کد خبر 1412376
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفرش به آفریقا زنگبار را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی به زنگبار سفر کرده بود، دقایقی پیش راهی تهران شد.

وزیر امور خارجه در نخستین سفرش به آفریقا به مالی، تانزانیا سفر کرد. وی در این سفر با مقامات این کشورها دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

یک هیأت تجاری و اقتصادی وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می کردند. نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری مالی در این سفر برگزار و مقرر شد نشست بعدی در تهران برگزار شود. علاوه بر این نشست مجمع تجاری ایران و تانزانیا نیز با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در دارالسلام برگزار شد.

امیرعبداللهیان همچنین یکصد هزار دز واکسن کرونا برکت از یک میلیون دز واکسنی که قرار است به مالی اهدا شود در این سفر به همتای خود تحویل داد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین روز جمعه در دیدار با وزیر خارجه تانزانیا در شهر دودوما درباره صدور روادید برای ایرانیان گفت‌وگو کرد و یکی از پیش نیازهای توسعه روابط مورد انتظار را حل مسئله روادید علاقه مندان فعالیت‌های اقتصادی ایرانی در تانزانیا خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این سفر ضمن دیدار با وزرای خارجه مالی و تانزانیا با روسای جمهور این دو کشور هم دیدار و درباره گسترش مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد و آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم خواند.

وزیر خارجه کشورمان در دیدار با رئیس جمهور تانزانیا با اشاره به ظرفیت‌های گسترده اقتصادی کشور از جمله در زمینه‌های تجاری، انرژی، صنعتی، فناوری و دانشگاهی، بر ضرورت تلاش جهت افزایش شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی در تانزانیا و رفع برخی موانع کنسولی از جمله روادید ورود به تانزانیا تاکید کرد.

خانم سامایا صولحو حسن، رئیس جمهور تانزانیا نیز در دیدار امیرعبداللهیان، خواستار افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و تانزانیا شد.وی ضمن استقبال از دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفر به کشورمان، از برنامه ریزی جهت انجام این سفر تا پایان سالجاری میلادی خبر داد.

دیدار با حسین مووینی رئیس جمهور زنگبار هم از دیگر برنامه‌های امیرعبداللهیان در این سفر بود.وزیر امور خارجه همچنین دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی از وی برای سفر به ایران را ابلاغ کرد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس