غیرت و وطن پرستی داشت و پایگاه های نظامی امریکای خبیث آریایی را در خاک ترکیه خراب میکرد.
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      19 0
      ترکیه که جدیدا نخود هر آشی میشه
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 2
      از متن زیرکانه ی شما خوشم آمد.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    18 4
    زیردستی شدید ترکیه‌به تمدن بزرگ ایرانزمین در ابن حد است که از پرچم ماه و ستاره ایرانی‌ساسانی استفاده میکند. ___ ترکیه بزرگترین جعل تاریخ است.
  • سید IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    17 8
    مقتدا صدر رونوشت عراقی موسوی خوینی ایران !!!!!!!
  • شمعون GB ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    9 10
    انقلاب عراق ...
    • IQ ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      22 4
      ان شاالله انقلاب حضرت مهدی
  • شاهین IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    19 6
    توبه گرگ مرگ است
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    27 6
    مقتدالصدر خیلی انسان جاه طلب ، زیاده خواه و بی تدبیری است ..! ایکاش واقعا" از عرصه سیاسی عراق خارج بشود .. ایکاش !!!
    • علی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      16 4
      یاد مظلوم نمایی و قهر کردن رضاخان زمان احمد شاه و بعد تثبیت جایگاهش در نخست وزیری و سپس قبضه کردن کل سلطنت توسط خودش افتادم
  • IQ ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    19 8
    مقتدا جونشش در بیاد از سیاست کنار نمیره. همین کناره گیری اوج سیاست ورزی اوست
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      8 2
      دقیقا چون قدرت مخصوصا احساس داشتنش انسان را به چه کارها نمی کشونه!!!!!
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    17 6
    مقتدا صدر هرگز سیاست رو رها نخواهد کرد و با این کارهاش داره با روح و روان و احساسات مردم عراق بازی میکنه تا در راس قدرت عراق باقی بمونه
  • مجتبی از زنجان IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    5 2
    تمام مردم عراق از هر نژاد نزدیک100ملیت داره متحد و زیر نظر بغداد باشند
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    21 8
    مقتدا یه ذره خردل عقل ندار
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 10
      نقد بکن شدید هم نقد بکن در مورد این شخص ولی توهین نکن
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      عقل رونمی دونم ولی نفس تا دلت بخواد داره والا ابلیس به ان بزرگی رو تو کشورش تحمل نمی کرد بیفته به جون ایرانی که از زبان داعش بیرونشون کشید.
  • IQ ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    11 4
    برا چه مصلحتی نمیزاری نظر رو همین مزدورهای بی شرف حاج قاسم رو فروختن به آمریکایی ها امروز هم میخوان پا ایرانی ها رو بیرون بزارن از عراق فروختن حاج قاسم رو این بی شرف ها به دلارهای امریکا
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    14 7
    خاک بر سر مقتدا صدر
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    8 6
    مقتدا صدر کنار نمیکشد ، این پیش برنامه جنگ داخلی در عراق. و تجزیه عراق است .. به همراهی امریکا قصد دارد به مقاومت وایران ضربه بزند در عقلانیت ایشان شک میبریم
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      8 5
      این احمق ساده لوح کاری را می‌کنه که آرزوی ۲۰ ساله آمریکا هست
  • سید فروزان CH ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    8 2
    دوباره یک نقشه کشیده این شخص
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    7 4
    احسنت بر این مرجع بصیر و بزرگوار آیت الله سید کاظم حائری. انشاللّه خداوند به ایشان طول عمر و سلامت عنایت فرماید.
  • علی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    10 12
    در بیانیه کناره گیری مقتدا صدر ، بویی از دلسوزی و مصلحت اندیشی برای آینده عراق نمی آید. بیشتر شبیه یک نوع قهر تاکتیکی است، مثل قهر کردن ۸ روزه احمدی‌نژاد زمان ریاست جمهوری اش ، که سر آغاز انحطاط احمدی نژاد و اغاز بدعتی برای دولت بعدی شد . خدا بداد مردم عراق برسد.
  • نادر CH ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    7 5
    تا هر زمانی که قانون من دراوردی عشیره ای و تبعیض نژادی در عراق حاکم شود مشکل است روی آرامش ببینند فقط بصیرت میخواد که از این فتنه های آخرالزمان جان سالم بدر برد
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    9 6
    همانطور که در مورد صدر پیشبینی میشد. دقت کنید به طرز فکر: "بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به دست آمده است در حالی که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است" ۱- چه غروری! تکبر و نخوت هویداست. هم خودش را رهبر میدنه و هم لایق رهیری! واووو در جای دیگه بیانیه ی کناره گیری از سیاست رو نگاه کنید: "... و افزود که هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی «رهبری» نکرده و صرفا خود را «امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر» می‌داند و ..." ۲- بازی محبوبیت راه انداخته! یعنی واقعا عراقی ها نمیبینن! فقط کافیه تابلو بلند کنه و خواسته هاش رو بنویسه! نخست وزیرش کنن تا عیارش برای عراقی ها مشخص بشه. اینم از اون متوهم های ژن برتری که حال آدم رو بهم میزنن
    • علی IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      6 7
      احتمالا یکی از اهداف ایشان و آمریکا و عربستان لوث کردن راهپیمایی اربعین و حتی تعطیلی آن هست. مورد بعدی تحت فشار قرار دادن ایران برای رضایت به مواد برجام میشه و در نهایت اهداف دیگری که مربوط به داخل عراق است اما در پشت تمام این حرکات دیدگاه و دستورات آمریکا و اسراییل چه مستقیم و چه با واسطه قطعی است.
    • IQ ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      1 0
      عراق در طول تاریخ عشیره ای بوده،عشیره ای طرفدار خاندان آل عبا بوده وعشیره ای هم فاجعه ی عاشورا را خلق کردند،دلگرم شدن به شیعیان عراق متایفانه بیهوده است،ونفرین امامان تا ابد اهل کوفه را بدرقه میکند
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 5
      خوب این روشها رو آقای خمینی هخم بکار برد واتفاقا جواب داد از کجا معلوم تو عراق جواب نده؟
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    جزاک الله خیرا،خدا خیر بده
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    11 7
    همه فتنه ها برای جلوگیری از حماسه اربعین استلعنت خدا بر سردمداران نفاق و فتنه
  • ناشناس IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    11 4
    دعاکنیم آرام بشه راه کربلا باز بشه😭😭😭
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    5 2
    هرجا دورویی هست اونجا ویرانه
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    14 6
    با این اوصاف صدری ها ، جای سواله که آیا اینها واقعا شیعه هستند ؟؟؟
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      11 6
      تو مجموعه مختار نامه، کیان به سایر ایرانی ها میگه: حمایت این جماعت از مختار پیوند عشیره ای و قومی است، اینا شیعه زاده هستند و نه شیعه
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    این رو بتید اویزون کنن این از وابستگان عربستانه
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    11 3
    فتنه گران مراسم اربعین حسینی را به تعطیلی کشاندند و حرمت آن را نگاه نداشتند
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    7 7
    خدایا ما چه گناهی کردیم که تومنطقه خاور میانه گیر کردیم یا افغانستان جنگه اون تمام میشه نوبت عراق عراق اروم میشه نوبت سوریه سوریه تمام میشه نوبت یمن یمن اروم میشه نوبت فلسطینه همش تقصیر امریکا ونوکرانشون وافراد بی بصیرت وخاعن می باشد به خودتون بییاید نگاه به وضع کشورهای اسلامی بندازین
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    5 6
    پس زوار با این همه هزینه و ساعتها انتظار در صف برای تحویل مدارک الان چه جوری برن زیارت اربعین؟ تمام مرزهای زمینی و هوایی و دریایی را بستین دیگه
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    4 3
    جالبه صدر گروههای شیعه را متهم میکنه ظاهرا آمریکا و اسراییل و سعودی ها و بقیه گروههای غیر شیعی هیچ نقشی در اتفاقات ندارند . ایشان حاضر است با آنان تشکیل جلسه دهد و توافق مخرب برای دولت و مجلس و ریاست جمهوری بدهد ولی حاضر نیست با گروههای شیعه دیگر اختلافات خود را حل کند و دولت قوی شیعی تشکیل دهد. شاید شیعه در درجه دوم اهمیت قرار دارد و بهتر است واقعه جنگ صفین و ابوموسی اشعری را بخوانند
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    4 7
    سید فتنه گری که همچون مهدی کروبی برای رسیدن به قدرت به هر قیمتی با حماقت باعث کشته شدن تعداد زیادی از جوانان پرجوش و احساساتی شیعه شده است و باید دستگیر و محاکمه و مجازات شود
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 2
    جنگ زرگری برای بالا بردن قیمت جهانی نفت .‌‌‌‌
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    6 6
    رسانه های سعودی چه دوری برداشتن! ادعا میکنن میلیشیای وابسته به ایران درحال تیراندازی به گروههای صدری هستن، ماهی گیری از آب گل آلود!
    • محمود IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      ریشه این فتنه ها اول عربستان سعودی خبیث هست بعد آمریکا و اسرائیل.چون ظاهرا انقلاب سبز ایران به عراق صادر شده
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    لعنت بر فتنه و فتنه گر.. حیف از شهیدان، صدر که این فرد با اونها نسبت داره اما ..
  • mojtaba SE ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 0
    مقتدا خودشم فکر نمیکرد ,یک همچین ضربه ای بخورد.مقتدا دیگه نمیتونه تو اکثریت شیعه عراق یار جمع کنه..حشد الشعبی بزوذی هرکی دم از طرفداری مقتدا بزنه و بخواهد هرج و مرج راه بندازد رو میگیره..از حالا سپاه قدس و حشد به رهبری امام خامنه ای وارد شدند..
  • فرشید IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 0
    خدا لعنتت کنه مقتدی شیعه رو چند پاره کردی در عراق هیچ! من برای اولین بار برای چهارشنبه ۹ شهریور بلیط نجف داشتم اونم خراب کردی!
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 1
    مراسم اربعین می رود که کاملا به بزرگترین تجمع سالانه زمین تبدیل بشه تجمعی که شیعیان ایرانی , عراقی , پاکستانی , آذربایجانی , افغانستانی , یمنی , آفریقایی و ... کتف به کتف هم و با هم یک مسیر طولانی را طی می کنند و به هم دل می دن به هم کمک می کنن برای یکدیگر غذا و خواب و آسایش فراهم می کنند هر کی هر کاری بتونه برای حسینی ها می کنه شده باشه ماساژ دادن یا تمیز کردن و تعمیر کفش ها یا دوختن لباس های پاره شده , حتی عراقی ها درهای خونشونو هم به روی زائرین باز می کنند با یک هدف مشترک : امام حسین (ع) و پرچم های مشترک ; اگر به عمق این مراسم دقت کنید می بینید که خطرناک مسئله برای عربستان , اسرائیل و آنگلوساکسون هاست یعنی این ها هر چقدر هم در طول سال تفرقه بین شیعیان می ندازن اگر درصدی هم کارگر بشه تو مراسم اربعین کنار می ره و البته این وسطا , فرصت های دیگری هم بوجود می آد مثل همکاری های امنیتی شیعیان , فتنه انداختن دم اربعین چیز عجیبی نیست اما اگر مقتدی صدر حداقل موقت هم که شده این وضعیت را آرام نکند تا حداقل اربعین بگذره با خود امام رو برو خواهد شد شیعه روزهایی دیده که این ها مقابلش هیچه .
  • DE ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 0
    از وضعیت پیش آمده در عراق ناراحتیم.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 0
    به نظر میرسه اول عراق رو نا امن کنن و بعد برن سراغ لبنان... اون دفعه از لبنان شروع کردن شکست خوردن این دفعه از عراق شروع می کنن تا بازوی ایران را قطع کنن، اگر در عراق نتیجه بگیرن هدف بعدی شلوغ کردن لبنان است تا اسرائیل راحت گاز استخراج کند و به اروپا صادر کند... بعد سوریه را درگیر می کنن و آخر سر برای رسیدن به مقاصد شوم خود مصر نیز درگیر می‌شود... اروپا روز های سختی در پیش دارد... گاز و نفت می خواهد...
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    4 1
    در تاریخ کربلا نوشته خواهد شد که در اوج آمادگی پیاده روی اربعین شیعه نمایی به نام مقتدی صدر ، چگونه بخاطر قدرت و چند روزی ریاست مانع دیده شدن و برگزار شدن پیاده روی سالار شهیدان شد. صدر یکبار دیگر نشان داد هنوز عمر سعدها به خیال حکومت ری جلوی اربابشان حسین بن علی می ایستن. صدر بدان تو باعث دلهره هزاران دل زائر شدی . افسوس بر لباسی که بر تن و نامی که به یدک میکشی . افسوس که در حوزه درس خواندی و نفهمیدی حسین کیست و اینگونه عمل کردی . افسوس بر تو و امثال تو .
  • DE ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 0
    مقتدی صدر برای هواداران خودش هم ارزش قائل نیست . اینهمه جوان رو تحریک کرد و به کشتن داد و بعد خودش کشید کنار . مأموریتش از طرف عربستان این بود که بین شیعیان اختلاف بندازه .
  • سید IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 1
    آمریکا :از دو سر بازی می‌کند در عراق از طرفی دامن می‌زند به شلوغی و از طرفی مردک خرفت دعوت به آرامش می‌کند آمریکا شیطان بزرک‌است سیاست بازان عراق بند دلار هستند از اینا آبی گرم نمی‌شود *
  • SE ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 2
    درود بر آقای مقتدی صدر که مشکل رو خوب فهمیده
  • GB ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 0
    هر سال نزدیک به عاشورا و اربعین فتنه به پا می‌کنند اهل کوفه مسلم بن عقیل تنها گذاشتند
  • PL ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    4 0
    حالا مردم عراق از دستتون آرزوی داعش میکنند من میدونستم این اتفاق میفته شما تا حالا جایی نرفته اید که بعدش فتنه درست نشده باشه
  • عباسعلی سعادت IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 1
    جوانان شیعه و تمام مردم عراق باید بیدار شوند و مقتدی صدر را از تمام فعالیت های سیاسی برکنار کنند و حتی او را خلع لباس کنند. او عمدا اوضاع عراق را به سوی تا آرامی پیش می برد و در پازل آمریکا و اسرائیل حرکت می کند. حماقت مقتدی صدر و بی بصیرتی بسیاری از مردم اوضاع را به سمت خطرناکی پیش می برد که باعث مشکلات زیاد امنیتی برای کل منطقه خواهد شد و خطر گسترش تروریسم و قدرت گرفتن داعش را در پی خواهد داشت. مقتدی صدر باید بازداشت و محاکمه شود.
  • امیر IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 1
    در این روزها که همه مشتاق و شیفتگان آقا حسین بن علی در تدارک عرض ادب و احترام هستند ، این آقای صدر با این واکنشها جای تردید و شک بجای نگذاشته که همه این روند از پیش برنامه ریزی شده است . آقایان مسئولین نظام ، حواستون جمع باشه . در کنار عرض ارادت به حضرت دوست در عراق ، سرمایه بسیار کلانی در کوتاه مدت وارد چرخه زندگی و اقتصادی عراق میشد که آشوب گران آنرا از مردم عراق تا به امروز سنگ اندازی کردند .
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 3
    چرا ایران عاجز است در دفاع از شیعیان در عراق و افغانستان و یمن و لبنان و ...همه صحنه را می بازد ؟ چون حقوق مردم را به رسمیت نمی شناسد و به حقوق مردم تجاوز می کند
  • مهدی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    جای سردار دلها خالیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس