از سرگیری درگیریها در طرابلس با بالاگرفتن جنگ قدرت در لیبی

به دنبال تشدید بحران میان دولت وحدت ملی به ریاست "عبدالحمید الدبیبه" و دولت مکلف به ریاست "فتحی پاشاغا"در لیبی، منابع رسانه‌ای از ازسرگیری درگیری‌ها میان نیروهای دو طرف در شهر طرابلس خبر دادند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری اسپوتنیک از لیبی امروز در گزارشی درباره اوضاع شهر طرابلس در سایه تنش های سیاسی جاری گزارش داد که این شهر شب گذشته شاهد درگیری میان نیروهای حامی الدبیبه و پاشاغا بود.

شهر طرابلس پایتخت لیبی در روزهای اخیر شاهد استقرار نیروهای نظامی است و این امر به دلیل وقوع درگیری مسلحانه احتمالی در نتیجه اختلافات سیاسی میان دولت های عبدالحمید الدبیبه و فتحی پاشاغا می باشد و این درحالی است که سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شدید می کند.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که نشات گرفته از توافقنامه های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه است تحویل قدرت به پاشاغا را نمی پذیرد و می گوید که قدرت را فقط از طریق برگزرای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

طبق گزارش خبرنگار اسپوتنیک، درگیری‌های طرابلس از شب تا صبح امروز ادامه داشت و در آن از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین استفاده شد.

منابع محلی نیز در این باره گزارش دادند که درپی این درگیری‌ها خسارت‌هایی به خانه‌ها و املاک شهروندان وارد شد.

«مالک مرسیط» سخنگوی مرکز پزشکی صحرایی طرابلس در این باره اعلام کرد: «مصطفی برکه» کمدین لیبیایی درپی اصابت گلوله در این درگیری‌ها کشته شد و پیکر وی به پزشکی قانونی منتقل شد.

در همین حال، دولت وحدت ملی در بیانیه‌ای این درگیری‌های مسلحانه را محکوم کرد. در بیانیه دولت الدبیبه آمده است که این درگیری درپی تیراندازی یک گروه مسلح به سمت یک کاروان در خیابان «الزاویه» در راستای اجرای دستورالعمل پاشاغا شکل گرفت.

مناطق جنوبی پایتخت لیبی پنجشنبه گذشته نیز شاهد استقرار نیروهای نظامی وابسته به الدبیبه به منظور مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی دولت مکلف پاشاغا بود.

این تحرکات دو روز بعد از نامه فتحی پاشاغا به الدبیبه مبنی بر تحویل دادن دولت لیبی به وی انجام شد.

الدبیبه در پاسخ به نامه پاشاغا در صفحه شخصی خود در فیسبوک خطاب به وی نوشت: وزیر کشور پیشین؛ به ارسال پیام های تکراری و تهدیدات به جنگ افروزی و هدف قرار دادن غیرنظامیان پایان بدهد.

از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد که با نگرانی شدید تحولات لیبی را دنبال می کند و از تمام طرف های درگیر در این کشور خواست که منافع ملت لیبی را در نظر بگیرند.

"استفان دوجاریک"، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری در مقر دائم سازمان ملل در نیویورک گفت: ما تحولات موجود در لیبی از جمله استقرار نیروهای نظامی و تهدید به استفاده از زور در راستای منافع سیاسی را با نگرانی شدید دنبال می کنیم.

وی افزود: بسیار مهم است که در این کشور تنش ایجاد نشود و طرف های مربوطه منافع مردم را در نظر بگیرند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد که این منافع ایجاد صلح را نیز شامل می شود، زیرا هیچکس نمی خواهد که اوضاع به عقب بازگردد.

دوجاریک گفت که هیات پشتیبانی سازمان ملل در لیبی اکنون درحال رایزنی با اطراف مربوطه به منظور تحقق این هدف است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس