مجلس

وکلای ملت در جلسه علنی امروز مجلس در تذکرات شفاهی خود از ضرورت توجه وزارت آموزش و پرورش به فعالان حوزه تعلیم و تربیت و لزوم شکستن انحصار کانون وکلا گفتند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (یکم شهریور) به بیان تذکرات شفاهی خود پرداختند که در ادامه به مهمترین عناوین آن اشاره شده است.

محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون شوراها، در جریان بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به موضوع اهداف بانک مرکزی در پیشنهادی گفت: موضوع مدیریت و برنامه ریزی جهت صفر کردن سود بانکی ظرف ۱۰ سال را پیشنهاد می دهیم.

وی افزود: چند سوال مطرح می شود، آیا ما قانونگذاران و بانکداران در نظام اسلامی هدفی داریم که سود بانکی را صفر کنیم یا خیر؟ اگر هدف نداریم که هیچ ولی اگر انتظار داریم که روزی بانک های ما سود صفر داشته باشد. سوال دیگر این است که اگر ما این موضوع را مصوب نکنیم و از کنارش بگذریم که سود بانکی صفر بشود یا نشود آیا بانک های ما به دلیل درآمدی که دارند هرگز به این فکر می کنند که سود بانکی را صفر کنند؟ آیا هدف بانک مرکزی کاهش سود بانکی است؟

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به پیشنهاد مدیریت و برنامه ریزی جهت صفر کردن سود بانکی ظرف ۱۰ سال، مطرح کرد: آیا بانک مرکزی این هدف را دارد؟ چرا که بانک های ما دچار ربا هستند، ما چه بگوییم چه نگوییم بانک ها سود می گیرنند و موسسات مالی برای خدمت تشکیل شده اما سر مردم کلاه گذاشته اند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که بانک مرکزی که مقام تصمیم گیری دارد و مقام عالی بانک ها است ظرف ۱۰ سال، هدفش این باشد که سود بانکی را صفر کند، از نمایندگان می خواهم به این موضوع رأی مثبت بدهند. این موضوع می تواند جزو تحقق عدالت اجتماعی باشد. همه ما ادعا می کنیم که بانکداری ما اسلامی است اما بانک‌های ما فقط کلمه اسلامی را به یدک می کشند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به صباغیان بافقی مطرح کرد: آقای صباغیان من این نکته را مطرح می کنم و شما در هر پیشنهادی مرتب این موضوع را می گویید که بانک های ما ربا می گیرند این موضوع درست نیست که از بلندگوی جمهوری اسلامی در مجلس، می فرمایید که بانک ها ما ربا می گیرند.

رئیس مجلس ادامه داد: این حرف صحیح نیست، همه قراردادها و عقودی که در بانک ها انجام و تائید می شود و جاری و ساری است در شورای فقهی تائید شده و شرعی است. نکته ای که شما می فرمایید این است که در منتهی الیه زنجیره کارهای بانکی عده ای یا افرادی با مجموعه بانک کار صوری انجام می دهند و این موضوع را نباید جزو قوانین و مقررات بانک ها قرار دهید، خواهش می کنم به این موضوع دقت کنید.

سید شمس الدین حسینی، نماینده مردم تنکابن و رامسر اقدام اخیر مرکز وکلای قوه قضائیه پس از برگزاری آزمون وکلا را خلاف قانون دانست و گفت: مرکز وکلا اگر ابهامی داشته باید پیش از اعلام نتیجه حرف از استفساریه می زدند، نه اینکه پس از اعلام نتیجه حق حدود ۱۰۰ هزار داوطلب را به دلیل تعارض منافع نادیده بگیرند و امروز صحبت از استفساریه کنند.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس یازدهم ادامه داد: حقوق مردم در این راستا لطمه خورده و ای کاش براساس نامه ای که رئیس مجلس به رئیس قوه قضائیه نوشت، تأمل صورت می گرفت. مرکز وکلا اگر قائل به نظر مجلس بود، مجلس نظر خود را اعلام کرده بود، ولی اگر قائل به استفساریه بودند، نیز باید صبر می کردند تا مجلس استفساریه دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: امیدوارم اینکه نه تمکینی در برابر قانون صورت گرفت و نه استفساریه ای از جانب مجلس داده شد، بابی برای این نشود که هر کس خود را مفسر قانون بداند و قانون را براساس منافع خود تفسیر کند.

وی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: امیدوارم با کمکی که شما و نمایندگان مجلس انجام می دهید، حقوق مردم را باز بستانید، اما این رفتار نباید بدعت شود.

علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود،  با اشاره به مهلت معرفی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: مهلت معرفی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون ۲۴ شهریور به اتمام می رسد، این روزها واحدهای تولیدی و کارگران شرایط خوبی ندارند و اخبار خوبی از واحدهای تولیدی به گوش نمی رسد، شفارود و نکاچو در مازندران را مثال می زنم که شرایط خوبی ندارند.

نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس ادامه داد: وزیر مقتدر لازم است تا مباحث را دنبال کند که انتظار می رود دولت و مجلس در این زمینه هرچه زودتر تصمیم گیری کنند.

وی اظهار داشت: رئیس مجلس فرمودند ۲ ماه دیگر تکلیف وزارت صمت روشن خواهد شد و به حرف شما کوتاه آمدیم و حرفی نزدیم، مهلت ۲ ماهه تا چند روز دیگر به پایان می رسد اما هنوز خبری از تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست. امیدواریم با مسیری که شما و آقای رئیسی مدنظر گرفته اید بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم.

مجید نصیرائی نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه ضمن تبریک روز پزشک و هفته دولت به رئیس جمهور، گفت: در اجرای رتبه بندی معلمان باید این قانون شامل نیروهای مهرآفرین شود.

نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه در مجلس با بیان اینکه مجلس انقلابی بار دیگر ثابت کرد نسبت به فساد خط قرمز نمی شناسد و قاطع برخورد می کند، ادامه داد: موضوع گزارش فساد در فولاد مبارکه ثابت کرد هر زمان مجلس، جریان و گفتمان انقلابی حاکم باشد با فساد به شدت برخورد کرده، همچنین از رئیس جمهور تشکر می کنیم که با جدیت وارد شد و انتظار داریم قوه قضائیه گزارش را دنبال و با عوامل برخورد کند.

وی تاکید کرد: باید آسیب شناسی شود تا بدانیم چرا با وجود این میزان دستگاه نظارتی شاهد این حجم از فساد هستیم.

سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین، ضمن تبریک فرا رسیدن روز پزشک، گفت: از همه فعالان عرصه بهداشت و درمان خصوصا پزشکان و پرستاران که در ایام مبارزه با کرونا از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند، قدردان هستم.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: موضوع رتبه بندی معلمان دارای اهمیت است و در این میان باید به کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت فعال هستند توجه شود نباید عده ای مشمول عنایتی باشند و عده ای دیگر خیر، در واقع عدل به سویه عدل است و ظلم به سویه عدل نیست.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: برخوردی که با طرح معلمان طرح مهرآفرین صورت می گیرد، خارج از ضوابط و قانون است. این افراد ۱۰ یا ۲۰ سال است که با آموزش و پرورش همکاری می کنند و همه آنها هم در مناطق محروم کشور خدمت می کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس مجوزی نداده است که معلمان مهرآفرین را در قانون رتبه بندی قرار ندهند و به آنها علی الحساب داده شود و با آنها تسویه شود و از حضور آنها استفاده نشود. تجربه ای که آنها دارند به مراتب بیشتر از نیروهای جدید است، خواهش می کنم از وزیر آموزش و پرورش نسبت به معلمان مهرآفرین توجه کافی داشته و نگذارند حق آنها ضایع شود.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان مرکزی مطرح کرد: ضمن تشکر از رئیس جمهور و وزرا برای حضور در استان مرکزی، هنوز مصوبات اجرایی و عملیاتی نشده است و مردم منتظر هستند، آقای رئیس جمهور؛ با نزدیک شدن به فصل سرما، مردم منتظر اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات سفر شما به استان مرکزی هستند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کانون وکلا خاطرنشان کرد: اقدامی که کانون وکلا انجام داده و انحصاری که وجود دارد، نمی گذارند کسانی که در آزمون شرکت کرده‌اند، قبول شوند، باید برداشته شود. این انحصار باید شکسته شود.

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان، نیز گفت: حق مناطق جنگی را به افرادی داده‌ایم که پدرانشان جنگیده اند و وقتی پدرانشان را مشمول این قانون می‌کنیم دولت آن را اجرا نمی‌کند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی صورت نمی‌گیرد، خواستار اجرای دقیق آن شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با انتقاد از اینکه افراد سیاسی و غیرمتخصص را در رأس هلدینگ‌های اقتصادی قرار می‌دهیم که جوابگوی بیت‌المال نبوده و به دنبال فراکسیون‌سازی برای دوره‌های بعدی انتخابات هستند، خاطر نشان کرد: آن وقت با این وضع انتظار داریم اقتصاد بهینه شود از این رو مجلس و عقلای دولت باید همت کرده و چشم این فتنه شوم را کور کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس