کد خبر 1412866
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۹
خبر ویژه

آمریکا بود که با اشتباهات و زیاده‌خواهی‌های خود، ایران و روسیه را به سوی اتحاد سوق داد و اکنون شکستن این همکاری‌ها بسیار سخت است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: نشریه روسی اما غربگرای «رگنیوم» در این زمینه نوشت: همکاری میان مسکو و تهران که براساس عزم متقابل در برابر نفوذ غرب می‌باشد، می‌تواند، تهدید جدی برای منافع امنیتی آمریکا و غرب، به‌ویژه، در خاورمیانه به‌شمار رود. تحریم‌هایی برای مقابله با خطرات امنیتی، احتمال دارد، در حقیقت، راه‌های جدیدی را ایجاد کند که به‌طور ناخواسته، اهداف آینده را تضعیف کند.

واشنگتن برای حل‌وفصل مشکلات امنیتی خود با روسیه و ایران به تحریم‌های اقتصادی متوسل می‌شود، اما این اقدامات به جای افزایش امنیت آمریکا و منطقه، می‌تواند، پیامدهای ناخواسته‌ای را برایش به همراه داشته باشد.

در ایران، تحریم‌های آمریکا، به بروز مخالفت‌ها با مذاکرات کنونی منجر شده است. به خاطر اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، ابتدا، تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یافت، اما از آن زمان، مسکو به‌دنبال متحدان و بازارهای جدید است و در نتیجه، قدرت تحریم‌ها را کاهش داده و روابط کرملین با یارانش تقویت می‌شود. در این زمینه، تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه به بن‌بست می‌رسد.

تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران، این کشور را به زانو در نیاورده، بلکه باعث تقویت قدرت تندروها در این کشور شده است. سه‌چهارم مردم ایران از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور حمایت می‌کنند. در سایه این حمایت‌ها، تهران موفق شده، میزان غنی‌سازی مواد شکافت‌پذیر و ذخایر را حتی دو برابر کند.

در نتیجه، پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود و ظرفیت غنی‌سازی برای تولید سوخت بیشتر را افزایش داد و تندروها جایگزین میانه‌روها در تهران شدند که تمایل کمتری برای سازش با واشنگتن دارند.

مدت کوتاهی پس از ازسرگیری آخرین دور از مذاکرات در وین، روسیه عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد که باعث بروز بحران جدی شد. در ابتدا، تحریم‌های ترکیبی آمریکا و سازمان ملل متحد علیه روسیه به کاهش تقریبا 11 درصد تولید ناخالص داخلی روسیه و کاهش قابل توجه ارزش روبل منجر شد. اما، از زمان آغاز تحریم‌ها در ماه فوریه، روسیه توانسته است تا حدی، با دور زدن تحریم‌ها، اقتصاد خود و درآمدهای نفتی‌اش را به‌طور قابل توجهی تثبیت کند.

در حال حاضر که روسیه و ایران در بحبوحه رویدادهای اخیر، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، به‌دنبال راه‌های جدیدی برای همکاری هستند تا نظارت آمریکا و جهان بین‌الملل را کنار بگذارند و اهرم واشنگتن در هر دو جبهه تضعیف یابد.

همکاری‌های نوپای تهران و مسکو طی ماه‌های اخیر به‌طور چشمگیری آشکار شده است. در پایان ماه مه، این دو کشور توافقنامه‌ای را امضا کردند که همکاری در زمینه انرژی را گسترش می‌دهد. در سه ماهه نخست سال 2022 میلادی، تجارت دوجانبه میان ایران و روسیه بیش از 10 درصد رشد داشته است. طرفین همچنین، درخصوص گسترش همکاری‌های خود در زمینه انرژی هسته‌ای در راستای نیروگاه اتمی در بوشهر گفت‌وگو کرده‌اند.

در حال حاضر، بعد نظامی این روابط آشکارتر شده است و این در حالی است که در ماه ژوئیه، ایران با ارسال چند صد هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به روسیه موافقت کرد. تحریم‌های غرب که ایران را به سوی ساخت سلاح هسته‌ای و روسیه را به سوی اخذ اقدامات قاطعانه‌تر سوق می‌دهد، همکاری خطرناکی را میان ایران و روسیه ایجاد کرده است که شکستن آن دشوار خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهروز IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 5
    این بازی روسیه و امریکاست تا بیشتر مملکتمون رو بچاپن و روسیه سهم امریکا رو میده
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      توهم زدی چی داری بلغور میکنی ؟؟؟
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      خخ.انرژی تریدر اعلام کرده درآمد های گازی روسیه بیشتر هم شده فقط سر ایران بی کلاه ماند.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      1 0
      یکسان بودن زبان مشترک غربگداها در همه کشورها را میتوان بروشنی در این سوزشنامه دید
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    نوش جان آمریکا. خربزه خورده شده و لرز به جا مانده
  • DE ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    بانی اتحاد ایران و روسیه اسناد مسولین در کا گ ب
  • DE ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    بانی اتحاد ایران و روسیه دقیقا خود آمریکاست
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 1
    آمریکا برای من عزیزاست
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    با سلام غربی ها احمق و ابله هستند. آنها با تحریم سعی می کنند یک کشور با تمام تفوسش را به کام مرگ تدریجی کشانیده و با بستن تمام روزنه های تعامل آنها را پادار به تسلیم نمایند ولی انتظار ندارند کشور مقابل واکنشی از خود نشان دهد. واکنش ها مایه حیرت آنها می شود و از آن پس تلاش می کنند واکنش ها هدف گذاری نموده و ادامه سیاست های نامشروع خود را توجیه نمایند. غرب بایستی بداند که ملت ایران تحریم آنها را هرگز فراموش نمی کند و این رفتار زشت و پلید را قطعا در آینده نزدیک خواهد داد. تحریم اوج نخوت و تفرعون و خودخواهی است و بایستی این بساط با تغییر کلیه مناسبات نظام سلطه تغییر داده شود. ان شاء الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس