روسیه از احتمال برگزاری نشست وزیران توافق هسته ای ایران خبر داد

میخائیل اولیانوف در سخنانی خاطرنشان کرد که به احتمال زیاد در این هفته یا هفته آینده جلسه وزیران کمیسیون مشترک برجام خواهیم داشت.

به گزارش مشرق به نقل از تاس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: «نشست وزیران کمیسیون مشترک درباره توافق هسته‌ای ایران ممکن است این یا هفته آینده برگزار شود، زیرا مذاکرات برای بازگرداندن این توافق به داخل کشورها کشیده شده است.»

اولیانوف در ادامه گفت: «توپ اکنون در زمین آمریکاست. امیدوارم واشنگتن واکنش مثبتی نشان دهد. اگر این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد در این هفته یا هفته آینده جلسه وزیران کمیسیون مشترک برجام خواهیم داشت. در واقع، ما به مرحله نهایی بسیار نزدیک هستیم.»

این دیپلمات روسی گفت: روسیه نسبت به آخرین نسخه توافقی که توسط دیگر مذاکره کنندگان به ایران ارائه شده است، دیدگاه مثبتی دارد.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ روز سه شنبه به نقل از یک دیپلمات اروپایی آگاه به مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی اعلام کرد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح بروکسل برای اجرای کامل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام را «سازنده» می‌داند.

بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، چنین موضعی نشانه مثبتی در ارتباط با پاسخ ایران است که دوشنبه شب پیرامون طرح «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای وی ارسال شد.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در این باره اضافه کرد که دیگر طرف‌های مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید درباره پاسخ ایران به طرح بورل نظر دهند.

در همین ارتباط، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأیید دریافت پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌ها، از بررسی این پاسخ توسط اروپا و سایر طرف‌های برجام خبر داد.

سخنگوی «جوزف بورل» با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در حال بررسی آن (پاسخ ایران) و مشورت با سایر طرف‌های برجام و آمریکا در مسیر پیش رو هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با اشاره به اینکه ایران آخرین جمع بندی خود راجع به مسائل باقیمانده را به طور مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد، گفت: بعد از ارائه جمع بندی، باید ببینیم که چه بازخورد و واکنشی می‌بینیم. اگر طرف آمریکایی با انعطاف باشد در نقطه توافقنامه خواهیم بود و اگر واکنش آمریکایی تکرار مصیبت‌های داخلی آمریکا باشد، باید بیشتر حرف بزنیم و گفتگو کنیم.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بعد از حدود ۵ ماه وقفه، از پنجشنبه هفته گذشته در وین پایتخت اتریش از سر گرفته شد. طرف‌های اروپایی و غربی به ویژه آمریکا پیش از این مدعی شدند که متن توافق نهایی شده اما هیئت مذاکره کننده کشورمان اعلام کرد که هنوز بر سر برخی موضوعات توافق حاصل نشده است؛ توافقی که واشنگتن در سال ۲۰۱۵ به طور یک طرفه از آن خارج شد. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که پایدار بودن تضمینیِ رفع تحریم‌ها، لازمه رسیدن به توافق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 0
    چر اخبار را از زبان ایوانوف می شنویم....همه خبرها را می داند و زود به همه اطلاع می دهد.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 0
    ارباب هرچی شما بگویید
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      این اولیانوفه بلینکن نیست، یانکی گاوچرون تروريست هم نیست، اربابتو عوضی گرفتی غربگدا!!!!!
  • ناشناس IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 0
    چرا نماینده روسیه اخبار وین وبرجام را اعلام می‌نماید مگر برجام برای ایران نیست؟!! چرا وزیر امور خارجه ما اظهار نظر صریح نمیکند.اولیانف رابط ایران وآمریکا بود برای ارسال پیام همیشه منافع روسیه را اولویت قرار می‌داد.مردم از این حرکت مسئولین ناراحتند.
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      مخصوصا هماهنگ کردیم اینا بگن تا دود از غربگداها و اصلاحاتچیا بلند بشه، فهمیدی ؟؟!! خخخخخخخخخخ
  • NL ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    شمام بدید بره برای دو روز نفت فروختن! تجربه قبلی با شیطان بزرگ به شهادت سردار سلیمانی ختم شد توافق جدید؟
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    وزیر خارجه کشورتون که تحریمه و جز بلاروس و ترکیه حق ورود به هیچ کشور اروپایی ندارد
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    پینوکیو بزرگ شو دوبار دارن سرما کلاه میزان تحریم کاستا را وقتی برنداشتن به چه دردی میخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس