انرژی

نشریه تخصصی نفت، تفاهم‌نامه گازی ۴۰میلیارد دلاری میان ایران و روسیه را تهدیدی برای غرب توصیف کرد

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: اول پرایس در گزارشی نوشت: پوتین رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته به تهران سفر کرد. یک روز قبل از این سفر، شرکت دولتی «گازپروم»، تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد.این تفاهم نامه بر اساس ایده‌ای است که ژانویه گذشته بین سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین و دیدار ژوئن الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه از ایران مورد بحث قرار گرفت و برای بحران کنونی گاز جهانی بسیار مهم است.

در این چهارچوب، گازپروم متعهد شده با شرکت ملی نفت ایران در توسعه ۱۰ میلیارد دلاری میادین گازی کیش و پارس شمالی با هدف تولید بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب گاز همکاری کند.

این تفاهم نامه همچنین حاوی جزئیات پروژه ۱۵ میلیارد دلاری برای افزایش تزریق فشار در میدان گازی بزرگ پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر است. علاوه‌بر این در تکمیل پروژه‌های مختلف گاز طبیعی مایع و ساخت خطوط لوله صادرات گاز مشارکت خواهد داشت.

ایران یک قدرت بزرگ نفت و گاز است. ذخایر گاز ایران حتی از ذخایر نفتش نیز بیشتر است و در رتبه دوم دنیا قرار دارد. ایران نرخ موفقیت بالایی در اکتشاف گاز طبیعی دارد که در حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد است، در حالی که میانگین موفقیت جهانی ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

میدان پارس جنوبی با مساحتی به وسعت ۳۷۰۰ کیلومتر مربع از بزرگ‌ترین مخازن گازی جهان است که حداقل ۱۸۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز و حداقل ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی طبیعی را در خود جای داده و ۶ هزار کیلومتر مربع باقی مانده میدان شمالی متعلق به قطر است. با توجه به علاقه مداوم چین به فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، این موضوع اهمیت ژئوپلیتیکی گسترده‌تری پیدا می‌کند.

تمرکز گازپروم بر گسترش ظرفیت‌های تولید گاز مایع ایران دقیقا در زمانی است که افزایش چشمگیر عرضه LNG برای کشورهای اروپایی برای جبران کمبود گاز ناشی از ممنوعیت واردات گاز روسیه ضروری است.

بخش خوشحال‌کننده طرح روسیه برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران، در نهایت آزادسازی پتانسیل عظیم LNG ایران این است که این اقدام می‌تواند به بحث در مورد مطلوبیت بازگرداندن ایران به دایره دیپلماسی جهانی انرژی می‌بخشد.

ایران پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان را دارد و سال‌هاست برنامه‌هایی برای بهره‌برداری از آن در نظر گرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اﻳﺮاﻥ IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    ﺳﺎﻟﻬﺎ ﻫﺴﺖ اﻓﺘﺨﺎﺭ ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ ﻳﻜﻲ اﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻧﻔﺖ ﮔﺎﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭا ﺩاﺭﻳﻢ ﻭﻗﺘﻲ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﻴﻢ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﺮﺳﺎﻧﻴﻢ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ اﻓﺘﺨﺎﺭ ﻧﺪاﺭﺩ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺣﻮﺯﻩ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎﺭﺱ ﺗﺎ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻴﻔﺮﻭﺷﻨﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺭﺯﻱ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﻴﺸﺘﺮﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ و ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺳﻴﺮاﺏ اﺯاﻗﺘﺼﺎﺩ اﻥ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﺮﻋﻜﺲ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ اﻓﺘﺨﺎﺭﻱ ﻧﺪاﺭﺩ ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    40 میلیارد دلار درآمد 40 روز عربستانه از فروش نفتش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس