وعده پوشالی آمریکا مهاجران افغان را در امارات به خیابان کشاند

مهاجران افغانستانی در اعتراض به کندی و مبهم بودن روند بررسی انتقال به آمریکا در یک پایگاه نظامی در امارات تجمع کردند.

به گزارش مشرق،  مهاجران افغانستانی در اعتراض به کندی و مبهم بودن روند بررسی انتقال به آمریکا در امارات متحده عربی تجمع کردند. 

به نوشته رویترز، یکسال پس از عملیات تخلیه سرنوشت بسیاری از مهاجرانی افغانستانی در امارات مشخص نبوده و مقامات آمریکا نیز تاکنون روند مشخصی را برای انتقال این افراد به واشنگتن اعلام نکردند.

این رسانه انگلیسی نوشت: تخمین زده می‌شود که هزاران مهاجر افغانستان در حال حاضر در امارات بوده و برای بررسی روند انتقال خود به آمریکا انتظار می‌کشند.

رویترز در ادامه گزارش خود افزود: در گرمای طاقت فرسای امارات متحده عربی، کودکان، زنان و مردان افغانستان در داخل یک پایگاه نظامی در این کشور تجمع کرده و خواستار تعیین تکلیف روند بررسی خود پس از یکسال از تسلط طالبان بر کابل شدند.

یک مهاجر افغان حاضر در اعتراضات به رویترز گفت: مهاجران یکسال پس از انتظار در یک پایگاه نظامی زندانی هستند و به هیچ کس اجازه خروج داده نمی‌شود. 

این مهاجران می گویند که وضعیت روانی مهاجران در پایگاه نظامی امارات به دلیل مشخص نبودن سرنوشت این افراد به شدت وخیم است و هیچکس نمی‌داند که چه آینده‌ای در انتظار این افراد است.

این در حالی است که مقامات امارات اعلام کردند که تمام امکانات بهداشتی، درمانی و آموزش و غذایی در اختیار مهاجران افغانستان در پایگاه نظامی قرار دارد.

مقامات امارات نیز ضمن تایید این اعتراضات اذعان کردند که روند بررسی انتقال مهاجران بیش از انتظار مقامات ابوظبی بوده است. 

همچنین امارات تاکید کرده است که با سفارت آمریکا برای انتقال مهاجران افغانستان به این کشور همکاری خواهد کرد. 

از طرف دیگر یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این خصوص گفته است که واشنگتن در حال بررسی صلاحیت مهاجران افغان برای انتقال به آمریکا است و همزمان با در نظر گرفتن استانداردهای لازم سعی در تسریع این روند دارد.

مقامات امارات پیش از این اعلام کرده بودند که به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان تنها به مهاجران افغانستان به صورت موقت اسکان داده می‌شود و به هیچ عنوان این افراد قادر نخواهند بود که در این کشور پناهندگی دریافت کنند.

به نوشته رویترز، آمریکا طی یکسال گذشته بیش از ۸۵ هزار نفر را که با نظامیان این کشور در جنگ افغانستان خدمت کردند را به واشنگتن منتقل کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

اما مقامات آمریکا تاکید کردند که به مهاجرانی که صلاحیت ورود به واشنگتن را داشته باشند، اجازه ورود به این کشور داده می‌شود و افرادی که صلاحیت آنها رد شود به کشور ثالث منتقل خواهند شد و هیچ کس به اجبار به افغانستان بازگردانده نمی‌شود.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر اعلام کردند که بسیاری مهاجرانی که در حال حاضر در امارات حضور دارند، افرادی هستند که با دولت آمریکا، نظامیان یا نیروهای خارجی به صورت مستقیم همکاری داشته و باید به واشنگتن منتقل شوند.

پیشتر یک رسانه آمریکایی نوشته بود که اگرچه یکسال از خروج نیروهای خارجی از افغانستان می گذرد، اما ۴۳ هزار نفر از شهروندان این کشور که با نظامیان آمریکایی همکار بودند به رغم وعده بایدن همچنان منتظر صدور ویزا هستند.

نیویورک پست در یادداشتی نوشت: چند هفته قبل از تسلط طالبان بر کابل، جوبایدن رئیس جمهور آمریکا خطاب به مردم این کشور گفته بود که شهروندان افغانستانی که در کنار نیروهای آمریکا بودند فراموش نخواهند شد و اگر تصمیم به مهاجرت داشتند خانه‌ای در ایالات متحده خواهند داشت و آمریکا همیشه در کنار آنها خواهد بود.

این رسانه آمریکایی در ادامه افزود: اما وعده رئیس جمهور آمریکا برای افرادی که به عنوان مترجم، فعالان حقوق مدنی و غیره که در طی دو دهه در کنار نظامیان آمریکایی بودند، به طور کامل محقق نشده و یکسال پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان ۲۴۰ هزار شهروند این کشور منتظر صدور ویزای ویژه مهاجرت برای سفر به آمریکا هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    این افراد افغاني نزدیک به دو دهه به اشغالگران کشورشون خدمت کردند
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    عجب ! افاغنه در فرودگاه کابل افغانستان این همه سر و دست شکوندن از بال و چرخ هواپیمای آمریکایی ها آویزون شدن تا برسند به امارات !!! آنهم چنین اوضاعی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس