سعید لیلاز

عضو شورای مرکزی کارگزاران معتقد است آمریکا با بولدوزر از روی برجام رد شده و آن را کشته و برای توافق جدید باید حتما منابع اورانیوم غنی‌شده در ایران نگهداری شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: سعید لیلاز ضمن یادداشتی در روزنامه آرمان ضمن دفاع از برجام نوشت: اما واقعیت قضیه این است که آن برجام در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی توسط بلدوزری که ایالات متحده آمریکا با آن از روی این قرارداد رد شد، مرد و از بین رفت. یک فیلسوف یونانی به نام هراکلیس می‌گوید یک کودک هرگز دوبار در یک رودخانه شنا نمی‌کند. چون دفعه دوم دیگر نه آن کودک، کودک سابق است و نه آن رودخانه، رودخانه اولی است.

این مثال سمبلیک در مورد هر چیزی کار نکند در مورد برجام کاملاً کار می‌کند. هم شرایط بین‌المللی، هم قدرت رو به افول ایالات متحده آمریکا و هم قدرت رو به عروج ایران که عمده‌اش از طریق زنده ماندن اقتصاد ایران تحقق پیدا کرده، دیگر به ما اجازه نمی‌دهد و نباید بدهد که ما برجام را عینا امضا کنیم. منظورم از امضاکردن عینا برجام و برگشت به برجام که از آن بری هستم و توصیه می‌کنم اتفاق نیفتد این است که ما به هیچ قیمتی نباید اجازه دهیم که بخش اصلی اورانیوم غنی‌شده ظرف دو، سه سال اخیر از ایران خارج شود. من با همه مشکلات معیشتی و همه مسائل ملت ایران به خوبی آشنا هستم و خودم آن را تئوریزه می‌کنم و تئوریسن این مشکلات هستم.

اما در این مورد دو ملاحظه دارم و می‌خواهم بگویم این‌طور تصور نشود که من با شکم سیر و از سر درک نکردن دردها و آلام ملت ایران دارم این حرف را میزنم و این پیشنهاد را می‌کنم یا در برج عاج نشسته‌ام. ما هدف‌مان از هرگونه مصالحه توافق هسته‌ای این باید باشد که اولا، امنیت ایران را ارتقا دهد یا از اینکه هست بدتر نکند و ثانیا، از نظر اقتصادی بخشی از آلام و دردهای ملت ایران را کم کند. اما هیچ‌کدام از این دو با احیای کامل برجام و خارج شدن اورانیوم غنی‌شده از ایران تحقق پیدا نخواهد کرد. آن برجام مرده دیگر هیچ‌کدام از این دو را به ما نخواهد داد.

ما در پنج سال گذشته یک‌بار دیگر و برای صدمین بار برایمان ثابت شد که اغلب و طبق گفته آقای ‌هاشم پسران حداقل چهار پنجم مسائل اقتصادی ایران هیچ ربطی به مسائل بین‌المللی و خارجی کشور ندارد، همان‌طور که در منتهای مقاومت‌مان در برابر خروج ایالات متحده از برجام ثابت کردیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجایی مجموعه رفتار دولت فعلی ایالات متحده آمریکا به ما این خطر را گوشزد می‌کند که ممکن است برنده انتخابات بعدی کنگره در پاییز امسال و ریاست جمهوری آمریکا در دو سال آینده، جمهوری‌خواهان باشند و آنها در خروج از برجام تردید نخواهند کرد. به هیچ وجه مصلحت جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست که ما برجام را به شکلی که در تصادف با بلدوزر ایالات متحده آمریکا فوت شده، بخواهیم دوباره احیا کنیم. هر توافقی که منجر به خروج اورانیوم غنی‌شده از ایران نشود ولو به قیمت توقف غنی‌سازی از الان به بعد، از نظر من بسیار عالی است. برای اینکه مهم‌ترین ویژگی این اورانیوم غنی‌شده، بازدارندگی‌شان است و ما نشان دادیم و ثابت شد که بازدارندگی امضای توافق هسته‌ای صفر است در حالی که خود اورانیوم غنی‌شده، بازدارندگی به مراتب بیشتری دارد.

نگران این هستم که با برگشت به برجام هم از نظر امنیتی وضعمان خراب شود، هم موقتا به یک مقدار دلار نفتی بادآورده دست پیدا کنیم و این فساد را بیشتر و بازدهی اقتصادی را کمتر و به تولید داخلی آسیب بزند و روند احیای اقتصادی ایران که الان امضا شده و رشد صنعتی و رشد خدمات و کشاورزی در آن مثبت است از بین برود و دو سال آینده دولت آمریکا شروع به دبه درآوردن کند چنانچه از طریق تحلیلی که کردند که چرا به سلمان رشدی چاقو زدند، و بهانه هم کم نیست، هر روز ممکن است به یک بهانه‌ای بگویند قرارداد لغو شده و ما به حالت سابق برمی‌گردیم.

از این رو بسیار موافقم که دیگر به برجام برنگردیم چون برجام یک موجود مرده است و در عین حال بسیار امیدوارم که به یک توافق تازه برسیم. توافقی که مستلزم رعایت منافع و مصالح واقعی ملت ایران در جهت حفظ اورانیوم غنی‌شده موجود باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سعید IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 2
    ایران ده بمب اتم بسازد بعد با آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکره کند این جوری ابزار چانه زنی اش تو مذاکرات بیشتر میشه .
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 4
      یکی رفت پیش یه پادشاهی گفت پادشاهان گوسفندی میخورم پادشاه گفت اگه گیرت اومد گاو بخوره حالا اگه گذاشتن توم بمب آتم بساز
  • برزو IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 2
    درست میگه
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      نگران نباش آمریکا دوباره تحریم مجدد می کند و این باره چه توجیهی برای ملت دارند خدا داند! حال خیانت آن بماند که دشمن در امور داخلی ایران به واسطه این مذاکرات و توافقات راه داده می شود
  • حمید US ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 0
    این دسته از اصلاحطلبان زورشون گرفته و زورشون میگیره چون روحانی و خودشون خراب شدن با برجام وگرنه دلسوزی برای مردم و ...نیست
  • مرادی IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 0
    درست میگه، منابع اروانیوم غنی شده رو نباید از ایران خارج کرد. در پیشگاه خدا مسئول خواهید بود
  • بی بی زینلی IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 1
    ترا به خدا گول امریکا را نخورید به گفته امام امریکا شیطان بزرگ است دولتمند ان فریب امریکا را نخورند
    • دوست DE ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      تو دلت واسه دلارایی که گرون خریدی و تو خونت احتکار کردی و داره ارزون میشه میسوزه، میترسی ضرر کنی،، تو دلت واسه مردم نمی سوزه داداش. این حرفها قدیمی شده عزیز
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 0
    احسنت،گول بعضی از این داخلی ها رو نخورید.اگه بخاطر فشار اقتصادی که روی همه ما وجود داره بریم یه قرداد ضعیف ببندیم،دیگه چه فرقی با شاهان گذشته که خاک رو دادن رفت داریم.پس باید بپذیریم دادن بحرین یا ترکمنچای و... هم در زمان خودشان عالی بوده
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 0
    کارگزارن چون می دونند چند سالی در قدرت نیستند احتمالا حالا بطرف اصول گرایان متمایل شده اند.
  • US ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    حق
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    درست میگه
  • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    اینم زیادی توهم زده!!
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 0
    ای کاش زمان امضای برجام و آفتاب تابان خوانده شدن آن به این نتایج می رسیدید . امروز دیگر نه ما ایران آن روزیم و نه طرف های ما همان طرفهای آن روز هستند . مقاومت کردیم و زنده ماندیم ولی می شد با هزینه و سختی کمتر این اتفاق بیافتد اگر آن روز واقع بینانه تر به دنیا نگاه می کردیم . بله . دنیای امروز دنیای گفتمان ها نیست بلکه دنیای موشکها است و سهم هرکس را در این دنیا به قدر قدرتش می دهند .
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 1
    چی شده دست به دامن اصلاح طلب هاشدین
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 3
    اگر دو سال هم برجام دوام بیاره تا ملت نفسی بکشن خودش نعمته
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 1
      هنوز که دنبال نخود سیاه هستی نفس کشیدنت مربوط به داخل هست و نه خارج و بعد دو سال با تحریم بیشتر گلویت را می برند به جای این کارها اقتصاد درون یکبار درست شود به جای گدایی از دشمن
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      نترس نمی‌برند. ما تو دوسال از شر مسئولان فاسد خلاص میشیم .
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      نفس کشیدن مربوط به داخله؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    تهدید هالیودی آمریکا عیله مرکز انباشت اورانیم غنی شده ایرام همزمان با خط پایان مذاکرات اتمی/ فیلم تاپ گان، ماؤریک با بازی تام کروز با محوریت حمله هوایی به یک پایگاه ذخیره اورانیم غنی شده در یک محل بسیار صعب العبور برای حمله هوایی و موشکی( اشاره به تاسیسات فوردو) پخش شده است. با اینکه در هیچ جای فیلم نامی از ایران برده نمی شود اما به این نکته اشاره می شود که کشور هدف دارای هواپیماهای اف ۱۴ تام کت هستند که داری قدرت درگیری هوایی بی نظیر و خطرناکی هستند خصوصا برای هواپیماهای اف ۱۸ امریکایی که بناست با آنها به این پایگاه اتمی حمله شود. از آنجا که فقط آمریکا و ایران هستند در جهان که دارای هواپیماهای اف ۱۴ تام کت می باشند برای سازمان های نظامی و اطلاعاتی دنیا و سیاستمداران کاملا واضح هست که هدف تاسیسات ذخیره اورانیم غنی شده ایران هست. بنابراین ساخت و پخش این فیلم نوعی تهدید ایران به حمله نظامی همزمان با مذاکرات اتمی و فشار بر ایران برای پذیرش شرایط غرب در خصوص احیای برجام محسوب می شود.
  • علی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 1
    اینها کاسیان تحریم هستند کدام پیشرفت ما جز پس رفت وبدبختی چیزی ندیدیم اگه شما دیدید بگید
  • کمال IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    حرف حق و عاقلانه وغیرت کاملا بجا شایسته هر انسانی است ولو اینکه قبلا چیز چیز بوده وفلان وفلان گفت بله راه همین است امیدوارم از این به بعد همیشه اینجوری باشی اقای لیلاز
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    قبلا نیز گفته ام که بهترین تضمین ماندن اورانیوم غنی شده داخل ایران تحت نظارت آژانس است تا هرگز آمریکا از برجام خارج نشود . البته این لیلاز رو قبول ندارم و فقط قسمت ماندن اورانیوم رو قبول دارم . برجام نمرده این اقتصادنادان نمیدونه مراوده تجاری با اروپا هنوز هم داریم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس