کد خبر 1414439
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
شورای امنیت سازمان ملل: بحران لیبی راه حل نظامی ندارد

شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر اینکه بحران لیبی راه حل نظامی ندارد، اعلام کرد همه طرف ها باید با کمک سازمان ملل راه را برای اجرای انتخابات هموار کنند.

به گزارش مشرق، اعضای شورای امنیت در بیانیه ای با محکوم کردن درگیری های مسلحانه اخیر در شهر طرابلس لیبی، خواستار تعیین فوری نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در این کشور شدند.

 در این بیانیه آمده است: اعضای شورای امنیت درگیری های خشونت آمیز  در طرابلس در ۲۷ آگوست ۲۰۲۲  را که منجر به تلفات غیرنظامی و تخریب زیرساخت های غیرنظامی شد، محکوم کردند و از همه طرف ها خواستند تا آرامش را حفظ کنند.

در این بیانیه آمده است: همه طرف های لیبیایی با پرهیز از خشونت و هر  اقدامی که منجر به تشدید تنش و تصعیف روند سیاسی می شود، ضروری است با همکاری سازمان ملل و از طریق گفتگو، بر اجرای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی توافق کنند.

این بیانیه با بیان اینکه بحران لیبی هیچ راه حلی نظامی ندارد، بار دیگر خواستار پایبندی همه طرف ها به تعهدات خود به اجرای قوانین بین المللی از جمله حقوق بشر شده و بر اهمیت مشارکت زنان در روند سیاسی لیبی تاکید کردند.

شهر طرابلس پایتخت لیبی در روزهای اخیر شاهد استقرار نیروهای نظامی است و این امر به دلیل وقوع درگیری مسلحانه در نتیجه اختلاف‌های سیاسی میان دولت‌های عبدالحمید الدبیبه و فتحی پاشاغا است و این درحالی است که سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شدید می‌کند.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه‌های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

«عبدالحمید الدبیبه» نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی  در یک سخنرانی تلویزیونی در واکنش به درگیری‌ها در طرابلس گفت که عاملان این حمله مجازات خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس