کد خبر 1409595
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
افزایش 72 صدم درصدی ارزش سهام عدالت/ جزئیات واگذاری سهام عدالت به نوزادان

ارزش سهام عدالت در هفته چهارم مردادماه با افزایش ۰.۷۲ درصدی روبرو شده است.

به گزارش مشرق، سهام عدالت این روزها به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده و جاماندگان دریافت برگه‌های سهام عدالت و جاماندگان دریافت سود سهام عدالت گرفته تا سهام عدالت نوزادان از جمله موضوعاتی است که این روزها اخبار گوناگونی پیرامون آن منتشر شده است.

* نوزادان چقدر سهام عدالت دریافت می‌کنند؟

پرداخت سهام عدالت به نوزادان خبری است که بهادری جهرمی چند روز پیش اعلام کرد. به گفته او متولدان سال ۱۴۰۰، یک میلیون تومان و به متولدان ۱۴۰۱، یک و نیم تومان سهام عدالت تعلق می‌گیرد.

به گفته سخنگوی دولت، واگذاری سهام عدالت به نوزادان در راستای قانون حمایت از فرزندآوری در خانوارهاست. این قانون مشخص کرده که سهامی معادل یک میلیون تومان برای متولدان سال ۱۴۰۰ و معادل یک و نیم میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱، از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود.

اما واگذاری سهام عدالت به نوزادان تنها مربوط به متولدین سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیست و گویا قرار است این سهام در سال‌های آینده هم، به نوزادان تازه متولد شده پرداخت شود و مبلغ آن سالانه بر اساس تورم بیشتر می ‌شود. دلیل اختلاف ۵۰۰ هزار تومان سهام عدالت متولدین امسال با متولدین سال گذشته هم محاسبه نرخ تورم است و چون تورم امسال رشد کرده، سهام عدالتی هم که به این افراد داده می ‌شود، متفاوت است.

آنچه درباره واگذاری سهام عدالت برای کودکان عنوان شده، تنها اعلام مبلغ این سهام است و هنوز هیچ جزئیاتی درباره ثبت‌ نام سهام عدالت مطرح نشده است. اینکه افراد برای دریافت این سهام باید به کجا مراجعه کنند و چه مدارکی را همراه داشته باشند، هنوز مشخص نشده است.

* تعطیلی دو ماهه کارگروه ویژه سهام عدالت

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، در مورد آخرین خبرها از روند اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت گفت: جلسات کارگروه ویژه سهام عدالت حدود دو ماه است که برگزار نشده، در حالی که هنوز ماموریت اصلی آن یعنی جمع‌بندی نهایی در مورد مدل اجرایی و اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت انجام نشده است.

وی افزود: ماموریت کارگروه ویژه اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت از سوی شورای عالی بورس ابلاغ شده و مقرر بوده، بر اساس قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و ابلاغیه هشت‌ ماده‌ای مقام معظم رهبری در آزادسازی سهام عدالت بر روی مدل اجرایی منطبق بر قانون و اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت جمع‌بندی شود.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱.۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲.۱۳ درصدی مواجه شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ۱.۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد ۲ درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت ۲.۱۵ درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت ۲.۸۶ درصد مواجه شده است. این سهام هفته دوم تیرماه را با کاهش ۱.۳۹ درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. در حال حاضر و در هفته سوم تیرماه ارزش این سهام با کاهش ۱.۳۷ درصدی روبرو شده است. ارزش این سهام در هفته چهارم و پایانی تیرماه با افت ۲ درصدی داشته است.

بورس در هفته‌های گذشته با وضعیت نوسانی همراه بوده است که این مساله بر روند ارزش برگه های سهام عدالت نیز تاثیر زیادی داشته است. برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی مردادماه با کاهش ۲.۶۵ درصدی روبرو شده است؛ اما در هفته دوم مردادماه ارزش سهام عدالت ۴۶ صدم درصد افت کرد، اما در هفته سوم مردادماه برخلاف شاخص‌های بورس، ارزش سهام عدالت ۷.۶۲ درصد کاهش یافت.

در هفته چهارم مردادماه برخلاف هفته های گذشته، ارزش سهام عدالت با رشد ۷۲ صدم درصدی روبرو شده است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با افزایش ۰.۲ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش ۲.۴۳ درصدی داشته‌اند.

جزئیات واگذاری سهام عدالت به نوزادان اعلام شد

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته ابتدایی مردادماه به ترتیب با افزایش ۴۴ هزار تومانی، ۵۳ هزار تومانی، ۵۷ هزار تومانی و یک میلیون و ۱۰۷ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۶ میلیون و ۱۶۲ هزار تومان، ۷ میلیون و ۴۱۲ هزار تومان، ۸ میلیون و ۱۵ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۶۶ هزار تومان.

جزئیات واگذاری سهام عدالت به نوزادان اعلام شد

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۶۰ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه ‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

جزئیات واگذاری سهام عدالت به نوزادان اعلام شد

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته برای سه نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت ۹ میلیون و ۴۱۷ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۳۲۸ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۲۴۹ هزار تومانی و ۲۳ میلیون و ۲۵ هزار تومانی روبرو شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    4 0
    اونموقع که ما بچه می آوردیم کسي بهشون سهام عدالت نمیداد الآن برا دهه ۴۰۰ ها خوب زرنگ شدین بچه های من هم دهه نودی هستن چرا اونها سهام عدالت ندارن معنی عدالت رو هم فهمیدیم.
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      2 0
      حق با شماست.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    1 0
    سلام تا گوساله گاو شود دل صاحبش آب شود تا این نوزاد بزرگ بشه شاید فوت کردن سهامشان میمانند شما اول سهام فوت شدگان که نقد هست را پرداخت کنید بعد برید سر سهام نوزادن
  • علی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    3 0
    سلام سهام عدالت برای افرادی که جز اقشار آسیب پذیر هستند کی ثبت نام میکنند
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    1 0
    این دروغها را زمان احمدی نزاد هم خیلی گفتند
  • امیررضاحمدی DE ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    1 0
    برای سهام عدالت
  • آیناز IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    عالی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس