کد خبر 1409457
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
سرطان کبد

محققان تاکید کردند قرارگیری در معرض یک ماده شیمیایی پرکاربرد، ریسک ابتلا به سرطان را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش مشرق، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک ماده شیمیایی به نام «سولفات پرفلورواکتان» (PFOS) با شایع‌ترین نوع سرطان کبد مرتبط است.

 «PFOS» در طیف وسیعی از محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می‌شود و به دلیل اینکه بسیار آهسته تجزیه می‌شوند و در محیط و هم در بافت انسانی تجمع می‌یابند به مواد شیمیایی همیشگی لقب گرفته‌اند.

آنها در محصولات و تجهیزات مورد استفاده به صورت روزمره مانند ظروف نچسب، روکش های ضد لک، فرش یا لوازم داخلی، لباس های مقاوم در برابر آب، کیسه های ذرت بو داده در مایکروویو، جعبه های پیتزا، بسته بندی های فست فود، برخی از انواع نخ دندان و محصولات تمیز کننده یافت می شوند.

تحقیقات جدید ارتباط بین افزایش سطح سولفات پرفلوئواکتان (PFOS) خون و افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد را گزارش کرده است. این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که مستقیماً قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی را با سرطان کبد در انسان مرتبط می‌کند. تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان داده که قرار گرفتن در معرض این مواد می‌تواند منجر به اثرات مضر سلامتی، از وزن کم هنگام تولد تا کم‌کاری تیروئید شود.

به دنبال مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض PFAS به طور بالقوه به سلول‌های کبد آسیب می‌زند، این تحقیق جدید اولین تحقیق قدرتمند را در مورد رابطه بین مواد شیمیایی و سرطان کبد در انسان ارائه می‌کند. قدرت این تحقیق جدید در بهره‌گیری از داده‌های یک مطالعه سلامت چند دهه‌ای است که روی بیش از ۲۰۰ هزار نفر از اوایل دهه ۱۹۹۰ انجام شده است. این به محققان اجازه داد تا  وجود این ماده در سطوح خونی افراد را در سال‌ها قبل از ابتلا به سرطان بررسی کنند.

ورونیکا وندی ستیاوان، نویسنده این مطالعه جدید توضیح داد: بخشی از دلایلی که مطالعات انسانی کمی انجام شده است این است که محققان به نمونه‌های مناسب نیاز دارند. افرادی که در شرایط محیطی در معرض مواد شیمیایی همیشگی بوده‌اند چراکه ابتلا به سرطان روندی است که گاها از سال‌ها قبل آغاز می‌شود.

چندین نوع PFAS در نمونه های خون افرادی که در نهایت به سرطان کبد مبتلا شدند، یافت شد. اما یک ماده شیمیایی خاص برجسته بود، سولفات پرفلوئواکتان (همچنین به عنوان PFOS شناخته می‌شود). افراد دارای بالاترین سطح PFOS در خون، ۴.۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد در مقایسه با گروهی با کمترین سطح PFOS خون بودند.

این مطالعه همچنین مکانیسم‌های بالقوه‌ای را بررسی کرد که قرار گرفتن در معرض PFOS می‌تواند باعث سرطان کبد شود و درنهایت چهار متابولیت خاص پیدا شد.

لدا چتزی، محقق ارشد پروژه  توضیح داد: «ما معتقدیم که کار ما بینش‌های مهمی را در مورد اثرات طولانی مدت این مواد شیمیایی بر سلامت انسان، به ویژه با توجه به اینکه چگونه می‌تواند به عملکرد طبیعی کبد آسیب برساند، ارائه می‌دهد؛ این مطالعه شکاف مهمی را در درک ما از پیامدهای واقعی قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی پر می‌کند».

یافته‌های جدید تنها چند روز پس از مطالعه دیگری به دست آمد که نشان داد سطوح PFAS در آب باران اغلب از محدودیت‌های ایمنی جدید تعیین شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست (EPA) فراتر می‌رود و درنهایت محققان مطالعه اخیر  خواستار حذف تدریجی جهانی PFAS از تمام زمینه های تولیدی شدند. یک کمیته تخصصی که توسط سازمان ملل متحد برای بررسی آلاینده‌های پایدار در سال ۲۰۱۹ تشکیل شد، همچنین خواستار حذف تمام استفاده از مواد شیمیایی PFAS برای حفاظت از سلامت انسان و  حفاظت از محیط زیست در برابر اثرات مضر آن شد.

مطالعه جدید در مجله «JHEP Reports» منتشر شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    تازه این آمار برای ظروف تفلونی هستند که با استانداردهای بالا تولید شده اند، نه برای قابلمه های موجود در کشور ما که اکثرا فله ای هستند. ساید به جرات بتوان گفت 90 درصد از ظروف موجود در بازار نوع و محل تهیه تفلون شان مشخص نیست. الان صفدر قلی توی خیابون مولوی هم داره ظروف تفلون تولید میکنه، یا دوباره تفلون خراب شده را احیا میکنه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    جالبه که فیلتراسیون آب آشامیدنی این ماده خطرناک که آبهای شهری رو آلوده می‌کنه براحتی جدا میشه. کربن فعال نیز همین کار رو می‌کنه. علاوه بر سرطان کبد، سرطان تخمدان و سرطان تیرویید هم ارتباط با این ماده شیمیایی دارد. ممنون مشرق عزیز که اطلاع رسانی دقیق انجام میدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس