«اشرف غنی» نامزد فاسدترین افراد سال ۲۰۲۱ جهان شد

رئیس‌جمهور سابق افغانستان در اظهاراتی گفت: قرارداد فروش اسلحه دولت جورج بوش با جنگ‌سالاران افغان فساد در دولت را شکل داد و در نهایت آمریکا با امضا قرارداد با طالبان در دوحه زمینه سقوط را فراهم کرد.

به گزارش مشرق، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان توضیحاتی را در خصوص آخرین روز سقوط کابل ارائه کرد.

وی در گفتگو با پی‌بی‌اس با بیان اینکه به دفاع از مردم افغانستان متعهد بوده است، گفت: به دنبال فروپاشی ارتش، در موقعیتی نبودم که فدا کردن رئیس جمهور باعث حفظ نظام شود، بنابراین از افغانستان خارج شدم.»

غنی ادامه داد: در آخرین دقایق حضور در ارگ کابل، مشاور امنیت ملی به من خبر داد که طالبان به نزدیکی ارگ رسیده و زمانی چندانی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد و بنابراین تصمیم به خروج گرفته شد.

رئیس‌جمهور سابق افغانستان درباره سقوط پی‌درپی شهرهای افغانستان نیز گفت: «طالبان برای طولانی مدت بدون حمایت کشورهای همسایه قادر به فعالیت نبود و از طرف دیگر افغانستان به مکانی برای جنگ قدرتهای بزرگ تبدیل شده بود.»

وی توضیح داد: اما مهمترین عاملی که باعث پیشرفت سریع طالبان شد، عدم موضع گیری دیپلماتیک منجسم از سوی کشورهای جهان بود.

غنی گفت: اعتماد به آمریکا و آزادی سازی زندانیان خطرناک طالبان از جمله عوامل سقوط دولت افغانستان بود.

اشرف غنی به توافق دوحه اشاره کرد و گفت: «توافق آمریکا با طالبان به عنوان بدترین توافق در تاریخ ثبت خواهد شدو دلیل آن این بود که آمریکا به گفته‌های طالبان اعتماد کرد و تضمینی برای انجام مفاد این قرارداد وجود نداشت.»

رئیس جمهور سابق افغانستان درباره فساد در دولت پیشین نیز گفت: «ریشه اصلی فساد به ارتباط دولت جورج بوش با جنگ سالاران افغانستان بر می‌گردد، زمانی که دولت وقت آمریکا قراردادهای را با این افراد و شرکت‌های فروش اسلحه امضا کرد و من تلاش کردم با این موضوع مقابله کنم.»

رئیس جمهور فراری افغانستان همچنان تاکید دارد: بدون نقش نقش دولت ترامپ طالبان امروز در افغانستان حاکم نبود.

اشرف غنی درباره داشتن طرح راهبری پس از خروج نیروی های آمریکایی نیز گفت: «براساس قرارداد دو کشور خروج نیروهای خارجی برای سال 2024 برنامه ریزی شده بود و خروج عجولانه آنها باعث شد که تمام طرح های ما در این زمینه با شکست مواجه شود.»

وی همچنین درباره آزاد سازی منابع ارزی افغانستان نیز گفت: باید در این زمینه مردم افغانستان در اولویت قرار داده شود و به گونه ای برنامه شود که پول مستقیما در اختیار مردم قرار گیرد.

اشرف غنی همچنین درباره حمایت از احمد مسعود نیز گفت: «با اقدامی که طالبان در حال انجام هست دیر یا زود مقاومت علیه این کشور شکل خواهد کرد، اما این نکته را باید در نظر گرفت که صلح متعلق باید متعلق به مردم باشد و نباید جنگ سالاران در آن نقش داشته باشند.»

وی درباره بازگشت به افغانستان نیز گفت:  حاضر نیست به افغانستان تحت کنترل طالبان بازگردد و زمانی به این کشرو باز خواهد گشت که شهروندانش حس تعلق به آن داشته باشند.

پیش از این اشرف غنی  با این ادعا که وی رئیس‌جمهور قانونی این کشور است گفت: منافع آمریکایی‌ باعث شد شرایط امروز در کشور رقم بخورد. پول‌های بادآوردۀ غرب و آمریکا باعث تضعیف حکومت مرکزی شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 0
    جناب آقای اشرف غنی تاریخ مصرف شما نزد آمریکایی ها پایان یافت ، آمریکایی ها اینبار با مهره جدید خودشون ( طالبان ) وارد معرکه افغانستان شدن ... این نیز بگذرد ...
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 0
    جناب اشرف غنی جنابعالی منتخب و برگزیده اشغالگران آمریکایی ها بودی و تاریخ مصرف ات به پایان رسیده بود ، طالبان هم همچون تو برگزیده و منتخب همان آمریکایی هاست .. این نیز بگذرد ....
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    آقا غنی خواب بودی آنموقع که آمریکایی ها در دوحه قطر در حال ساخت و پاخت و توافق با سران طالب و طالبان بودن ؟ پس تو چیکاره بودی مردک که آمریکایی ها برای افغانستان حاکم انتخاب کردند و تو را رها کردند و افغانستان را در طبق و سینی تقدیم سران طالب دادند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس