کد خبر 1412005
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
گوش پاک کن

جرم های موجود در گوش مانع ورود باکتری ها به آن شده و پاک کردن شان خطر هم دارد اغلب افراد بعد از آمدن از حمام و استخر، معمولا از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنند.

به گزارش مشرق، اما آیا استفاده مداوم از گوش پاک‌کن برای سلامت گوش ما ضرری ندارد؟یکی از آسیب‌های شایع گوش مربوط به استفاده از گوش پاک کن و در نهایت پارگی پرده گوش است. در مواردی حتی ممکن است منجر به خون ریزی گوش در اثر استفاده از گوش پاک کن شود. حدود ۷۳ درصد از آسیب‌های گوش، ناشی از تمیز کردن گوش با استفاده از گوش پاک کن است.

جرم گوش در به دام انداختن و کند کردن رشد باکتری‌هایی که وارد کانال گوش می‌شود، کمک می‌کند. استفاده از گوش پاک کن می‌تواند جرم گوش و باکتری‌های موجود در آن را بیشتر وارد گوش کند که منجر به عفونت آن می‌شود.

گیر افتادن گوش پاک کن در مجرای گوش

از دیگر عوارض استفاده از گوش پاک کن این است که در برخی موارد، قسمتی از گوش پاک کن ممکن است در داخل گوش شما باقی بماند. چنین وضعیتی می‌تواند منجر به احساس ناراحتی یا درد در گوش شود. در برخی موارد، کاهش شنوایی را هم به دنبال دارد.
از دست دادن شنوایی

اگرچه استفاده از گوش پاک کن با هدف پاک کردن جرم گوش است، اما می‌تواند جرم گوش را به سمت پرده گوش فشار دهد و خطر از دست دادن شنوایی را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، در صورتی که به هر دلیلی عفونتی در داخل مجرای گوش وجود داشته باشد، استفاده از گوش پاک کن می‌تواند باعث بدتر شدن عفونت شود و ممکن است شنوایی فرد کاهش یابد.
روش‌های جایگزین

دستمال یا پارچه تمیز | یکی از ساده‌ترین و واضح‌ترین راه‌ حل‌ ها این است که انگشت اشاره خود را با یک تکه دستمال یا پارچه تمیز بپوشانید. آن‌گاه به آرامی جرم اضافی گوش را از آن خارج کنید.

روغن بچه، روغن مخصوص گوش یا گلیسیرین | روغن بچه، روغن مخصوص گوش یا گلیسیرین از جمله گزینه‌های خوب هستند. با استفاده از قطره‌چکان، چند قطره (5-10) از یکی از این روغن‌ها را در مجرای گوش بچکانید. بخشی را که در ورودی کانال گوش است، به آرامی ماساژ دهید تا روغن در داخل آن پخش شود. به مدت 5 تا 10 دقیقه به پهلو دراز بکشید که اگر روغن اضافی شروع به نشت کرد، آن را پاک کنید.

قطره گوش | برای استفاده از قطره گوش، افراد باید دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنند. اگر با قطره گوش، جرم گوش به طور کامل از بین نرفت، ممکن است فرد نیاز داشته باشد که برای شست‌وشوی آن به پزشک مراجعه کند.

منبع: ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    گوش پاک کن بد است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس