اتحادیه اروپا: پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای سازنده بود

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که در تماس با مقامات آمریکایی است، گزارش داد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای را «سازنده» می‌داند.

به گزارش مشرق، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک مقام آگاه به تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ایران مدعی شده اتحادیه اروپا پاسخ ایران به نقشه‌راه پیشنهادی این اتحادیه برای از سرگیری اجرای کامل برجام را «سازنده» میداند.

بلومبرگ نوشته این نخستین نشانه مثبتی است که نشان می‌دهد مواضع ارائه‌شده از سوی ایران که دوشنبه شب تقدیم اتحادیه اروپا شد باعث ایجاد بن‌بست در مسیر مذاکرات نخواهد شد.

مقام مورد استناد بلومبرگ که خواسته به دلیل حساسیت موضوع هویتش پنهان بماند گفت که البته پاسخ ایران هنوز نیاز به بررسی دارد و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای- شامل آمریکا، چین و روسیه- هنوز در حال ارزیابی آن هستند.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

ساعاتی قبل‌تر، «نابیلا ماسرالی»، سخنگوی اتحادیه اروپا در مسائل سیاست خارجی و امنیتی گفت: «ما دیشب پاسخ ایران را دریافت کرده‌ایم. داریم آن را مطالعه می‌کنیم و در حال مشورت با سایر طرف‌های برجام و آمریکا در خصوص ادامه مسیر هستیم.»

این سخنگوی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «می‌خواهم تأکید کنم که تازه همین دیشب این پاسخ دریافت شد. در ادامه مسیر باید همه طرف‌ها آن را برسی کنند و آمریکا هم باید آن را بررسی کند.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم ساعاتی قبل‌تر گفت پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را از طریق بروکسل دریافت کرده و در حال بررسی آن است. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته واشنگتن در حال انتقال دیدگاه‌هایش به اتحادیه اروپا است.

ور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا در ماه‌های گذشته دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 4
    پس می توانستیم بیشتر امتیاز بگریم.
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      وقتق می بینم آمریکاییها دارند یه چیزهایی را می پذیرند می توانم اصمینان پیدا کنم و هشدار دهم که حتما یه راه در رویی پیدا کرده اند که آن را می پدیرند و از همینجا به مذاکره کنندگان هشدتر میدهم آن سوراخ را پیدا کنند.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      وقتی می بینم آمریکاییها دارند یه چیزهایی را می پذیرند می توانم اصمینان پیدا کنم و هشدار دهم که حتما یه راه در رویی پیدا کرده اند که آن را می پدیرند و از همینجا به مذاکره کنندگان هشدتر میدهم آن سوراخ را پیدا کنند.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    6 5
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 2
    برجامی مورد قبول است که ۱۵۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده به ایران برگردد و حتی یک گرم اورانیوم هم خارج نشود و سانتریفیوژهای پیشرفته هم به چرخش ادامه دهند. باور کنید کمی مقاومت بیشتر میتواند این مسائل را به نفع ایران کند. ایران قدرتمند است و در کشور، مایحتاج به وفور موجود است.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    عه پس اینا هم ؟!!
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 1
    ایران یک جنگ با امریکا در پیش رو دارد بهتر است تسلیحات و فن اوری هسته ای داشته باشد تا قند و شکر وگرنه عاقبت اوکراین در انتظار است
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      1 1
      میشد هم چرخه هسته ای داشت و هم جرخه اقتصادی، اگر اختلافات خودخواهانه و تمامیت خواهی دو جناح میراثخوار اجازه میداد خدمتگزاران کاربلد و امتحان پس داده با پشتوانه و حمایت مردمی زمام امور اجرائی را بدست گیرند.
  • سید فروزان CH ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    هر بسته و پیشنهاد و طرح دارند و داریم ،امیدواریم صعنت هسته ای را مانند دوران ریش رنگ کن نکنیم آینده مملکت در پیشرفت هسته ای است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس